Läheltä piti tilanne....kertomuksia.

Aloittaja palmia, helmikuu 16, 2008, 15:28

« edellinen - seuraava »

norrit

Peuraa väistelin itsekkin tuossa viikko pari sitten...tosin autolla. Kyl sen luokan maksimijarrutus tuli tehtyä, että ei olis pyörällä onnistunut. Mut edelleen olen sitä mieltä, että äänekäs pakojärjestelmä ehkäisee "porojen" kohtaamisia ;-).

Eilen kun olin ajelulla, niin auto käänty kolmion takaa kohtalaisen myöhään mun edestä vastakkaiseen suuntaan. Oli 60 alue, mutta jouduin kyllä himmaan reilusti alle, notta vältyttiin sen kummallisemmalta. Siihen jos olis ladannut reilummin, niin olis ikävästi kyllä kolissu :-|.
- Liimaa laakereihin -
1200S -04.

track08

Torstaina tuli väisteltyä poroja ihan huolella välillä: Karigasniemi-Saariselkä. Niitä oli varmaan yhteensä parisen sataa suurinpiirtein parissa kymmenessä erässä. Varsinaisia läheltä piti -tilanteita ei sattunut, vaikka pari reilumpaa jarrutusta piti kyllä tehdä. Ainoa tapa saada tielle vähän tilaa oli (painaa kytkin pohjaan ja) nostaa vähän kierroksia. Pitkistä valoista tai äänimerkistä ne eivät olleet moksiskaan.
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)

Handegunnar

Lainaus käyttäjältä: track08 - heinäkuu 29, 2014, 09:07
Torstaina tuli väisteltyä poroja ihan huolella välillä: Karigasniemi-Saariselkä. Niitä oli varmaan yhteensä parisen sataa suurinpiirtein parissa kymmenessä erässä. Varsinaisia läheltä piti -tilanteita ei sattunut, vaikka pari reilumpaa jarrutusta piti kyllä tehdä. Ainoa tapa saada tielle vähän tilaa oli (painaa kytkin pohjaan ja) nostaa vähän kierroksia. Pitkistä valoista tai äänimerkistä ne eivät olleet moksiskaan.

Porotokasta voi ajaa ykkösellä ryömittämällä läpi, kyllä ne väistää, kun riittävän lähelle tulee. Huvitti pari viikkoa sitten iltapäivälehden nettisivulla juttu jossa joku motoristi oli kuvannut porotokkaa, kun juoksivat molemmin puolin pyörää ohi. Oli ollut kauhuissaan. Ei poro ihmisen päälle tule (paitsi syksyllä rykimäaikaan hirvaat voivat olla joskus vihaisia). Poroaidassakin seisotaan vain ja porot juoksee ohi molemmin puolin, eikä vahingossakaan päin ihmistä.
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

track08

Myöhään eilen illalla ajoin Mäkelänkatua keskustasta pois päin. Liikennettä oli vähänlaisesti, mutta liikennevalot lähinnä punaisia. Liikuin reippaasti tavoitenopeuteen, jota livuin hiljaisessa kesäillassa. Sturenkadun risteyksessä oli poikkeuksellisesti vihreät valot, mutta vasemmalta tuli hälytysajoneuvo hälytysajossa. Refleksinä jarrutin reilusti ja pysähdyinkin sujuvasti ennen risteystä vaan todetakseni että taksikaistaa ajanut taksi ei tehnyt niin. Se jos mikä oli lähellä, vaikka hälytysneuvo kääntyikin kulkemaan samaan suuntaan Mäkelänkatua kuin mekin.
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)

Sumialaiselle

Ajelin helteiden aikana Sumiaisten ja Konginkankaan välistä kivaa asfaltti tietä 80 rajoituksen mukaisesti. Edessä oli mäennuppylä, jonka päältä lähtee sivutie vasemmlle. Mäkisyrjän kohdalla tiessä pitkittäisiä halkeamia normiajolinjalla joten ajoin ihan oikeata laitaa. Just kun tulin nyppyän päälle huomasi picupin tulevan sivutieltä aika farttia eikä aikomustakaan pysähtyä , matkaa parikyt metriä, paniikki jarrutus, samassa huomasin, että kaverilla vielä traileri perässä. Ukko todellakin jatkoi kääntymistään vasemmalle huomaamatta minua. Päästin jarrut ja sain mopon kääntymään oikealta trailerin perän kautta ohi. Sivutoen littymä täynnä karkeeta soraa. Trailerin perän ja pyörän väliin jäi alle puolimetriä. Selvisin pystyssä sorakolta kuin ihmeen kaupalla. Arvon autoilija ei edes hidastanut, saati pysähtynyt, tokkopa huomasi minua lainkaan. Sen verta paljon ravisti, etten pystynyt lähtee auton perään. Piti istua vähän aikaa ojan penkalla puhaltamssa. Tapahtuman jälkeen olen ajanut aina pitkät päällä ja keskiviivan tuntumassa. Huomioliivit ja valkoinen kypärä minulla olikin jo ennestään ja myös taphtumasn aikaan päällä!
Bandit 1200s 2005

Dyny

Olin ajelemassa tätä H-linnaan päin tätä Hattula -Pälkäne tietä ja sadan rajotusta on melki kokoajan ja muutaman auton letka tulee pikkuhiljaa vastaan volvo+asutovaunu letkan vetäjänä niin yhtä-äkkiä sieltä vaunun takaa lähtee ohittaan yks henkilöauto ja mä olen just kohtaamassa letkaa.Onneksi olin jotenkin tilanteen tasalla ja sain väistettyä piennarviivan oikealle puolelle ja siinä hetki mentiin 3 rinnakkain,ainut vaan että mä olin pyörällä erisuuntaan muihin nähden.Ei siinä kerennyt muuta tajuamaan ja koittaa pysyä pystyssä n.100km/h vauhdissa kapealla piennar alueella.Niin tämä tapahtu lauantaina 6.9. klo 17 aikoihin
1200N vm 2000

muumu

Kannattaa muistaa että pyörällä pysyy pystyssä sorallakin asfaltin ulkopuolellakin. Jos pitää väistää niin sinne vaan pakoon pientareelle jos ei oo muita esteitä tien reunassa. Tätä jopa harjoitettiin ennakoivanajonkurssilla muinoin eikä tietääkseni kukaan ole kaatunut. Harjoitus tehtiin 80kmh vauhdilla...
BAT1200S -01

Isorosmo

Tuossa eräänä päivänä ajelin päätietä, jolla on 60 rajoitus, kohti T-risteystä jossa etuajo-oikeutettu tie opasteen mukaan kääntyy vasemmalle. Oikealta tulevilla on siinä väistämisvelvollisuus ja kolmio siitä kertomassa, ja sieltä olikin auto tulossa. Oli vielä kauempana risteyksestä kuin mitä itse olin. Siitä käännyin risteyksestä vasemmalla ja kun olin nostamassa pyörää taas pystyyn niin tuli outo tunne. Nopea vilkaisu oikealle paljasti rajusti jarruttavan auton jokan puskurin kulma oli noin 10cm päässä nilkasta. Siitä jatkoin vielä kaartamista vastaantulijoiden kaistalle ennen käännöksen lopettamista. Onneksi ei vastaan tullut ketään ja oma ajolinja oli valmiiksi keskiviivan tuntumassa.

Onhan tuo paha paikka kun suoraan ajavan on väistettävä vasemmalta  tulevaa kääntyjää. Näkyvyys risteyksessä on kyl riittävä. Ei paljon tainnut autoilija risteykseen vilkuilla ja nopeuttakin tais olla reippaasti yli sallitun.  Muistakaakin varoa kolmiollisia risteyksiä kun osa autoilijoista ei tiedä mitä kärkikolmio tarkoittaa (muistelin uutista parin viikon takaa jossa tutkimuksen luku oli kai jopa 40%, tosin vanhan miehen muisti on huono).
1200S -06

Mägine

Juu, väistämisvelvollisuudet tuntuu olevan aika monella hakusessa.. Tullut itsekkin huomattua muutamaan kertaan ihan samalla tavalla autolla, kun pyörälläkin.
Pari Suzukia ja Ktm

JOB

#384
Kävin tänään 11.4.2015 kääntymässä Suvirannassa ihan vaan tsekkaamassa josko paikka olisi auki - no ei ollut. Ajelin sinnepäin vanhaa hämeenlinnantietä Nurmijärveltä mutta päätin karautta ihan vaan kostoksi motaria takaisin. No, turengintieltä kääntyy siis vasemmalle motarille ja ensin loivasti vasemmalle ja sitten oikealla kaartavassa rampissa nopeusrajoitus muuttuu 120 km/h. Kahvaa auki..

Ja voi juma... vasemmalta pusikosta syöksyy kauris suoraan eteen. Mittarin mukaan vauhtia jo semmoset 130 ja nousee.. sihti ihan oikeaan reunaan ja naru kireälle. Ei ehdi.. kauris siis. Väliä jäi semmoset 0,001 sekuntia, en ole ihan varma niistikö se sieraimensa vasempaan polveen vai ei. Olin tuntevinani jotain mutta se saattoi olla vaan varmana pitämäni iskun etiäinen. Ohikiitävän hetken olin satavarma että rysähtää, vähän miedommalla kiihdytyksellä olisi ajot päättyneet siihen. Pumppu hakkasi vähän aikaa ylikierroksia ja käsissä pisteli kummallisesti. Eka kerta kun mopon päällä käynyt noin lähellä.
GSF1250SA -07, R60/5 -72 (K1100RS, FZS1000, GR650X, FZ750, R1100S, VF1100C, XN85, GR650D, FT500)

Tscc

Ehkä vuoden viimeisiä ajoja. Saavuin Vantaalla Kuninkaamäen liikenneympyrään pohjoisesta päin. Ei muuta liikennettä, ympyrässä pyörä vain "hävisi" alta. Kallistin reilusti, tarkoituksena poistua kolmannesta liitymästä.  Luisti etu ja takapää yhtäaikaa, lämpötila ehkä max 4 astetta. Vauhtia n.40km/h. Alla ovat Metzeler M3 renkaat ja tulin siihen tulokseen, että pito loppui, koska asfaltti oli puhdas. Pyörä kuitenkin pysyi pystyssä, kun sain jalan asfalttiin. Luisto alkoi ikäänkuin hitaasti ja oli aikaa reagoida n. 1 sekunti. Muuten nuo Metzelerit olleet aivan huippurenkaat sen kolme tuhatta km, mitä olleet alla.
1200N -99
ex Z750-81  GPZ750-85  XJ900-88  FZ750-91  GSF1200-98  VTR1000-97

Lappis

Tänään ajellessani 25-tietä Lohjan jälkeen kohti Lahtea näkyi yhtäkkiä tien reunassa peura ja tien yli se halusi tietenkin päästä juuri siitä mun edestä. Ei muuta ku jarrua ja perän kautta ohitse, mutta meinasi hiukan sykettä nostaa. Ei ollut mitenkään hirveän lähellä mahdollinen törmäys, tai niin sen ainakin koin, mutta enpä ole ollut noin lähellä näitä sorkkaeläimiä ennen.
GSF 650 SA '07 (15-16)
GSF 1250 GT '07 (16-21)
GSX-R 750 '04 ((19->)*
VL Intruder LC 1500  (21->23)
Suzuki GSX 1400 '03 (23-)
*ratapyörä

kloppi

1200T -99 , 1200N -97

haka56

Oli eilen 9.5 2018 ensimmäinen tosi aurinkoinen ja lämmin päivä pohojanmaalla.Suuntasin tuttua tietä maalaismaisemiin,avautu siinä eteen pieni suoranpätkä ,tietenki vastuullisena kansalaisena huomioin etten aiheuta vaaraa itselleni enkä kanssakulkijoille ;),eikä näkyny ristinsieluakaan niin hanat kaakkoon.Ensimmäiset 5-6 sekunttia meni ok,sitten pellolta tien vierestä nousi lokki ja tietysti tielle päin.Ei kerinny reakoimaan muutaku että painoin vaistomaisesti päätä alas ja oikealle,tunsin hipasun kypärässä ja iskun oikeassa käsivarressa.No tietenki pysähdyin huohottamaan ja täriseen.Kattelin siinä pyörää,totesin että meillä molemilla oli tuuria.Oikealla peilin varressa oli lihanpala,verta ja höyheniä myös katteen (MRA) reunuslista irtos.Tuli tuumattua jäläkeenpäin sitä nopeutta,siinäpä oli tarjolla ei kana-vaan lokkiviillokkia pikana ja tuhti annos 1-1,5 kiloa.Olikohan se tämän ajokauden hyvä tuuri jo siinä,tiiä häntä?
       Hyvää ja tuuririkasta ajokautta kaikille     T: Vanha jermu,nuori motoristi
Haka56

Hatsala

#389
Sattuipa tuossa ulvilan kodalla traktori 100 alueella eteen ,jonka katsoin pystyväni turvallisesti ohittamaan, mielessä vaimon aamulla kertoma uutinen, jossa traktori kurvas pyöran eteen, jne... No ajattelin, että eihän se tuosta oikeesta reunasta eteen tule, vaan kuinkas kävikään, "ilman vilkkua" oikas keski viivan viereen kaartaen tien yli vasemmalle, huomasin, kun etukuormaajan sarvet läheni, ei auttanu muu kun laittaa kaasua lisää, jarruttaa en ois voinu, olis varmaan kolissu. En arvannu siihen seisahtua, vaan paineltiin vaimon kanssa porinportille asti, jossa tupakkia meni useampi. >:(

1200S -04