Vinkkejä Banditin valintaan (600/650/1200)

Aloittaja Elwood, huhtikuu 6, 2017, 22:22

« edellinen - seuraava »

Elwood

Heipä hei kaikille.  Bandit-porukkaan olisi tarkoitus liittyä tälle ajokautta, mutta oikean kokoisen pyörän valitseminen tuntuu kovin hankalalta.  Olen lukenut noita aiempia vertailuja, mutta siltikin arveluttaa.  Laitan alle nyt omia mietteitä ja tarpeita pyörää varten ja niitä silmällä pitäen olisin kiitollinen mielipiteistä :)

Olen aiemmin ajellut 90-luvun Yamahan 600cc Diversionilla muutaman vuoden ja nyt siis sille korvaajaa haettaisiin.  Tuossa tehot kävivät kyllä parin kesän jälkeen itselle jo vähän pieniksi, mutta liekkö niitä alkuperäisiäkään enää oli jäljellä ja toisaalta tykkäsin kyllä sillä ajella mutkateitä, kun pyörä tuntui niin kevyeltä.

Ensin pidin selvänä, että uusi pyörä olisi tuo 2nd gen. 1200cc Bandit, kun pyörä omaa silmää kovasti miellyttää ja hintakin tuossa i/ö-jäähdytteisessä mallistossa olisi sopiva.  Kuitenkin arveluttaa, onko tuo kuitenkin liian iso pyörä.  Pituutta kun on se 177cm ja painoa 70kg, niin miten lie onnistuu hallitseminen erityisesti pienissä nopeuksissa? 
Ja onko se enää ketterä niillä mutkateillä.  Kuitenkin painoero on tuohon 600cc:hen verrattuna hyvin pienen oloinen, joten onko siinä sitten juurikaan enää eroa.  Alavääntöähän tuossa isommassa kehutaan todella paljon, mitä tietenkin kiehtoo, vaikka onhan se vaihteiden vaihtaminenkin mukavaa.
Kompromissina olisi tietysti tuo 650cc, mutta siinä kait on jo alusta asti digitaalimittarit ja muita nykyajan hömpötyksiä.  Jotenkin tuollainen vanhempi look kiehtoo enemmän ja tietysti nakuna  8)

Ja miten ajan:
Tähän asti on ollut aika pitkälti huviajelua lähiseuduilla -yksin ja vähillä kamppeilla.  Pääsääntöisesti rajoitusten mukaan.  Rata-ajot, keulimiset ym. ei vieläkään kiehdo yhtään, vaan tuollaista perusajoa se pitkälti olisi.  Kaupungilla käyntiä ja noita 100-200km lenkkejä.  Reissaaminen kiinnostaa myös ja sitä olisi tarkoitus jatkossa harrastaa enemmän, missä tuo 600cc alkaa arveluttamaan, mutta toisaalta omaa elopainoa on kovin maltillisesti ja näillä näkymin kyytiläistä tuskin ainakaan usein lähtisi matkaan.

Mitäs siis mieltä näillä specseillä?  Onko se 1200cc kuitenkin hyvä valinta, eikä tarvitse sitä kokoa niin pelätä, vai olisiko parempi tyytyä pienempään, jos sillä saisi sitä hallittavuutta (saako sitä sitten edes, kun painoerot pienet ja ison jousitusta tunnutaan kehuttavan paremmaksi).
Bandit 1200s -04
Yamaha XJ 600S Diversion -92

Handegunnar

Kertomasi perusteella vaikuttaa, että Bandit 1200 on oikea valinta sinulle. Jo alhaalta hyvin vääntävän koneen ansiosta Bandit on helppo ajettava. Jos olet tottutunut 600 Diversioniin, niin tuskin Bandit 600 tai 650 toisi siihen merkittävää eroa ainakaan tehon ja väännön osalta. Minun entinen 1200 Bandit, joka on vakioa tehokkaampi ja vääntävämpi, on nyt minun tyttärellä. Hän on vähän lyhyempi ja kevyempi kuin sinä, mutta on pyörään hyvin tyytyväinen. Aikaisemmin hänellä oli Suzuki SV650.

Isossa Banditissa on myös se hyvä puoli, että haluttaessa siihen saa suhteellisen helposti lisää tehoa ja vääntöä  ;D
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

track08

Lainaus käyttäjältä: Elwood - huhtikuu  6, 2017, 22:22
Kompromissina olisi tietysti tuo 650cc, mutta siinä kait on jo alusta asti digitaalimittarit ja muita nykyajan hömpötyksiä.

Mä olen kyllä tykästynyt nimenomaan tuohon 650- & 1250-kuutioisten Bandittien mittaristoon. Kierroslukumittari on analoginen ja selkeästi luettava niin kiihdytyksissä kuin tasanopeuttakin ajellessa. Digitaalinen nopeusmittari taas mahdollistaa tasan oikean nopeuden ajamisen, sitten kun tietää mittarivirheen. Sen lisäksi nopeusmittarin kirjasin on kohtalaisen suuri, jolloin nopeuden seuraaminen on helppoa. Jos aurinko paistaa takaa, on sen lukeminen kohtalaisen vaikeaa.

Lainaus käyttäjältä: Elwood - huhtikuu  6, 2017, 22:22
Reissaaminen kiinnostaa myös ja sitä olisi tarkoitus jatkossa harrastaa enemmän, missä tuo 600cc alkaa arveluttamaan, mutta toisaalta omaa elopainoa on kovin maltillisesti ja näillä näkymin kyytiläistä tuskin ainakaan usein lähtisi matkaan.

Reissaaminen onnistuu kaksipäällä myös pikku-Banditilla. Toki vaihteiden kanssa saa pelata enemmän, mutta muilta osin erot reissaamista ajatellen ovat lopulta pieniä.

Tuolta Yleinen keskustelu > 600 vs 1200 keskustelusta voi lukea myös mun arvion GSF650S:n ja GSX1250FA:n eroavaisuuksista.
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)

Lappis

Itselle pisti silmään tuo huoli hidasajon/hitaamman ajon käsiteltävyydestä ja siihen liittyvä huoli koskien omaa fysiikkaa.

Samat fysiikan lait ne on isommillakin ( itse 180 cm,  100 kg, harrastuksena punttihommat). Ei siinä koolla ole mitään merkitystä. Turha huoli toisin sanoen. Painoonsa nähden helppo pyörä käsitellä. Vaatinee oman aikansa päästä sinuiksi, kuten kaikki ajoneuvot.

Mulla oli 650 pikkubandu ja rouvan kanssa kolmen täyden laukun kanssa heitettiin reissua sillä. Ei mitään ongelmaa. Ei lopu voima kesken ja vaihteita voi aina vaihtaa.

Korkeus on tietty oma lukunsa. Valoissa olen päkiöillä kahden jalan seisonnassa, mutta yleensä yhdellä jalalla hoidan seisoskelut.

Painoeroahan 1250/650:llä  ei ole, joten se siitä. 1200/600 speksejä en tiedä.
Joillekin isomman bandun alavoima voi vaatia tottumista. Pienemmällä sitä "vaaraa" ei ole ja pikkubandulla on mukava kierrättää niin halutessaan.

Mä vaihdoin isoon, koska ajan matkaa enemmän=kierrokset matalammalla.
Jos ajelisin lähialueilla, olisin pysynyt pikkubandussa. Syö vähemmän ja hiukan halvemmat vakuutukset.

Hyviä pelejä kaikki.  Käyttötarkoituksen mukaan kannattanee valinta tehdä.


GSF 650 SA '07 (15-16)
GSF 1250 GT '07 (16-21)
GSX-R 750 '04 ((19->)*
VL Intruder LC 1500  (21->23)
Suzuki GSX 1400 '03 (23-)
*ratapyörä

Handegunnar

Lainaus käyttäjältä: Lappis - huhtikuu  8, 2017, 10:19
Joillekin isomman bandun alavoima voi vaatia tottumista.

Siitä pois tottuminen se vasta vaikeaa on  :)
Minä yritin matkaendurolla, jossa oli tonninen V2, joka pitäisi olla alavääntöinen. Piti palata takaisin Banditiin.
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

Elwood

Kiitos vastauksista.  Kyllähän tuo 1200:n kiinnostus näidenkin kommenttien jälkeen lisääntyy.  Tahtovat olla kyllä kaikki noita S-malleja.  Nakupyörä ois kiikarissa, mutta liekkö sitten valikoimat paranee vai huononee, kun kesä lähestyy...
Bandit 1200s -04
Yamaha XJ 600S Diversion -92

Niksi

Itse myös ison Bandiitin kannalla. Saattaahan se raskaalta tuntua, mutta pyörän tullen paremmin tutuksi ei noi pikku venkslailutkaan tunnu mitenkään ylitsepääsemättömiltä. Yhtä paljon se vit***aa sitä 20kg kevyempää prätkää työnnellä.
Ja S-malli tuli tähänkin osoitteeseen, tarkoituksena muuttaa nakuksi kesän aikana.
Gsf 1200S vm. 2002

HimaJ

Itse en kyllä osaa ajatella skenaariota, jossa 1200cc olisi jotenkin liian iso tai liian paljon. Ketterästi se menee mutkatiellä, ainakin jos ei ihan valentinorossina ole tarkoitus painaa. Mulla on emäntäkin ajellut minun pyörillä aina. Ainoastaan tuo 1100 gsx-R oli liian iso, siis fyysiseltä kooltaan, se oli liian pitkä. Sillä se ei kyllä oikein voinut ajaa. Banditissa ei kyllä ole todellakaan sitä ongelmaa. Ja emäntä on alle 170 cm.

Nakumallithan on vähän harvemmassa tuolla nettimotossa. Oma ratkaisuni oli ottaa katettu ekan sukupolven bändit ja muuttaa se nakuksi. Lapsellisen helppo homma tossa "ykkös"koppasessa. Motonetistä lamppu ja vilkut ja kiinnikkeet, johdot piiloon tankin alle. Hinta alle 200e. Mut onpa noita valmiinakin nakuja.

Mun neuvo on ottaa isompi. Ei ole liian tehokas. Ja muuten, tässä "ykköskoppasessa" on halvemmat vakuutuksetkin, kuin siinä uudemmassa.
Bandit 1200 naku (ex. S) -98'

ex:
Bandit 1200 N -97
SV 650 N -99
GSX-R 1100w -94
Kawa ZXR 750 h2 -90

Elwood

Lainaus käyttäjältä: HimaJ - huhtikuu  9, 2017, 17:19
Itse en kyllä osaa ajatella skenaariota, jossa 1200cc olisi jotenkin liian iso tai liian paljon. Ketterästi se menee mutkatiellä, ainakin jos ei ihan valentinorossina ole tarkoitus painaa. Mulla on emäntäkin ajellut minun pyörillä aina. Ainoastaan tuo 1100 gsx-R oli liian iso, siis fyysiseltä kooltaan, se oli liian pitkä. Sillä se ei kyllä oikein voinut ajaa. Banditissa ei kyllä ole todellakaan sitä ongelmaa. Ja emäntä on alle 170 cm.

Nakumallithan on vähän harvemmassa tuolla nettimotossa. Oma ratkaisuni oli ottaa katettu ekan sukupolven bändit ja muuttaa se nakuksi. Lapsellisen helppo homma tossa "ykkös"koppasessa. Motonetistä lamppu ja vilkut ja kiinnikkeet, johdot piiloon tankin alle. Hinta alle 200e. Mut onpa noita valmiinakin nakuja.

Mun neuvo on ottaa isompi. Ei ole liian tehokas. Ja muuten, tässä "ykköskoppasessa" on halvemmat vakuutuksetkin, kuin siinä uudemmassa.
Onkos tuo 2nd gen. paljonkin hankalampi muuttaa nakuksi/mikä siinä on ongelma?  Siltähän tuo näyttää, että täytyy tuo S malli ostaa ja miettiä sitä muutosta jälkikäteen.
Bandit 1200s -04
Yamaha XJ 600S Diversion -92

Ollio

Lainaus käyttäjältä: Elwood - huhtikuu  9, 2017, 18:04
Onkos tuo 2nd gen. paljonkin hankalampi muuttaa nakuksi/mikä siinä on ongelma?  Siltähän tuo näyttää, että täytyy tuo S malli ostaa ja miettiä sitä muutosta jälkikäteen.

Minulla kokemusta vain 1200 s -06 muuttaminen nakuksi, joka sattuu olemaan ensimmäinen pyöräni ja helppo homma oli. Ongelmia oli visioiden kanssa että minkälaisen lampun ja kiinnittimet haluaa, sekä haluaako säilyttää oman mittarin vai vaihtaako kokonaan uuden. Ainoa rajottava tekiä on budjetti. Itse halusin säilyttää vanhan mittarin joten tilasin ebaystä naku mallin mittariston kokonaisena ja laitoin siihen oman mittariston sisään. Näin säilyi ajetut kilometrit tallessa, jos sillä nyt mitään merkitystä on ja ei tarvii virkavallalle selitellä että tässä on maili mittari  ;D mittarin olisi saanut speedohealerilla muutettua kilometreihin

Vinkkinä ebaystä tilaamiseen, kannatta selvittää onko myyjällä omaa verkkokauppaa, jos sattuu olemaan myyjänä yritys. Sattui semmonen että myyjän verkkokaupassa tuote oli halvempi kun ebayssä. Tilasin ne kolmio malliset peite palat valmiiksi maalattuna, joissa onkin tapahtunut melkoinen hinnan korotus
1200S -06

Elwood

Lainaus käyttäjältä: Ollio - huhtikuu  9, 2017, 20:06
Minulla kokemusta vain 1200 s -06 muuttaminen nakuksi, joka sattuu olemaan ensimmäinen pyöräni ja helppo homma oli. Ongelmia oli visioiden kanssa että minkälaisen lampun ja kiinnittimet haluaa, sekä haluaako säilyttää oman mittarin vai vaihtaako kokonaan uuden. Ainoa rajottava tekiä on budjetti. Itse halusin säilyttää vanhan mittarin joten tilasin ebaystä naku mallin mittariston kokonaisena ja laitoin siihen oman mittariston sisään. Näin säilyi ajetut kilometrit tallessa, jos sillä nyt mitään merkitystä on ja ei tarvii virkavallalle selitellä että tässä on maili mittari  ;D mittarin olisi saanut speedohealerilla muutettua kilometreihin

Vinkkinä ebaystä tilaamiseen, kannatta selvittää onko myyjällä omaa verkkokauppaa, jos sattuu olemaan myyjänä yritys. Sattui semmonen että myyjän verkkokaupassa tuote oli halvempi kun ebayssä. Tilasin ne kolmio malliset peite palat valmiiksi maalattuna, joissa onkin tapahtunut melkoinen hinnan korotus

Eipä tuo ylivoimaiselta kuulosta.  Elikkä ymmärsinkö nyt oikein, että tuossa S mallissa ei ole mittareille erillistä koteloa, vaan ne ovat sinne katteisiin integroitu?  Niitä mittarikoteloitako ei sitten saa erillisenä/tarvikeosana?  Ainakin noita 600:n nakutelineitä oli tälläkin forumilla joku tilannut, kun katselin vanhoja ketjuja.  Eli senkään puolesta ei koko mittaristoa tarvitsisi tilata, jos 600:n teline nyt 1200:een menee suoraan.

Mut eiköhän se nyt sitten tuo 1200S oteta, kun sopiva osuu eteen.
Bandit 1200s -04
Yamaha XJ 600S Diversion -92

NiQ

Hommaa vaan se ekan sukupolven bandit. S mallin nakuttaminen helppoa, koska mittaristo ei ole katteissa kiinni.

Itse mietin kanssa hommaanko 600 vai 1200 mallin. Päädyin 1200 malliin, enkä ole katunut päivääkään.
Parempi hommata suoraan isompi niin ei tavii heti kuukauden jälkeen olla vaihtamassa.
Ensimmäistä kertaa kun lähdin ajelemaan, niin yllätyin kuinka ketterä vekotin se on.
1200N -97

Elwood

Lainaus käyttäjältä: NiQ - huhtikuu  9, 2017, 21:55
Hommaa vaan se ekan sukupolven bandit. S mallin nakuttaminen helppoa, koska mittaristo ei ole katteissa kiinni.

Itse mietin kanssa hommaanko 600 vai 1200 mallin. Päädyin 1200 malliin, enkä ole katunut päivääkään.
Parempi hommata suoraan isompi niin ei tavii heti kuukauden jälkeen olla vaihtamassa.
Ensimmäistä kertaa kun lähdin ajelemaan, niin yllätyin kuinka ketterä vekotin se on.
Hmmh.  Lista parannuksia tai ainakin uudistuksia tuossa seuraavassa mallissa.  Vai eivätkö sitten ole oikeasti merkittäviä?
Bandit 1200s -04
Yamaha XJ 600S Diversion -92

NiQ

Lainaus käyttäjältä: Elwood - huhtikuu  9, 2017, 21:58
Hmmh.  Lista parannuksia tai ainakin uudistuksia tuossa seuraavassa mallissa.  Vai eivätkö sitten ole oikeasti merkittäviä?
Niin onhan niitä tietty aina. Varmaan makuasia ja ulkonäkökysymys, kuka tykkää mistäkin :)
Hyviä pelejähän ne on kaikki, itellä loppu vaa pelimerkit keske ku alko vuosmalli suurenee  (köyhä opiskelija) ;D
1200N -97

HimaJ

#14

Ykkösmallissa on sama mittaristo  katteellisessa ja katteettomassa. Käytännössä riittää, että ottaa etukatteen pois ja laittaa uuden valon, joita saa erimallisia joka prätkäliikkeestä. Esim motonetissä on halpa ja hyvä lamppu, semmonen ihan alkuperäisen näköinen. Ja muissa liikkeissä on myös. Lisäksi täytyy laittaa vilkut. Motonetistä hommattuun lamppuun sopi jopa alkuperäinen liitin. "Vaikein" homma on saada ne etukatteen alla olevat piuhat mahtumaan tuohon tankin alle ja vedettyä ne siististi sinne, tunnin homma niin siellä on nekin.
Ymmärtääkseni, uudemmassa mittaristo ei oikein semmosenaan sovi nakumalliin.
Bandit 1200 naku (ex. S) -98'

ex:
Bandit 1200 N -97
SV 650 N -99
GSX-R 1100w -94
Kawa ZXR 750 h2 -90