Läheltä piti tilanne....kertomuksia.

Aloittaja palmia, helmikuu 16, 2008, 15:28

« edellinen - seuraava »

palmia

Prätkäillessä olen kohdannut hirviä, poroja , useampi lintu on päässyt lintujen taivaaseen takiani.
Mutta eräänä iltan meinas kettu jäädä polkupyöräni alle.
Fillaroidessa lenkkipolulla, yhtäkkiä kettu oli pyörän edessä, liinat kiinni ja hölmönä tuijottamaan kettua.
Tuijottelimme tovin toisiamme ja välimatkaa oli 3 kolmisen metriä. Pulskassa kunnossa oleva hännäkäs, tutkaili mua hetken ja meni menojaan.

Juuzoppi

Erikoisin on lehmä. Siinä aikamme katottiin toisiaan että kumpi väistää ja kyllähän suzukin mörinä laserin putkella sai lehmänki pillastumaan oikein kunnolla. Tien se rasvas juostessaan kotia. ;D

Suiza 1200

Pahin läheltä piti tilanne on ollut pyörällä hirven kanssa.
Elettiin jo loppu syksyä 2004 ja oli pimeä ja vettä tihkutti.
Yhdessä mutkassa oli hirvi tulossa tielle ja huomasin sen vasta muutaman metrin ennen kohtaamista.
En kerennyt edes kaasua löysäämään ennen kohtaamista ja tajusin koko homman vasta sen hirven ohimenon kohdalla.
Tapahtuman jälkeen piti pysähtyä tien laitaan ja sydän hakkasi ihan hulluna.
Sitä tapahtumaa ennen tarkoituksena oli keretä kotiin nopeasti, mutta tuon tapahtuman jälkeen kiire tosissaan hellitti ja ojan penkkoja tuli vielä entistä tarkemmin.

Pari vuotta sitten ajeltiin parin kaverin kanssa hyvää mutkapätkää ja yhtä äkkiä tien laidalla juoksi muutama lehmä.
Kyseinen tapahtuma sattui vielä mutkassa, mutta onneksi tilanteesta selvittiin kuitenkin säikähdyksellä.

Viime kesänä ironbutt ajossa oli vain muutaman sentin päässä, että varis olisi kypärään osunut.
Aamuyöstä oli varis parvi nokkimassa jotain raatoa keskellä tietä ja annoin yoshimuran hieman laulaa, kun ne ei alkanut lähteä lentoon.
Yksi linnuista lähti kuitenkin lentämään kohti ja kerkesin juuri ja juuri väistää ettei se olisi kypärään osunut.
Seuraavalla tankkaamisella kaveri sanoin, että oli muuten vain muutaman sentin päässä, että sain sen variksen väistettyä.

Muitakin tilanteita on varmaan ollut, mutta nuo tuli ainakin päällimmäisenä mieleen.

Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.

hannlai

Fiat Uno kolmion takaa... :(
Ford focus kolmion takaa... >:(
Norjassa lehmälauman keskelle joutuminen neljän Suzukin voimin...tuntui olo hieman ahtaalta :o
Jotenkin nuo lehmut ei ymmärtänyt tehoputkien päälle..
Samassa maassa läheltä piti tilanteita lampaiden kanssa...onneksi vaan läheltä piti tilanteita,lammashan on norskien "pyhä lehmä" ::) ::)
Kerran kyy jäi alle,ja peilistä nähtynä kärmes muutti muotoaan aika lailla...
Saksasta Tsekin puolelle siirryttäessä rajan jälkeen törmää "haarakonttoreihin".....Hyvin liikenteelle vaarallista!!! ;)
Paluu Bandit mieheksi???

reddewil

Peltilehmiä väistellyt kärkikolmiosta ja stopmerkistä huolimatta..parin kotikissan aiheuttamana asvaltti ja kuskin alkkarit saaneet pitkää tummaa viivaa..norjassa lampaat aiheutti lukuisia jarrutuksia..lapissa monta poroa, niinkin etelässä kuin puolangalla lähin poron "hipaisu" n. puol metriä ja savet housussa/sydän kurkussa..jokunen hirvi aiheuttanut joitain jarrutus sessioita..yx kerta muistuu elävästi mieleen kun hirvi veti kavioillaan "sutia" asvaltilla ja pienen horjahtelun myötä poistui metsään..ja minä lähimmälle pysäkille vetämään happea..lukuisia pupuja/oravia kans väistelty..en tiedä kannattaako tuon kokoluokan elikoita väistellä mut se tilanne tulee niin pirun äkkiä että vaistomaisesti sitä himmaa ja yrittää väistää..pikkulintuja on jokunen päässyt hengestään..ja lopuksi ainakin keväisin täällä päin suomea saa väistellä traktoreiden renkuista pudonneita multa/savi yhdistelmiä.Tässä 10 vuoden ja n. 100 tkm saldoa..täytyy vaan taas kerran koputtaa puuta ja päätä.
650 S -07

ippo

Aiheuttiko "haarakonttoreihin" törmääminen sydämentykytystä levähdyspaikalla?

hannlai

Lainaus käyttäjältä: ippo - helmikuu 17, 2008, 08:24
Aiheuttiko "haarakonttoreihin" törmääminen sydämentykytystä levähdyspaikalla?

Kieltämättä moinen "liiketoiminta" ois kiinnostanut,mutta silloisella reissulla oli omat eukkokullat matkassa...
Ihmetytti suuresti niiden hökkelien sijoitus keskellä ei-mitään,mukavalla ylös-alas-heitto-taitto-mutkatiellä....
Paluu Bandit mieheksi???

numbie

Lainaus käyttäjältä: hannlai - helmikuu 16, 2008, 21:35

Saksasta Tsekin puolelle siirryttäessä rajan jälkeen törmää "haarakonttoreihin".....Hyvin liikenteelle vaarallista!!! ;)

+1 (mutta tiet on hienoja, myös  ;D ;D)
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

Mik@

Pöllö on kerran tullut pimeällä jalkaan, silmien välähdyksen ehdin havaita ennen kolahdusta nilkkaan. Ei tullut raatoja kun ei löytynyt jälkeäkään kun kävin katselemassa tienvartta.

bandit1157

Fasaani meni kerran todella läheltä kypärää,tai minä sitä.Hirviä olen nähnyt autosta päin kymmeniä kertoja,mutta vain yhden kerran mopon päällä.Silloin alkoi kauhee manaaminen,(visiiri huurtui)että mitä v...ua sä tiellä teet.? Onneks oli soratiellä ja vauhtia vain noin 80km/h.
Bandit1200N(exS) -04
Yamaha TT350 -86

häjy

#10
Olipas tänään päivällä läheltä piti tilanne, tuntui, että menee pumpusta rytmi sekasii kun meni niin läheltä.

Paikkakuntana Lappeenranta, tulin sieltä satamasta päin kohti sairaalan tasa-arvoista risteystä.
Vauhtia n.45-55 km/h, oikeesti...koska siihen ei voi ajaa kovaa koska oikeelta tulevia täytyy väistää ja näkyvyys on huono.

Katsoin oikeelle, ettei sieltä tuu ketään ja samassa huomasin kun yks vanhus tulee vasemmalta VW:n kans suoraa päin sairaalan pihalta, eikä mitään katsetta sivullepäin mistä hänen olisi pitänyt väistää.

he**etin nopee väistöliike oikeelle ja torven täys avaus kiidätti mut edestä pois nipinnapin, tunsin kuitenkin jonkun osuvan takapyörään, mutta kevyesti.

Vedin pyörän ympäri ja lähdin auton perään, ajattelin että avaudun hieman omaan tyyliini asiasta.
Seurasin autoa, ja huomasin oikein vanhan papan ajavan sitä.

Tultiin liikenneympyrään ja siitä kohti keskustan liikennevaloja, mitä vi..ua tyyppi veti kolmet liikennevalot suoraan päin punaisia välittämättä tai jarruttamatta lainkaan niihin, mä menin perässä koska halusin pysäyttää tän kuskin.
Jatkoin seuraamista ja olin samalla hyvin varuillani, tiedä vaik pappa vetäis liinat kii yhtäkkiä.

Pappa veti parkkiin yhden kerrostalon pihalle ja mä perässä, hyppäsin pyörän päältä pois ja menin kysymään, että näetkö sä yhtään mitään ( hieman huutaen )....tuli hetken hiljaisuus ja pappa kysyi, että mitä...--> ei se kuullutkaan mitään.

Kysyin, että huomasitko kun meinasit ajaa mun ja pyöräni päälle sairaalan kohdalla, pappa vastasi: että en ole menossa sairaalan suuntaan,
...jaaha...ihan kuula jumissa tää pappa.
Soitin poliisit paikalle, että katsokaas tän ukkelin ajokunto kun toikkaroi tuolleen liikenteessä, tää on vaaraks muille ja itselleen.
Siinä se pappa seisoi huuli pyöreenä, kuulolaitteet molemmissa korvissa ei se kuullut mitään eikä se nähnytkään mitään, ja tukeakin se otti kävelykepin avulla että pysyi edes seisallaan.
Poliisi otti kortin siltä pois ja vei kotiin, soittivat mulle myöhemmin, että ajokortin viimeinen lääkärintarkastus on jäänyt väliin, eikä ajolupa ole näin voimassa, kortti hyllylle, jes.

No, vanhuus ei tuu tietenkään yksin, mut jotain rajaa, näin on yks törppö pois liikenteestä...ainakin tänpäivän.
Joten tämän kesän tuuri on mun kohdalta käytetty, niitähän ei oo kuin yks per kesä.



Suzuki Bandit 1200 -02, BMW e93... 330i Cabriolet -07, Harley Davidson FLHXI Street Glide Bagger -06.

wrt

Sulla kävi sekä hyvä,että huono tuuri.Hyvä ettei käynnyt pahemmin ja huono koska satuit paikalle samaan
aikaan tämän vanhuksen kanssa.
Minunkin naapurin (85v) pappa peruutti volvon talllista siten että koko etupuskuri hässäkkä jäi oven kulmaan.
Mies ajoi 6km kaupan pihalle eikä havainnut mitään ennenkuin paikalla olevat kysyivät missä puskuri on.
Pari kuukautta tästä pellolle ajo johti kortin hyllyttämiseen.

Siili

Kevään ensimmäinen tuli koettua viimeviikon alussa. Olin tulossa Hyvinkäältä kohti Hausjärveä vanhaa tietä pitkin. Ajelin kaikessa rauhassa mittarinopeudella 82-84, alkukausi niin täytyy ottaa hieman rauhallisemmin. Lähestyin Monnista (vasemmalta kulkusuuntaani nähden) tulevan tien varsin peitteistä risteystä kun huomasin sieltä tulevan tummansinisen Volvon (V70 tai vastaava sivulta katsoen kiilan mallinen). Katsoin Volvoa ja tajusin että ei per... sehän kiihdyttää vaikka tulee kolmion takaa. Koska vanhan totuuden mukaan viisaampi väistää survoin jarruja kuin henkeni hädässä ja totesin ABSin olevan talven jäljiltä vielä toimintakuntoinen, pyörä pysähtyi juuri risteykseen Volvon suhahtaessa ehkä parin metrin päästä etupyörän edestä ilman aikomustakaan hidastaa. Tästä seurasi se että olin "hiukan" epätasapainossa pyörän pysähtyessä ja alkoihan se perhana siitä nätisti kellahtaa kyljelleen, suonissa vellovan adrenaliinin avustamana päätin että en kaada pyörää tässä vaiheessa kautta ja puoliväkisin (selän vastalauseista piittaamatta) vipusin sen takaisin pystyyn. Tämä hauska episodi on pysynyt sitkeästi mielessä koko viikon kun on saanut napsia Tramalia ja Sirdaludia muutaman napin päivässä.
1250 SA -08
EX 650 SA -07

häjy

Joo, tuolla liikenteessä saa olla todella varovainen varsinkin näin keväällä, kun moottoripyöräilijät ovat taas outo ilmestys katukuvassa pitkän talven jälkeen.

Autoilijat eivät meinaa huomata meitä risteyksissä, ja autoilijoilla on vilkut päällä...mutta ei ne käännykään.
Tämä auton vilkun jäänti päälle on yks pahimpia, ei kannata luottaa siihen ja kääntyä eteen.

Mä esimerkiksi ajan keskustassa aina pitkät päällä.
Velipoikani opetti aikoinaan näin kun ajoin ajokorttia, ja opettaa edelleen omassa autokoulussaan, että pitkät päälle vaan niin teidät huomataan liikenteessä paremmin, ja se on totta.

Moottoripyörän pitkät valot ovat autoon verrattuna niin tehottomat, että ne eivät kyllä häikäise autoja ojaan tai aiheuta autoilijoille mitään muutakaan harmia, päinvastoin pitkät päällä meidät huomataan paremmin.
Ja jos joku räpyttää valoja niin antaa räpyttää, sehän on huomannut silloin sinut.

Toinen riskitekijä varsinkin täällä Itä-Suomessa ovat nämä rajan takaa kotoisin olevat sankarit, voi jessus mitä toimintaa...niistä ei kyl tiedä mihin ne menee, eivät varmaan tiedä aina itsekään.
Niille riittäis kun laittais rajalla navigaattoriin Lidlin ja Robin-Hoodin osoitteen, Lappeenrannassa riittäis yks osoite, kun samassa pihassa on Robbari, Biltema, Moto-Net, ja suomi-Soffa sit tien toisella puolella on Lidli.

Siinä kun päivän asioi niin johan on auto täys kamaa vietäväks kotiin, turhaa ne siitä lähtee sekoilee keskustaan, mut minkäs teet.

Lyhyesti, pitkäkilpinen auto on yks pahimpia varottavia tuolla liikenteessä.
Suzuki Bandit 1200 -02, BMW e93... 330i Cabriolet -07, Harley Davidson FLHXI Street Glide Bagger -06.

Tscc

Fiksu veto faitteri-kuski Häjyltä.Papparaisen ajot toivottavasti on ajettu.Toistaiseksi omat ajot sujuneet ongelmitta.
1200N -99
ex Z750-81  GPZ750-85  XJ900-88  FZ750-91  GSF1200-98  VTR1000-97