Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Bandittia ostamassa?

Aloittaja tagatubos, joulukuu 22, 2015, 11:06

« edellinen - seuraava »

Kootee

Lainaus käyttäjältä: Lappis - joulukuu 29, 2015, 12:59
Viime kesä tuli pikkuBandulla vuosimallia -07 ajeltua Suomea ympäri vaimo + 3 laukkua kyydissä ja ihan välikaneettina mainittakoot, että missään vaiheessa ei tullut tunnetta, että olisi kaivannut voimaa (vääntöä) lisää. Ei kertaakaan. Tässä iässä jokainen ylimääräinen hevosvoima on vain lisälaskua vakuutukselle eli vallan mainiosti riittää pikkubandun hepat Suomessa liikkumiseen.
Toki tuli ylämäissä lyötyä tarvittaessa pienempää silmään, mutta se tuskin on yhdellekkään motoristille ylitsepääsemätön vaiva.

Tämä ihan noin osviittana noista käytännön väännöistä. Ihan pienimpiä kavereita en ole (101 kiloa kuteitta) vaimon ollessa normaalipainoinen.
Laittaa toki miettimään itsenikin, kuinka älyttömät voimat tuossa isossa Bandussa ovatkaan.

Vaihtoa miettinyt itsekkin, mutta onko se kuinka tarpeellista? Se on tässä se avainkysymys omalla kohdallani.

Ilman muuta pikkurosvo on hyvä laite, jos ei enempiä tehoja ja vääntöjä kaipaa. Kyllä mä sillä pysyin isobandujen perässä (kirjaimellisesti) mm. Pärnun reissulla. Käännöksistä kiihdyttäessä sen huomasi, että ei oikein lähde isobandun lailla ja matka-ajossa alkoi pikkuhiljaa tympimään kovat kierrokset. Nyt, kun olen isolla pari kesää ajellut, niin vois olla "vieläkin isompi". Vaan järjellä ajatellen isorosvo on oikein hyvä peli ja kyyti riittää Suomen oloissa kivasti. Jos ois kukkaron pohjalla enemmän, niin varmasti tulisi joku räyhäkkäämpi laite hommattua - tosin sillä reunaehdolla, että ajoasennon täytyisi olla ryhdikäs. Selkävaivaiselle bandu on loistava laite, kun ei selkä valita pitempääkään matkaa millään lailla - peffa kyllä sitten senkin edestä, mutta Airhawk-pehmusteella olen sen taklannut, vaikka rumahan se on kuin faan.  :o

Pikkurosvon (mullakin oli 2007 ruiskuversio) ehdoton plussa on olematon polttoaineen kulutus. Ei isorosvokaan mahdottomia kuluta, mutta kyllä se ero litran-puolitoista satasella helposti on. Laitoin isorosvoon lambda-killerin pintakaasunykimisen välttämiseksi, mutta melko pian poistin sen, kun bensankulutus pompsahti ainakin puoli litraa ylöspäin/100 km. Nykiköön perhana, kunhan bensaa säästyy!  ;D
DL1000 2015
GSF 1250A 2007

Ottopoika

Itselläni pikkubandit. En tiedä paremmasta, mutta kaverilla isobandit ja hyvin olen mukana pysynyt. En ole mikään kuutioiden ihannoija, mileuummin niin että on mukava tavallinen ajopeli pienin kustannuksin.
GSF 650S -08

tagatubos

Kiitoksia kovasti vastauksista ja ajatuksista!

Onneksi tuo Joulu tuli (ja meni), niin sai ajatukset edes hetkeksi pois tästä pyöräkuumeesta!  ;D
Kyllä varmasti tuo Ison Rosmon vääntö saattaa olla sellainen, mikä puhuisi sen puolesta. Hintaeroa ei tosiaankaan ihan älyttömästi ole noissa vanhoissa, on se sitten iso tai pieni.
Tuumailtiin tuossa viikonloppuna yhden ostajaehdokkaan kanssa, josko hän vaihtaisi mun veneen intikkaan, mutta se näemmä kariutui. Eli nyt ollaan taas tilanteessa, josko roposilla ostaisi vanhemman banditin edes väliaikaisesti.

Täytyy alkaa selailemaan noita varaosien hintoja, tehdä vakuutusvertailua ison ja pienen välillä. Ja sitten viimeistään ajokauden korvilla käydä testaamassa näitä vaihtoehtoja.
Jos nyt vakaasti päätän, että pikkunen riittää ja koeajolla käyn, niin mieli saattaa muuttua... ainakin täällä olevien kommenttien perusteella ja en tätä kiellä!  ;D
Ajuri ei sääennusteita katsele

Handegunnar

Minä olen joskus kokeillut 1400 Intikkaa muutaman kymmenen kilometriä maantieajoa. Itellä oli Bandit 1200. Jotenkin se Intikka tuntui aika hengettömältä ja kömpelöltä vehkeeltä Bandittiin verrattuna.
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

Handegunnar

Lainaus käyttäjältä: Kootee - joulukuu 29, 2015, 17:51
Nyt, kun olen isolla pari kesää ajellut, niin vois olla "vieläkin isompi".

Banditista on helppo tehdä isompi tai ainakin tehokkaampi. Minä laitoin 2 mm suuremmat ja korkeampipuristeiset männät Vaikka iskutilavuus kasvoi vain alle 60 cc, niin käytännön ajoalueen vääntö parani huomattavasti. Syy oli tietysti puristusten kasvamisessa. Halvempi konsti on höylätä milli kannesta pois. En tiedä onko vaikutus yhtä suuri, mutta kuulemma vaikuttaa. Vakionahan kone on melko matalapuristeinen (1:9.5 muistaakseni).
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

Lappis

Tuo kierroslukualue on kyllä seikka, minkä takia vakavasti tuota isompaa Bandua harkitsen. Jopa sen verran, että olen jo muutaman puhelun Bandun perään soitellut.
Periaatteessa tarvetta vaihdolle ei olisi, mutta kuten tiedetään, ei nämä järjen asioita ole.
Voi lähestyä, jos kiinnostaa -07 650 SA.
GSF 650 SA '07 (15-16)
GSF 1250 GT '07 (16-21)
GSX-R 750 '04 ((19->)*
VL Intruder LC 1500  (21->23)
Suzuki GSX 1400 '03 (23-)
*ratapyörä

karitammi

Olen kovasti surffannut Banditteja, lähinnä 1250SA ja 1250A. Muutama kysymys on tullut mieleen:
- Koeistumisen perusteella mahdun kuskin paikalle, mutta väljentämisen varaa olisi. Miten muut pitkät olette tehneet? Olen 194 cm, 96 kg.
- Ajoasennon väljentämiskeinoja olen löytänyt: satulan korotus, ohjaustanko, jalkatapit alemmas (esim. malli Buell) ja ilmeisesti samalla pyörä ylemmäs koiranluilla. Oletteko tehneet näitä, kommentteja?
- Aika useassa myytävässä yksilössä näyttää olevan jonkinlainen tehoputki. Minulla herää kysymyksia: tehoa varmaan tulee, koska vääntöalue on vakiona tasainen, mutta häviääkö alavääntö? Onko riskejä moottorin kannalta (esim. laihalle meno jos/kun ei ole lambda-säädössä)?
- Vm. 2007 -> erot taitavat olla käytännössä suht pieniä. Onko jotain ehdottomasti huomioitavaa?
- Mitä huollettavaa/korjattavaa voi odottaa 40 tkm ajetussa ja vastaavasti 80 tkm ajetussa?

Kiitos etukäteen kommenteista. Muutakin saa suositella, pyöräkokemusta on vähän. Nuorempana (yli 20 v sitten) on tullut ajeltua kaksipyöräisillä paljonkin. Nyt ajattelin jonkun hommata yleisajoon. Kilpailevana mallina olisi BMW R xxx0 R tai GS.

Katalyt

Tuo tehoputki on paljon kevyempi ja sirompi kuin banditin oma "300l lämminvesi varaaja ;)" sen takia ainakin itse vaihdoin omaani. :)

Ottopoika

Mitä se pönttö haittaa. Minullekin kaikki sanoo että on vielä alkuperäinen pönttö. Ei minä sitä ajon aikana näe enkä kuule.

Enemmän haittaa huono tuulen ohjaus keulassa. Jenkit sanoo että Hayabusa on ainoa Suzukin malli joka on käynyt tuulitunnelissa ja Bandit on malli jolla olet tuulitunnelissa.
GSF 650S -08

karitammi

^^OK. Oliko kommentteja muihin kohtiin?
- Banditin sopivuus pitkälle kuskille?
- Ajoasennon väljentäminen?
- Huoltotarve, kun kilsat lähestyy 100 000 km?

track08

Lainaus käyttäjältä: karitammi - helmikuu 28, 2016, 15:28
^^OK. Oliko kommentteja muihin kohtiin?
- Banditin sopivuus pitkälle kuskille?
- Ajoasennon väljentäminen?
- Huoltotarve, kun kilsat lähestyy 100 000 km?

Olen 188 cm pitkä ja edellisellä Banditilla (GSF 650 S '05) ajoin n. 85 tkm ja myin sen 92000 km mittarissa. Satulan olen pitänyt yläasennossa, mutta koiranluilla en ole lähtenyt säätämään ja myös jalkatapit ja tanko ovat vakioita. Sopiva ajoasento löytyy kyllä ja ainakin minulta menee tankillisenkin ajaminen kerralla kyllä, jos niikseen tulee.

Tällä hetkellä alla on GSX 1250 FA '10 ja siinäkin satula on yläasennossa, mutta muilta osin se on vakio. Kilometrejä tulee ja maisemat vaihtuu aivan kuten edelliselläkin Banditilla.

Kysyit vielä huoltotarpeen perään. Edellistä Bandittia huollatin säntillisesti kuuden tonnin välein, kuten kuuluu. Nykyisessä olen oma-aloitteisesti venyttänyt huoltovälin seitsemään tuhanteen, eikä huolloissa ole ilmennyt mitään miksei näin voisi tehdä. Edellisessä Banditissa ei ollut mitään erityistä huoltoa vaativaa asiaa 90 tkm:nkään jälkeen. Voin vain suositella.
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)

pxu

Lainaus käyttäjältä: Handegunnar - joulukuu 30, 2015, 18:06
Minä olen joskus kokeillut 1400 Intikkaa muutaman kymmenen kilometriä maantieajoa. Itellä oli Bandit 1200. Jotenkin se Intikka tuntui aika hengettömältä ja kömpelöltä vehkeeltä Bandittiin verrattuna.

Niin, tämä nyt ei enää ole ajankohtainen juttu mutta ettei nyt ihan jää väärä käsitys ihmisille; kysyjä ei yksilöinyt mihin Intikkaan oli vaihto ehdolla.  Kokoja ja malleja on kovin erilaisia, kuutiotkin 125:stä 1800:aan !  ;D

Itse olen ajanut M1800R:llä ja voi herranjestas sitä vääntöä ja voimaa.  :o  Sitä elämystä en ihan heti unohda. (Ja itse vertailen siis GSF1250SA:han.)
Tuo 1400:nen on kyllä ihan eri pyörä. Ihme rimpula, kuvista päätellen.
GSF1250SA (vm11)-12
exGSF650SA

Handegunnar

Eihän siinä tosiaan puhuttu kuin isosta Intikasta ja sekin vasta sitten kun on tarpeeksi saanut rahaa kasaan. Minä tein vain sellaiset johtopäätökset, että jos parin tonnin Banditista on puhe ja isosta Intikasta on1800 aivan eri sarjassa hintansa puolesta  :-[. Taitavat halvimmat käytetytkin maksaa melkein uuden isomman Banditin verran. Ehkä kuitenkin jutut 1400 Intikasta osuivat kohdalleen, koska kysyjä ei vastauksissaan asiaa mitenkään oikaissut  :-\
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

karitammi

Onkos 650 ja 1250 kuskin tilojen puolesta ihan identtiset? Aloin miettiä että pienempikin kävisi vaikka iso vääntö houkuttaakin.

Lappis

#29
^ Mun kokemuksen mukaan ovat. Isommasta takarenkaasta johtuen, ehkä, isommassa versiossa tulee sellainen jännä fiilis liikennevaloissa, että molemmat jalat eivät ihan yhtä tukevasti ole maassa. Muuten en ole huomannut mitään eroja. 180 cm oma pituus.

Jos pienempään malliin päädyt, mulla olisi tuolla myyntiosiossa laadukas GSF 650 SA peli etsimässä uutta omistajaa *wink*
GSF 650 SA '07 (15-16)
GSF 1250 GT '07 (16-21)
GSX-R 750 '04 ((19->)*
VL Intruder LC 1500  (21->23)
Suzuki GSX 1400 '03 (23-)
*ratapyörä