Uusi Bandit-kuski kehiin

Aloittaja -TS-, huhtikuu 11, 2007, 14:00

« edellinen - seuraava »

Rex100

Alkuperäinen otsikko sopii myös minulle.
Rosvo on nyt minunkin tallissa.....tai ei se paljon tallissa ehdi olemaan ainkaan nyt aluksi.
Ihan uusi se ei kylläkään ole, vaan 1200S -05. Hieno peli, se on sanottava. Isolla pyörällä en ole
aikaisemmin ajanut, mutta heti tuntui todella luontevalta ja mukavalta ajaa. Tuntuu myös ymmärtävän hyvin mitä
kaasukahvan kiertäminen tarkoittaa.
Vaihteet klonksuu ihan niinkuin täällä joku muukin on sanonut. Etenkin kun kylmänä käynnistää
ryyppy päällä ja kierrokset on vähän korkealla niin ykkösen survaisun kolahdus ihan sydäntä särkee.
Öljyn vaihtoaika on käsillä. Vaikuttaako uudet öljyt myös vaihteiston toimintaan ? 

-TS-

Kyllä vaan tuossa uudessa Banditissa vaihteet tosiaan kolahtelevat ihan kuuluvasti kun pykälää vaihtaa.
Vasta noin 170 kilsaa on takana uudella pyörällä ja ainoa miinus jonka olen huomannut, on se, että ajoviima tosiaan puhaltaa aivan suoraan alavatsaan, housujen vyölinjalle. Kovemmissa nopeuksissa tuo alkaa pahaa tekemään. 10 C lämpötiloissa ja allekin olisi muuten hyvä ajella mutta tuohon tarvii keksiä jokin ratkaisu. Housutkin pitävät tuulta mutta tankin kupeelta ilmavirta kiertää ikävästi. Huomaa hyvin, kun ajaessa pistää toisen käden syliin -> heti alkaa hanskatkin viilenemään.

Kävin eilen fiilistelemässä Bodomjärveä kiertävällä tiellä ja kyllä se vaan taittuu makeasti mutkiin. Koko ajan teki mieli kääntää lisää kahvaa mutta pidin pään kylmänä ja tyydyin ajelemaan viittä-kuuttakymppiä. Paree kun ei rupea ajelemaan liian kovaa ennen kuin on ajotaidot karttuneet.
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

ollipa1

Kaasukahvan päittäisvälys tuntui aluksi tosi kurjalta, kaasu kun on lisäksi täysin tunnoton... Ainakin kun käsi on tottunut kunnon vastukseen Kawan kaasareita käskiessä. Nyt takana parisen tuhatta km, alkaa tuohon jo tottua.
Huollon mukaan sen tulee juuri tuollainen ollakin, ja kirjoittelusta päätellen se kaikilla onkin, eli sen kanssa on vaan totuttava elämään.

Vaihteiden klonksaukset loppuvat, kun vaihtamisen tekee oikealla kierrosalueella, eli vaihtaa neloseltakin vitoselle, vasta kun kierrokset siellä kahdeksan paremmalla puolella ovat, menee niin sujuvasti sisään että...
Ainoa vaan, että nuo sinipukuiset ystävämme sitä lisenssiä pyytelevät takaisin kovin herkästi!

Itse ainakin olen tulkinnut asian niin, että vaihtaminen tapahtuu sellaisessa kohdassa, johon sitä ei ole suunniteltu, pyörintänopeudet eivät ole oikein balanssissa...

Vaan on tämä ihana pyörä, ei tosiaan ole kaduttanut rosvosektorille joutuminen!
1250SA

tuutticb

+/- Pystympi ajoasento

Itseäkin häiritsi hieman tuo turhankin pysty ajoasento, joten laitoin vanhemman Banditin (01-05) tangon tilalle. Ei mene ihan heittämällä. Tankoon joutuu poraamaan uudet reiät kahvojen tapeille vastakkaiselle puolelle ja jarruletkun vientiä joutuu hieman muuttamaan. Ajoasento kyllä mielestäni parani selkeästi. Tanko putoaa n. 4 senttiä alemmas.
1250SA -07

ÖÖ.

Satulan nosto muuttaa ajoasentoa myös hieman. Kannattaa koittaa, joku 5-15 min homma.

tuutticb

Juu varmaan ohan OK homma niille, joiden varressa riittää varaa satulan nostoon.
1250SA -07

karitapio

Tohon 1250 kaasukahvan klappiin kommentoisin. Vaihdoin ohjaustangon kahvapainot kromattuihin ja hieman painavampiin. Niiden, kuten alkuperäistenkin kiinnitys tapahtuu "turpoavalla kumimutterilla". Eli jos vetää ne vähän kireämmälle, klappi muuttuu. Niitä voi vapaasti liikutella. Päittäisvälystä ei kuitenkaan saa täysin poistaa, vaan kaasun pitää vapaasti päästä palautumaan. Vaijerin venymisen / tyhjäliikkeen voi säätää mieleisekseen vaijerinsäätöruuvista avaamalla vastamutterin, ei kuitenkaan tätäkään aivan olemattomaksi, koska reagoi muuten liian herkästi.
Kone tuntuu reagoivan aivan älyttömän herkästi bensan laatuun. Kävin mökillä, ja tankki pääsi lähes tyhjäksi. Olosuhteitten pakosta laitoin viime vuotista 95 bensaa tankkiin ja tyhjäkäynti muuttui heti erilaiseksi.

reddewil

Ratkaisin kaasukahvan päittäisvälys ongelman laittamalla sopivan kumiprikan kahvan ja värinäpainon väliin.
650 S -07

BANDIT78

Bandit 1200 hyvä pyörä ekaksi omaksi pyöräksi mikäli on ajokokemusta aikaisemmin.
Itse laitoin huhtikuussa oman Banditin ja olen ollut tyytyväinen kiva ajaa kaikissa olosuhteissa.
Kyllä pyörä opettaa kuskia ajamaan kunhan pitää kurvailut omalla taito alueella ja ajamalla oppii lisää...

-TS-

Lainaus käyttäjältä: juuz0 - toukokuu 24, 2007, 21:32
Toinen mahdollinen uusi Bandit-kuski tulossa... ehkä  :-X

Oon pitkään aatellu ostaa pyörän ja nyt siihen olis mahdollisuus. Aikaisempi kokemus mottoripyörällä ajosta on kaukana 20 vuoden takaa jos ei lasketa noita vuokra pyöriä joskus jossain.
Ajattelin kysyä täältä mitä mieltä porukka on Bandiitista "ekaksi" pyöräksi? Tommonen Bandit 1200 -05 on jo kiikarissa.


No ei ole pahaa sanottavaa. Tuo 1250 on meikäläisen eka moottoripyörä, sitä aiempaa ajokokemusta oli muutama tuhat kilsaa mopolla vajaa 15 vuotta takaperin.
Kaikki kammoksuivat päätöstäni ostaa 1250-kuutioinen suoraan. Eihän se tehokas ole, ilmoitettu teho on 98 hv, kusiaiskyykyissä on enemmän potkua. Kun en kierrokset tapissa ajelusta tykkää niin ison Banditin kone on siihen omiaan, vääntöä piisaa paristatonnista ylöspäin reilusti, kakspäällä voi ajaa huoletta ilman että veto loppuu missään vaiheessa. Normiajossa ei ole tarvetta käyttää yli 4000 rpm kierroksia, mutta  se nyt on vaan tylsää. :)

Väännön ansiosta myös aika anteeksiantava pyörä: liikkeellelähdöt helppoja kun pyörä ei stumppaa tyhjäkäynnilläkään ja "oikea" vaihdekaan ei ole niin justiinsa, jos ajaa risteykseen pysäyttämättä, niin kolmosella tai nelosellakin voi vielä lähteä menoon mukaan.

Pikkurosvoakin olen ajanut. Se oli ihan kiva laite, mitä nyt vaatii kunnolla kierroksia että kulkee. Kutosvaihteella kahdeksaakymppiä ajaessa koetin vaistomaisesti hakea lisää vaihteita, pikkurosmo kun kiertää tuossa vaiheessa saman verran kuin oma pyörä nelosvaihteella.

Suosittelen siis isorosvoa, jos vaan budjetti riittää. Ei se pyörä käsistä karkaa jos et sitä tarkoituksellisesti hae. Kaasukahvan kääntövara on niin laaja että mulla ainakin pitää vaihtaa käden asentoa selvästi erilaiseksi jos haluaa vääntää kahvan rajoittimeen saakka.
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

B1250S

Tervehdys!

Gsx 750 f vaihtui uuteen Bandiittiin, 1250 kuutioiseen s-malliin. Reilun tuhannen kilometrin kokemusten jälkeen olen tosi tyytyväinen, koneessa on mukavasti vääntöä, hyvä jousitus ja reilummin tilaa ajella kaksipäällä. Rouvakin tykkää, ei ilma pyörteile yhtä pahasti kypärään kuten teki f-mallin Suzukissa.
Mutta rouva toivoo taakse laukkua tukemaan istumista, onkos kukaan ehtinyt hankkia taakse laukkua ja telinettä?

ÖÖ.

Täällä jonkunverran keskustelua laukuista.

ollipa1

Lainaus käyttäjältä: B1250S - heinäkuu  8, 2007, 13:02
Tervehdys!

Gsx 750 f vaihtui uuteen Bandiittiin, 1250 kuutioiseen s-malliin. Reilun tuhannen kilometrin kokemusten jälkeen olen tosi tyytyväinen, koneessa on mukavasti vääntöä, hyvä jousitus ja reilummin tilaa ajella kaksipäällä. Rouvakin tykkää, ei ilma pyörteile yhtä pahasti kypärään kuten teki f-mallin Suzukissa.
Mutta rouva toivoo taakse laukkua tukemaan istumista, onkos kukaan ehtinyt hankkia taakse laukkua ja telinettä?

Itsellä ainakin hyvä kokemus perälaukun antamasta selkätuesta, ilman laukkua kyytiläinen istui lähempänä, ja housut ilmeisesti liukkaat ulkopuoleltakin, niin valui töyssyissä selkääni, hartiat ja kädet oli kuin tulessa muutaman satasen jälkeen...
Laukun kanssa ilmeisesti helpompi nojata vähän taakse,koska ko.ongelma poistui sen jälkeen. Eli lämpimästi suosittelen!

Laukkuina Suzukin omat,raudat Motecin. Eli alle minuutin askaroinnilla rautahärvelit poistuvat, tai kiinnittyvät, kummin vain. Tähän kokoonpanoon olen varsin tyytyväinen ollut, Rosmon sirot muodot paljastuvat helposti, tarpeen vaatiessa kuljetuskapasiteetia kiinnittyy helposti.
1250SA

nikar

Lainaus käyttäjältä: ÖÖ. - huhtikuu 13, 2007, 17:10
Reilu viikon nyt ajellut 1250SA:lla ja 1000 km tuli täyteen. Jonkunverran voi ehkä jo vertailla vanhinta (-96) ja uusinta mallia.
+Moottori toimii pehmeämmin, eli helpompi ajaa rauhallisesti ja pienemmillä kierroksilla.
+Tehoa riittää normaaliin etenemiseen vaikkei yli 3000 kierrättäisi.
+Vakaampi ja jämäkämmän tuntuinen kuin vanha.
+Kyytiläinen ei tunnu senkäänvertaan mitä vanhassa.
+Kyydissä ei kuulemma liu-u niin pahasti.
+Ei tartte leikkiä ryypyllä, neuloilla, suuttimilla.

+/- istuin matalalla polvikulma huomattavasti vanhaa jyrkempi.
+/- Pystympi ajoasento
+/- Hiljainen

-Raskaamman tuntuinen, ei käänny mutkiin niin herkästi, esim S mutkissa tuntee selvästi.
-Katteen toimivuus hieman kyseenalainen, tuuli tuntuu tulevan johonkin kaulan tietämille, pahimmat turbulenssit saa kun laskee päätä n. 10 cm. Parhaiten toimii jos olisi 20 - 30 cm lyhyempi.
-Perstuntumalta tehottomampi kuin vanha, alakierroksilla 2000 - 4000 menee paremmin mutta sen jälkee ei tunnu niin rivakalta
-Pitkien merkkivalo paistaa silmään =)
-Tarvii leikkiä powercommandereilla, katalyssaatorilla ja lambdalla.


Samoja havaintoja, paitsi omasta mielestä tuo tuulen ohjaus tuntui vähän paremmalta (pituutta 185cm), -02 S mallissa tuli just tuohon kaulan ja kypärän väliin ja siitä johtuen meteliä enemmän korviin. Tosin, jos nostaa penkkiä vähän ylemmäs, niin voi muuttua huonommaksi (tai paremmaksi), pitää kokeilla.

Jousitus vakiosäädöillä tuntui todella kovalta vanhaan -02:een verrattuna. Pienetkin töyssyt tuntuivat perseessä jo ihmeesti. Olisko vanhassa jouset jo vähän "kulahtaneet", mutta oli enemmän "pehmeämpää" menoa. Säätämällä voisi tietysti kokeilla muutoksia.

Valot -07:ssa on paremmat, kun ei ole enää silmäpuoli, tosin pimeässä ei ole vielä tullut kokeiltua (sateetkin taitaa jatkua tällä viikolla).

Kasperi

Uusi bandit kuski kirjautui tänne, että niin ku moi kaikille...
Tilasin uuen vesipyssyn tossa helmikuussa, ja sain vasta sen ajoon 22.5.  Meinas kyllä oottelussa kainalot lämmetä.
No nyt on tullu kilsoja mittariin 9000km.
Käväsin tossa Norjaa kiertämässä viikon verran, ja kilsoja kertyi 2314km.
Kulutus ei ollu kyllä kovin paha, eli 97.42l, eli 4.21l/ 100km.
Tasasella kaasulla matkaa, niin vähällä kyllä pääsee. Tai no tulihan sitä välillä...