Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Takarungossa murtuma.

Aloittaja Suiza 1200, syyskuu 11, 2007, 21:39

« edellinen - seuraava »

Suiza 1200

Lainaus käyttäjältä: tuutticb - syyskuu 13, 2007, 22:22
SW-Motecin takalaukun kiinnitys näyttää ainakin insinöörin silmään heppoiselta vaikkapa uuden 1250:n omaan telineeseen verrattuna. Kiinnityspisteitä runkoon on vain yksi ja koko takalaukun aiheuttama momentti menee suoraan tuolle hitsisaumalle. Kun kuorma on vielä väsyttävää, on vain ajan kysymys, koska ne muutkin hajoavat.

On totta että SW-Motech perätelineen kiinnitysreikien "jänneväli" on todella lyhyt (noin 5cm).
Noin lyhyeen kiinnitysreikien väliin tulee huomattavasti enemmän vipuvartta ja se rasittaa taas niitä kiinnityksiä, yms.

Esimerkikisi Giwin perätelineen kiinnitysreikien väli on luokkaa 40cm ja siten se kestää paremmin myös rasitusta.
Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.

Hale63

Lainaus käyttäjältä: Suiza 1200 - syyskuu 13, 2007, 23:19
Lainaus käyttäjältä: tuutticb - syyskuu 13, 2007, 22:22
SW-Motecin takalaukun kiinnitys näyttää ainakin insinöörin silmään heppoiselta vaikkapa uuden 1250:n omaan telineeseen verrattuna. Kiinnityspisteitä runkoon on vain yksi ja koko takalaukun aiheuttama momentti menee suoraan tuolle hitsisaumalle. Kun kuorma on vielä väsyttävää, on vain ajan kysymys, koska ne muutkin hajoavat.

On totta että SW-Motech perätelineen kiinnitysreikien "jänneväli" on todella lyhyt (noin 5cm).
Noin lyhyeen kiinnitysreikien väliin tulee huomattavasti enemmän vipuvartta ja se rasittaa taas niitä kiinnityksiä, yms.

Esimerkikisi Giwin perätelineen kiinnitysreikien väli on luokkaa 40cm ja siten se kestää paremmin myös rasitusta.

Täytyy kyllä myöntää, että tuli tänään sit päällisteltyä taskulampun kanssa oman mopon perää, että onkos siellä mitään vastaavaa havaittavissa. Kyseessä Giwin peräteline ja en kyllä mitään halkeamajutskia havainnut, joskin ehkä suurennuslasi tms ois ollu tarpeen jotta tarpeeksi näkis - ikänäkö u know  ;)
Hayabusa 2003
ex Bandit 1200S -99

tuutticb

#17
Lainaus käyttäjältä: Suiza 1200 - syyskuu 13, 2007, 23:19
[
On totta että SW-Motech perätelineen kiinnitysreikien "jänneväli" on todella lyhyt (noin 5cm).
Noin lyhyeen kiinnitysreikien väliin tulee huomattavasti enemmän vipuvartta ja se rasittaa taas niitä kiinnityksiä, yms.

Esimerkikisi Giwin perätelineen kiinnitysreikien väli on luokkaa 40cm ja siten se kestää paremmin myös rasitusta.

Tuo 5 sentin kiinnitysväli ei ole hitsisaumaa rikkonut, vaan se että se laukku on ulokkeena n.25 sentin päässä rungon kiinnityspisteestään. Laukun paino repii koko ajan kannaketta irti runkoputkesta ja se näyttää revenneen juuri siitä kohtaa, mistä sen olettaisi repeävänkin. Jos rakennetta vertaa tähän Suzukin omaan rakenteeseen tai Giviin , niin siinähän taivuttavaa momenttia kannakkeelle ei tule ollenkaan. Teline on tuettu runkoon kahdesta kaukana toisistaan olevasta pisteestä, jolloin taivutus jää telineen sisäiseksi voimaksi. Vaikkei tuo teline mikään pyörän kaunistus olekaan, niin se hoitanee kuitenkin nämä voima-asiat etevämmin kuin Motec.
Kun tarkemmin katsoo noita kuvia, niin eihän siinä varsinaisesti hitsisauma ole pettänyt, vaan ohut kannakkeen pelti hitsisauman vierestä. Se irronnut metallinpala on myös ilmeisesti sitä kannatinta. Joka tapauksessa rasitus on ollut liian suuri ja pelkkä pellin kiinni hitsaaminen ei välttämättä tuo pitkäaikaista helpotusta.
1250SA -07

Timox

No onpas harmillista. Luulisi, ettei tuon korjaaminen tuossa vaiheessa olisi mikään konsti, kun runko ei ole vääntynyt. Siinä on vaan se vaara, että siitä tulee paljon parempi kuin alkuperäinen. Pitää muistaa, että kun itse tekee saa just sellaisen kun tulee, eli hitsausammattilaisen puheille. :)

Noissahan näyttää olevan pääsääntöisesti nykyään 5 kilon painorajoitus, mikä kyllä kyseenalaistaa koko laukun järkevyyden kun farkut painaa jo kilon. Mulla oli 50 tkm ajan Kappan 3 laukun teline, ja täytyy kyllä tunnustaa että laukuissa oli joskus aika reilusti painoa. Mitään vaurioita ei kuitenkaan ilmennyt missään vaiheessa, vaikka joskus oli parikin mäyristä lastina.
Vaikuttaa tuo vipuvarsitarkastelu aika viisaalta telinettä hankittaessa.


Suiza 1200

Nähtävästi huomenna onnistuu sen murtuman hitsaus.
Sen hitsauksen tekee ihan alan ammattimies.
Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.

rammy

ei pitäs olla paha nakki "ammatti miehen silmillä katsottuna" mut sinne vois olla aika helppoa pistää vahvike?!

Suiza 1200

Tänään saatiin ne murtumat korjattua.
Murtumia oli tullut jo useampiin kohtiin niihin korvakkeisiin, jossa se takakahva ja teline on kiinni.

Sitä erillisen vahvikkeen laittoa kyllä mietittiin ja mallailtiin, mutta minua hivenen arvelutti tuleeko se sitten takavalojen tielle.
Nyt tuossa on paikallaan undertail niillä erilaisilla takavaloilla ja niiden tarvitsemaa tilaa on hankalampi hahmottaa.
Takalokasuojaa on myös leikelty sen undertailin asennuksessa ja en enää muista tarkalleen miten paljon se alkuperäinen takavalo tarvitsi tilaa.

Nyt se pyörän takaosa on taas vähintään yhtä jämäkkä mitä se on uutenakin ollut.
Erittäin suuret kiitokset tuosta hitsaus hommasta kuuluu Arille.

Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kuva 4
Kuva 5
Kuva 6
Kuva 7
Kuva 8
Kuva 9
Kuva 10
Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.

jensnu

Oletko Suiza 1200 keskustellut asiasta maahantuojan tai valtuutetun huoltoliikkeen kanssa?

Olisi mielenkiintoista kuulla heidän kommentit asiasta kun pyörä on sentään ainoastaan pari vuotta vanha. Mutta todennäköisesti ne laittavat sen ylikuorman piikkiin...

Suiza 1200

Lainaus käyttäjältä: jensnu - lokakuu  1, 2007, 23:27
Oletko Suiza 1200 keskustellut asiasta maahantuojan tai valtuutetun huoltoliikkeen kanssa?

Olisi mielenkiintoista kuulla heidän kommentit asiasta kun pyörä on sentään ainoastaan pari vuotta vanha. Mutta todennäköisesti ne laittavat sen ylikuorman piikkiin...

En ole tuosta asiasta heidän kanssaan keskustellut ja tuskin tulen myöhemminkään.
Luultavimmin vastuuta siirreltäisiin telineen valmistajan suuntaan ja sieltä tulisi kommenttia, että annettuja käyttöohjeita ei ole noudatettu, yms.

Pyörä pitäisi olisi varmaan pitänyt viedä heti seisomaan johonkin viralliseen huoltoliikkeeseen ja purkaa se sitten siellä.
Pyörään on vaihdeltu myös erilaisia osia taakse, kuten se undertail valoineen ja niiden purkamisesta olisi varmaan tullut liikkeessä vain enemmän vahinkoa. 

Päätin laittaa pyörän omakustanteisesti kuntoon ja sillä hyvä.
Tuolla tapaa ei tarvinnut alkaa siihen kyselyrumbaan, joka ei olisi kuitenkaan johtanut mihinkään sen kummempaan.
Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.