Itsellä vertailua 1200S -06 ja 1250 SA -07 ja aika samat on huomiot.
-1200:n vaihteisto hieman epätarkempi, mutta äänettömämpi. 1250 kolahtaa kuuluvasti varsinkin 1:ltä 2. vaihteelle vaihdettaessa.
- 1250:n moottori on huomattavasti vahvemman tuntuinen ja toimii hienosti ruiskun ansiosta myös kylmänä, ryyppyvipua ei ole ikävä. Aivan hienoista nykimistä pintakaasulla n 2200-2400 kierroksella on 1250:ssä havaittavissa.
- 1250 on raskaampi nostaa keskituelle kuin vm -06 1200:nen, mutta ei tuota ongelmia. Tämä on luonnollista koska sama runko mutta painoa hieman enemmän. Tai tarkkaan ottaen runko ei ole aivan sama: 1250:ssä on pidempi takahaarukka lyhyemmän moottorin johdosta sekä paksummat rungon alaputket.
- 1250 on selvästi hiljaisempi moottoriltaan, joka tietenkin sekin on luonnollista vesijäähdytyksen ansiosta. Ainoa häiritsevä ääni on vapaalla kytkin ylhäällä kuuluva kevyt rouskutus, joka häipyy kytkintä pohjaan painettaessa. 1200:ssa kytkin/vaihteisto ei äännellyt eri tavalla riippumatta siitä oliko kytkin pohjassa vai ei. Onko muilla 1250:ssa samanlaista ääntä havaittavissa?
Jukk@
Tuoreeltaan muutama huomio vakio 1200s -05 ja 1250SA ABS eroista ja yhtäläisyyksistä kun jälkimmäisellä on takana 120km
- 1250 ABS pitää sirinää kevyestikin jarrutettaessa -onkohan normaalia?
- 1200:ssa vaihteet tuntuivat pelaavan jotenkin pehmeämmin - 1250 loksahtelee enempi taikka äänet erottaa paremmin pienemmän konemelun vuoksi.
- 1250:ssä varttikate ei sirise enää millään kierrosluvulla. Peilien tärinässä en huomannut eroa. Muutenkin peilit näyttävät yhtä hyvin/huonosti.
- 1200:ssa oli pehmeämpi kuljettajan penkki.
- 1250:ssä ei ole bensahanaa eikä varatankkia. Vaikeuttaa kulutuksen laskentaa, joka oli helppoa samasta syystä 1200:ssa (tripin nollaus varatankille siirryttäessä).
- 1200:ssa mittariheitto oli ainakin 10% ja 1250:ssä ~6% luokkaa. Jälkimmäisessä on erilliset analogi jenkamittari ja digi nopeusmittari.
- 1250:ssä tuntuu olevan jäykempi etujousitus.
- 1250:ssä on vääntöä selvästi enempi 1000-3000rpm välillä.
- 1200:n oli raskaampi nostaa keskituelle.
- Piripintaan tankatessa 1250 roiskuttaa bensat mukavasti tankista ulos tankkiaukon ylimääräisten reikien vuoksi.
- Matkustaja ei huomannut merkittäviä eroja.
Syystervehdys uudelta sivulaiselta !
Alla keväällä vaihdettu 1250 S ilman abseja. Edellinen seitsemän kesää itselläni ollut 1200 S vm. -98 abseilla.
Tässä muutamia omia kokemuksia 6500 km`n jälkeen :
-etujarru sirisee myös absittomassa mallissa
-pintakaasulla nykiminen johtuu "kuulemma" päästöjen vuoksi laihaksi säädetystä seoksesta alakierroksilla
-em. syystä luultavasti kaasukin ryömitettäessä tuntuu inhottavan on/off -tyyppiseltä (tosi työlästä kaupunkiliikenteessä)
-huoltoliikkeessä luvattiin apua ensi kaudeksi - olivat tilanneet laitteen jolla seosta voidaan säätää mieluisemmaksi !?
Opperi