Onhan noita muutamia taas ollut. En tiedä olenko jotenkin omituinen tapaus, mutta minulle sattuu jatkuvasti noita nokka nokkaa vasten -tilanteita. Siis oikealle kääntyvissä mutkissa tulee kotteroita vastaan (no yhden kerran tullut mp:kin). Ajan kai liian jääräpäisen oikeaoppisesti kurveihin keskiviivan oikeaa reunaa hipoen ja kusipäät kanttaajaat tulevat välillä metrikin keltaisen viivan väärällä puolella vastaan. Kymmenet kerrat olen joutunut korjaamaan ajolinjaa - välillä ihan tosissani ja hiki hatussa.
Toisaalta ymmärrän nämä pimeiden kurvien mulkvistit, mutta kun jotkut taulapäät yrittävät ajaa päälle ihan avoimellakin tiellä. En ole muuta selitystä keksinyt, kun että ilmeisesti ajattelevat, että kyllähän mp:lle riittää puoli kaistaa hyvin.
Oikeasti vaikea tilanne sattui viime viikolla, nyt vähän eri syystä. Pieni osa vikaa oli itsessäkin. Sellainen täysperävaunun veturi oli kääntymässä pihatieltä oikealle 80:n maalaistien taajaman tapaisen 50:n alueen kohdalla. Suhteellisen mutkainen kohta ja koulukin, siksi 50. Ajelin itse kuormuriin nähden oikealta. Tulin kurvista näkösälle ehkä 80 metrin päässä, kun kuski aloitteli tuloa tielle. Omasta mielestäni olin selvästi näkyvillä. Vauhtini oli noin 70.
Oletin, että kuski hidastaa kääntymistään siksi aikaa, että ehätän ohitse, jos tilanne niin vaatii. Ja tilanne tosiaan vaati, sillä auto ei näkyjään mahtunutkaan kääntymään oikealle yhtä kaistaa käyttäen. Lähestyin kuormuria ja sen keula tuli koko ajan enemmän kaistalleni. En meinannut uskoa, että kuski tosiaan aikoo kääntyä kahta kaistaa käyttäen oikealle. Tai sitten kuski ei koko aikana edes havainnut minua. Lopulta (siis noin sekunnin kuluessa) piti päättää, että "ei vi**u, ei se pysähdy" ja vetää liinat kiinni. Ekan kerran tuli muuten jarrutettua Bandun takanen lukkoon (kun se ei yleensä ole mennyt)(taisi olla muuten liukkaamman Z6:nkin syytä) ja keula meinasi upota asfalttiin. Putosihan se vauhti sitten kuin seinään ja annoin pyörän pientareen reunaa pitkin rullata kuormurin nenän edestä peili konepeltiä hipoen ohitse (tässä vaiheessa kuormurin keula oli jo mennyt kuolleen kulman yli ja taittumassa sisään).
-hh-