Tämmönen taas...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010080912162466_uu.shtml
Jossa siis autoilija kääntyi pyörän eteen laiminlyöden riittävän muun liikenteen seuraamisen ja väistämisvelvollisuutensa, konkreettinen vaaran aiheuttaminen, vahingon tuottaminen ja ruumiinvamman tuottaminen. Ei aihetta yli 5 päiväsakkoon. Toista on jos ko. motoristi olisi ajanut tyhjällä maaseututiellä 31 km/h ylinopeutta, abstraktin vaaran aiheuttaminen, 40 päiväsakkoa ja kortti pois 4 kk. Oikeus on voittanut taas...
Itse tuosta jutusta ei käy ilmi, miten lähellä moottoripyörä on tullut tuolta auton takaa. Toki väliä on pitänyt olla, koska muuten ei olisi kylkeen ehtinyt ajaa. Kyllä minä yritän tuollaisessa tilanteessa katsoa, että autoilija on huomannut, että sieltä on moottoripyörä tulossa. Joskus näkee aika kauhistuneita ilmeitäkin...

Moottoripyörällä ajaessa on sellainen ongelma liikenteessä, että vaikka on oikeassa, niin silti sattuu.

Tuosta ylinopeudesta sen verran, että 31 km/h ylinopeutta on jo sellainen, ettei vahingossa mene sille alueelle. Minusta on turha rutista sakoista, jos itse kääntää kahvaa siten, että mennään ylinopeutta. Tuo kortti pois kuulostaa kohtuuttomalta, mikäli tapahtuu tyhjällä tiellä. Poliisillakaan tuossa tuskin on hirveästi enää omaa harkintaa, vaan tuolle on olemassa ns. rangaistussuositus.
Näin Ponutaipaleessa kuskin, joka oli ajanut 7 vuotta Hayabusalla ilman sakkoja (ja vuodesta 1995 (?) moottoripyörällä muutenkin). Ja oli käyttänyt muitakin vaihteita kuin 1 ja 2.