YLE.FI Moottoripyörien pärinää ei valvota

Aloittaja tonttuj, heinäkuu 13, 2010, 05:40

« edellinen - seuraava »

-TS-

Lainaus käyttäjältä: tonttuj - elokuu 28, 2011, 11:42
Nythän näitä valvontaiskuja on sitten järjestetty ympäri etelä-Suomea.
Pääkaupunkiseudulla 26.08 2011 Tuusulantiellä iltasella.
Ja joku Bandukin siellä menetti kilpensä hetkeksi säilöön.

Jep, kyllä valvottiin. Allekirjoittaneen pyörä on parkissa ilman kilpeä. Syynä putkesta puuttunut dB-killeri ja sen myötä muutaman desibelin liian kova ääni siinä Tuuskin motarin vieressä mitattuna - ei mitään muuta vikaa tai ongelmaa.

Samalla olen taas huomannut miten motoristi on motoristille susi, ollaan oikein vahingoniloisia tapahtuneesta. Tiedoksi sitten vaan kaikille että paljo se hyövää tuosta minunkin pyörästä kilpiä viedä, kun viereisessä mopossa saa LAILLISESTI olla semmoiset metelit että astiat putoaa kaapista kun ohi ajaa.
Edelleen, Banditin putki EI ole suora, siitä EI lähde järjetöntä melua.

hemmetti että palaa käpy kun motoristien joukossakin on näitä "niin niin mutta se ääni on niiiin kamala, ihan oikein sulle" kun ei sa***na oikeasti näköjään ymmärretä mistään mitään ja rinnastetaan ison nelipyttyisen matala kumina viriputkiseen piikkiin.
Pitäs vaan tietää nämä tyypit ja heidän pyöränsä että muistan ajaa ohi jos ovat jostain syystä jääneet tienvarteen pyöriensä kanssa.
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

prankster

Tämä on taas näitä asioita, mitkä hieman sapettaa myös.

Tässä syyllistetään mopon omistajia, mutta onkohan kukaan aatellut, että nykyinen omistaja ei ole välttämättä modannut vehettä?

Tämähän tarkoittaa sitä, että kaikkien mopon omistajien pitäisi ymmärtää tekniikan päälle ja tietää, onko oma verme laillinen vai ei...

...kotteroissahan tämä on helppoa, kun katsastussetä kertoo sen kerran vuodessa.

-oma bandu ostettu liikkeestä sliparilla ilman killeriä, siis olen rikollinen-
Polaris xc 800 sp -02
-ex:1200S -02, gsx750f -91

takaratas

TS: kysymys jos passaa vaikka käpy paloikin. Yrittivätkö jepet jollain tavalla varmistella sen E-merkintäsi aitoutta vai tyytyivätkö näkemäänsä?? Itsellä on sikäli sama tilanne että 100 db taitaa mennä rikki kun yhtään kierrokset nousee.. Se vähän lohduttaa että siellä pk-seudulla tuo valvonta ei mitään uutta ole, siitähän on kuultu juttuja siitä lähtien kun e-merkintäpakko tuli viralliseksi ja torelliseksi. Itse kun ajelen ja vaikutan maakunnissa niin tuo ei ole niin päivän polttava murhe.  :o

-TS-

#18
Lainaus käyttäjältä: takaratas - elokuu 28, 2011, 17:49
TS: kysymys jos passaa vaikka käpy paloikin. Yrittivätkö jepet jollain tavalla varmistella sen E-merkintäsi aitoutta vai tyytyivätkö näkemäänsä?? Itsellä on sikäli sama tilanne että 100 db taitaa mennä rikki kun yhtään kierrokset nousee.. Se vähän lohduttaa että siellä pk-seudulla tuo valvonta ei mitään uutta ole, siitähän on kuultu juttuja siitä lähtien kun e-merkintäpakko tuli viralliseksi ja torelliseksi. Itse kun ajelen ja vaikutan maakunnissa niin tuo ei ole niin päivän polttava murhe.  :o

Eivät yrittäneet sen kummemmin varmistella E-merkinnän aitoutta.
Kuvasivat kyllä tyyppikilven ja pakoputken moneltakin eri kantilta, mielestäni taisivat pyörästä ottaa pari yleiskuvaakin.

Mullahan on pyörässä myös tummennetut vilkut (E-hyväksytyt tietenkin) sekä tummennettu LED-takavalo (myöskin E-hyväksytty) jotka myös kiinnostivat TraFin miehiä ja poliiseja todella paljon. Harmi vaan heille kun kaikissa linsseissä on E11 ja E13-hyväksyntämerkinnät niin eivät päässeet nurpattamaan.

Poliisi siis otti tosiaan kilven pois vain ja ainoastaan sen vuoksi, kun melumittaus ylitti tyyppikilvessä olevan lukeman liian paljon (84 db vs mitattu 94-96 dB @ 3700-3800 RPM). Mainittakoon että 92 dB:llä olisin saanut pitää kilven pyörässä, näin herra Vanhempi Konstaapeli Liikkuvasta Poliisista sanoi.
edit; Valvontailmoituskaavakkeessa sanotaan että "laitettava dB-killeri kiinni" eli ei pidä edes meteliä sen kummemmin mitata. Pitänee kaivaa konttorille mennessä varmuuden vuoksi se EU-direktiivilappu mukaan mikä putken mukana tuli. Siinä pitäisi olla sen verran tiukka lappunen että katsurilla ei ole siihen mitään sanomista. EU:ssa ollaan, ja EU:n säädökset pätevät myös suomessa.

Sinänsä harmittaa kun en kaivanut samantien puhelinta taskusta ja videoinut koko juttua, koska etenkin TraFin miesten ja poliisin välinen keskustelu olisi pitänyt saada talteen. TraFin miehet nimittäin valittelivat useampaan kertaan melumittauksen vaikeutta kovan taustamelun vuoksi, joka sekin oli melkein kokoajan yli 80 dB.
Jos tosielämää ajatellaan, niin tuo prätkä jää normiajossa reilusti autoja/rekkoja hiljaisemmaksi koska noita mittauskierroksia ja siitä kovempia tulee käytettyä silloin kun kiihdyttää vauhdin sallittuun, sekä silloin kun ajaa moottoritiellä.

edit: lisäyksiä.
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

kake

Kiitos -TS- kun jaoit tietoa sekä täällä, että muilla saiteilla. Minulla on samanlainen paketti kuin sinulla, ja kirjoituksen johdosta piti eilen hakea tallin hyllylle "unohtunut" killeri ja ruuvata se paikoilleen ennen eilistä 300 kilsan lenkkiä. Kyllähän se killeri leikkaa kaikista parhaat saundit pois, mutta kuuluu tuo käynnissäolo vielä verrattuna alkuperäisvaimentimeen. Bandiitissa tuo meteli ei nyt niin kovaa näillä tavallisilla slipareilla ole, että ohiajetulla pellolla lehmät ehtyisivät tai taajamien asukkaiden lapsilykky menisi. Erikseen voidaan sitten keskustella niiden pyörien osalta, joissa käytetään putkea vain ohjaamaan pakokaasut taakse päin täysin ilman äänenvaimennusta. Kyllä mielestäni toisten ylilyönti putkien suhteen aiheuttaa harmaita hiuksia meille "sliparihemmoille".

Alkuperäinen vaimennin tukahduttaa pyörän äänet aika tehokkaasti. Minulle sattui aikoinaan tapaus, jossa pyörän käynnistyksen jälkeen ohikulkeva vanhempi herrasmies tuli sanomaan:"Mikä se on noin iso pyörä, eikä pidä minkäänlaista ääntä?" Nolostuneena tilanteesta peittelin toisella kädellä mittarivaloja ja sanoin:" Odotas kuule, kunhan saan tämän käyntiin". Sammuttelin virrat pois, ja menin kuppilaan juomaan toisen kupin kahvia ja odottelemaan vanhemman herran poistumista paikalta.

harmaahukka

Lopetanpa koko puuhan turhana pelleilynä, jos vieläkin valvontaa lisätään. Eihän tässä ole eänää mitään mieltä. 50 kuution Kymco tulee paljon halvemmaksikin.

-hh-
1200S -05

Suiza 1200

Lainaus käyttäjältä: -TS- - elokuu 28, 2011, 15:11
Jep, kyllä valvottiin. Allekirjoittaneen pyörä on parkissa ilman kilpeä. Syynä putkesta puuttunut dB-killeri ja sen myötä muutaman desibelin liian kova ääni siinä Tuuskin motarin vieressä mitattuna - ei mitään muuta vikaa tai ongelmaa.

Samalla olen taas huomannut miten motoristi on motoristille susi, ollaan oikein vahingoniloisia tapahtuneesta. Tiedoksi sitten vaan kaikille että paljo se hyövää tuosta minunkin pyörästä kilpiä viedä, kun viereisessä mopossa saa LAILLISESTI olla semmoiset metelit että astiat putoaa kaapista kun ohi ajaa.
Edelleen, Banditin putki EI ole suora, siitä EI lähde järjetöntä melua.

hemmetti että palaa käpy kun motoristien joukossakin on näitä "niin niin mutta se ääni on niiiin kamala, ihan oikein sulle" kun ei sa***na oikeasti näköjään ymmärretä mistään mitään ja rinnastetaan ison nelipyttyisen matala kumina viriputkiseen piikkiin.
Pitäs vaan tietää nämä tyypit ja heidän pyöränsä että muistan ajaa ohi jos ovat jostain syystä jääneet tienvarteen pyöriensä kanssa.

Jos joku menettää kilpensä pelkästään liian kovan metelin takia, siitä kannattaisi ilmoittaa MMAF:lle ja riitauttaa poliisin menettely.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?PHPSESSID=9sqrqe656rs8rck57de4ob6to0&topic=1689.0
Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.

kake

Lainaus käyttäjältä: harmaahukka - elokuu 28, 2011, 19:53
Lopetanpa koko puuhan turhana pelleilynä, jos vieläkin valvontaa lisätään. Eihän tässä ole eänää mitään mieltä. 50 kuution Kymco tulee paljon halvemmaksikin.

-hh-


Älä nyt hermostu turhasta. Ei tämä pyöräily nyt maailmaaparantavaa touhua muutenkaan ole.

Sitäpaitsi mulla olisi viritysholkki siihen Kymcoon halvalla. ;D

artzu

Viimme syksynä suzukissa oli pakoputkea 20cm ja ääkkärinä turbo. Eipä noi siniset-sedät tuossa Kokkolan raitilla takertuneet ääniin vaan puhalluttivat. Ihmettelivä pitkää ja matalaa pärrää sanoilla "ompa ankara pyörä" ja toivottivat turvallista matkaa.
Äänenpaine saa olla tuossa meikän pyörässä 103db ainakin muutoskatsastuksen mukaan.  ;D
Suzuki Bandit 1216T ic -00
Suzuki Bandit 1200N -99 (projekti)
Suzuki GSX-R 1100W -95 (emännän)

harmaahukka

#24
Sitten kun on enää hevonen kulkupelinä (sellainen aito elävä), niin antasinpa senkin aina laukata niin lujaa kuin sitä huvittaa. Piereskelläkin se saisi ihan vapaasti ja kovaäänisesti. Sitten sitten luonnollisesti kiellettäisiin...

Näin tämä maailman systeemi vaan menee - pahenee luultavasti lähivuosikymmenet. Sitten syntyy vapautusliike ja rajoituksia aletaan jo purkaa. Mutta tämä jää sitten lasten ja lastenlasten hommaksi...

Onhan motorismi sentään nyt melkoista maailmanparannusta kotteroihin jos vertaa.

http://www.fema-online.eu/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=233&cntnt01returnid=15&cntnt01returnid=15


-hh-

(viritysholkkia se kaipaakin, muuten ihan hyvä peli - kokemusta kun on :))
1200S -05

Dyny

pahimmat mölyäjät on nää mopot(50cc) ja customit ja chopperit. pari jälkimmäistä ajelevat suurin osa suorilla putkilla ja muut saa siitä kärsii että valitetaa meluavista pyöristä.
1200N vm 2000

-TS-

Huomenna olis kilpien haku, lystistä joutuu maksamaan 58 euroa katsastusmaksua ja 11,20 euroa kilpien hallinnointimaksua.
Jahka homma on ohi niin lupaan raportoida oliko homma vaivalloista vai menikö kuin strömsössä.
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

BTmies87

^Toisessa topikissa kyselin, että montako pyörää siellä meluratsiassa oli? Et vastannut mitään. Oliko siellä muutamia vai useita kymmeniä pyöriä(pois lukien poliisin kalusto)? En kysele tätä vahingon iloisena. Vaan kiinnostuneena kun en muista kuulleeni ennen meluratsioista tien päällä.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: BTmies87 - elokuu 29, 2011, 21:37
^Toisessa topikissa kyselin, että montako pyörää siellä meluratsiassa oli? Et vastannut mitään. Oliko siellä muutamia vai useita kymmeniä pyöriä(pois lukien poliisin kalusto)? En kysele tätä vahingon iloisena. Vaan kiinnostuneena kun en muista kuulleeni ennen meluratsioista tien päällä.

Kymmeniä pyöriä oli, kaikki Tuusulasta päin tulleet moottoripyörät pysäytettiin ratsiapaikalle
ja jos pyörässä oli äänenvaimennin jotain muuta kuin alkuperäinen -> tyyppikilvestä melutiedot
ylös ja mittaus käyntiin. Jos eroa oli liikaa, kilpi pois. En tiedä paljonko mittausta valvoneella virkamiehellä
oli asiassa harkinnan varaa mutta siinä paikalla ollessani lähti oman pyörän lisäksi selkeän muistikuvan mukaan kahdesta muusta pyörästä kilvet. Toinen oli ulkonäön perusteella '06 Bandit ja toinen näytti Kawasaki GPZ:lta. Lisäksi taisin nähdä kilpien poistuvan ainakin 2-3 muusta pyörästä mutta tämä tapahtui samoihin aikoihin kun minut pysäytettiin ja suurin huomio oli tuolloin muualla.
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

-TS-

Lainaus käyttäjältä: -TS- - elokuu 29, 2011, 13:10
Huomenna olis kilpien haku, lystistä joutuu maksamaan 58 euroa katsastusmaksua ja 11,20 euroa kilpien hallinnointimaksua.
Jahka homma on ohi niin lupaan raportoida oliko homma vaivalloista vai menikö kuin strömsössä.

Noniin, nyt on kilpi taas pyörän persiissä ja voin jatkaa pahennuksen herättämistä tuolla hirrrrveällä mölytoosallani jota myös moottoripyöräksi kutsutaan.

Katsastuksen toiminta oli asiallista. Katsuri ei tosin tiennyt että MIKÄ pitää olla paikallaan, pohdiskeli että olinkos minä ajellut ilman äänenvaimenninta kun piti pyörä näytille tuoda. Ehei, osoittelin dB-killeriä putken päästä ja sanoin että tuo puuttui. Hetken mies tutkiskeli E-merkintöjä ja näytti epäilevältä änkkärin suhteen. Tässä vaiheessa ojensin hänelle LeoVincen EU-hyväksyntälappuset ja asia niiltä olin selvä.

No, ei muuta kun pyörä hallissa tulille, kierrokset neljään tonniin ja toteamus "Eihän tuo mitään pahaa ääntä pidä. Voisihan sille ohiajomelumittauksen suorittaa mutta ei tuonne pihalle viitsi mennä sateeseen seisomaan". Ja todellakin, vieressä seisoenkin voi sanoa että suurin ääni tuossa vaiheessa tulee suoraan moottorista, ei putken päästä.

Homma sillä selvä, kilpi takaisin ja samalla tuli huomattua että mullahan on hemmetti soikoon väärä rekisteriote mukana (oli 1. ote ja en ollut laittanut uutta otetta pyörän kyytiin kun vakuutusyhtiötä vaihdoin) - ei muuta kun häväri tekemään ja uus ote printtaukseen.

Ruuvasin kilven paikalleen siinä hallissa ja poistuin paikalta. Helppoa rahaa katsastuskonttorille tuollainen: 58 euroa katsastusmaksu, 11,20 kilven hallinnointikulut ja 11 euroa uudesta rekisteriotteesta.

Olisin mieluumin ottanut sen 35 euron rikesakon...
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303