Tankoon tulee kovaa tärinää

Aloittaja fu1, heinäkuu 21, 2012, 17:23

« edellinen - seuraava »

fu1

Mikäs on vikana 1200s:ssä 2001, kun tankoon tulee niin kovasti (pientä) tärryytystä että  kädet puutuu (metsurintauti)????
Kuuluuko asiaan?
Kone kyllä käy normaalisti, en ainakaan hoksaa mitään käyntihäiriöitä.
Kolmosella vähän (naarmautin) ja löysäsin kaasun niin paukkui ja poksui. Tämä varmaan kuuluu asiaan?
Mutta tuo tärinä, niin kun paikallaankin kaasua vääntää niin ohjaustanko värisee!
Ei muuten, mutta ei ole mukava heittää matkaa.
Jos jollain olisi vinkkiä mitä voisi kokeilla, niin kiitän etukäteen.

Juba

Mulla auttoi tangon vaihto. Vaihdoin pikkasen leveämmän mallisen crossistongan orkkiksen tilalle, ja värinä väheni huomattavasti. Meinasi itsellänikin puutua pitemmillä matkoilla kädet (varsinkin sormet) tunnottomiksi. Myös tankopainoilla tuntuu olevan kovasti merkitystä: painavammat painot ehkäisee värinää paremmin. Kuluneet ketjut ja hampit voivat aiheuttaa tärinöitä/värinöitä ajaessa, mutta sullahan sitä värinää esiintyy ihan paikallaan ollessakin. Jos kaasukäden sormet puutuu, siihen auttaa aika tehokkaasti kaasukäden lepuuttaja (ns. apukaasu), jolloin kahvaa ei tarvi ajaessa puristaa lainkaan, kun kaasutus tapahtuu ranteella.
Bandit 1200N -98

muumu

Puutumiseen auttaa myös hyvät hanskat joissa pitävä nahka kämmenessä ja peukalohaarassa. Jos hanskassa saumoja jotka painaa niin puutuu käsi myös. Hanskalla on merkitystä. Kannattaa panostaa kunnon ajokkaisiin. Lisäbonuksena saa kunnon suojat hanskoihin.
BAT1200S -01

Maarakus

Ekana päivänä Norjan reissulla sama ilmiö, ihmettelin kun on näpit erikoisen tuntuset tauoilla.. Ilmeisesti tuohon tottuu kun muina päivinä ei ollut ongelmia. Mitään erikoisempaa syytä tärinälle ei ollut, hienosti pelas pyörä loppureissun.

Naked_B12

MUlla hävis tärinät tangosta ku laitoin suutinsatsin, palas takas ku laitoin vakiokilkkeet kiinni  :-\
Ex-rosvo, nykyinen Bussi-kuski.

Dyny

Mulla itellä autto ku vaihdoin paremman laatuset ajohanskat,kämmen puolelta ohuemmat hanskat autto
1200N vm 2000

tsumia

Onko kyseessä ensimmäinen moottoripyörä vai onko kokemusta useammasta?
1250SA -07

poku

Oisko kaasarit synkkauksen tarpeessa, jos kolme käy samaa seosta ja rykii omiaan niin tärisee.
650GT-07

fu1

Lainaus käyttäjältä: tsumia - heinäkuu 22, 2012, 17:59
Onko kyseessä ensimmäinen moottoripyörä vai onko kokemusta useammasta?
On useammasta pyörästä! Enduro ja  katupyöristä.

harmaahukka

Synkkaysten välillä tuppaa tuo tärinä vaihtelevasti tulemaan. Älyttömän pienestä voi olla kiinni: itse suristelin-siristelin alkukesän, mutta puolessa välissä kesää katosi - ei harmainta aavistusta minkä takia. Myös oikeassa jalkatapissa jonkin aikaa ilmennyt sirraus katosi tonnin parin aikana.

Jos alkaa puuduttaa, niin voimistelu, asentomuutokset ja kätisyyden vaihdot kannattaa aloittaa jo ennen kuin alkaa kunnolla riesata.

-hh- 
1200S -05

mjii

Täällä -08 1250 rosmo ja kädet puutuu. Paikallaan kierrättäessäkin vibraa tangossa asti. Ohjaustankona on joku alumiininen LSL.

Tankopainot taitaa painaa tällä hetkellä jotain 90g per puoli, eikä noilla tunnu pahemmin mitään vaikutusta olevan. Onkohan painavammistakaan? Ei tunnu mistään löytyvän kunnon painoja, eikä kaikki kaupat viitsi edes ilmoittaa niitä grammamääriä, vaikka se on melkeimpä kyseisen tuotteen tärkein ominaisuus  ::)

Meneekö tangonvaihdoksi vai olisko muita ehdotuksia?

Aikasemmissa pyörissä ei ole ollut ongelmia, joten hanskat on ok ja kaasukahvan lepuuttajaakaan en kelpuuta  ;D


BandAid

Tällaisen systeemin bongasin Ameriikan maalta; onko kukaan kokeillut? Hintaa tullee rahdin, alvin ja tullin kanssa n. 150€+

Yleistä: http://www.vibranator.com/default.asp

Bandulle sopivat: http://www.vibranator.com/SearchResults.asp?Search=suzuki+bandit

-BA-
1250 S -10
DR400 -81

muumu

Tankopainoja saa Suomestaki. Osta alumiini tanko niin se vaimentaa tärinää sen mitä vaimennettavissa on. Tsekkaa ketjut ja synkka jne  jos vielä vapisee.
BAT1200S -01

BandAid

Tuo värkki ei ole artikkelin mukaan passiivinen tankopaino, vaan tangon värähtelyyn viritetty aktiivinen jousi-massa systeemi. Tällä periaatteella toimivat esim. korkeiden tornitalojen huojumisenestokoneistot. Teoria kuullostaa hyvältä, olisin ollut kiinnostunut oikeista kokemuksista, myyjän "Testimonialit" on vähän niin ja näin.

Huono puoli nimittäin on se, että pieleen viritetty jousi-massa systeemi toimii värinää lisäten!

-BA-
1250 S -10
DR400 -81

koussikka

Täällä myös tanko värisee . Oikeastaan kaikki on kokeiltu, mitä mieleen tulee. Uudet laakerit joka paikassa, leveämpi tanko, joka täytetty teräskuulilla, tankopainot, läppärungot synkattu....

Kävin lomareissulla Kössin huollossa, ja hän sanoi että ota kaatumatapit pois. Eilen väkerreltiin nuo pois, ja tärinä kyllä väheni selvästi, ja kierrosalue missä värinä esiintyy, siirtyi.

Onko raadilla visiota mitä seuraavaksi, vai onko tuo ominaisuus? Värinää esiintyy tosiaan paikallaankin. Olen kuitenkin ajanut tänä kesänä reilut 7000 km, joten ei tuo täysin ylitsepääsemätöntä ole.

Olisiko Savonlinnan seudulla ketään foorumilaista, että voisi tehdä vertailevaa tutkimusta. Varkaus ja Kuopiokin käy, liikun työhommisssa sielläpäin.

Niin, pyöränä 1250 Sa 2008.
1250SA-08, Yamaha XT 350 1994