Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Iron Butt

Aloittaja Suiza 1200, maaliskuu 23, 2007, 18:18

« edellinen - seuraava »

Roof

^ valaisetko tietämätöntä? Mistä kyse.
Bandit 1250S  -09

Suiza 1200

Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.

Roof

Kiitos, no jos sais nyt edes tänä kesänä aikaa ja ajettua ss1000
Bandit 1250S  -09

TeemuS

Lainaus käyttäjältä: Roof - huhtikuu 15, 2013, 16:23
^ valaisetko tietämätöntä? Mistä kyse.
Kyse taitaa kumminkin olla tuosta http://www.ibafinland.fi/ibaf_cms/index.php?option=com_content&view=article&id=387:superviikonloppu-25-265&catid=41:happenings&Itemid=57 , kultaryntäyshän tapahtuu ruotsin mailla, koska suomessa ei taida saada noita kulta - ajoja kovin helpolla ainakaan laillisesti suoritettua, pienin kulta - ajo on BB1500 gold eli 1500mil (2414km) / 24h.
Tonne superviikonloppuun 25-26.5 Etelä suomesta oli ainakin viime vuonna muutama kimppa ryhmä. Ainakin Forssan matkamotoristit järjestää kimppa ajon, luulis että muitakin kerhoja olis lähdössä. Tämmöstä juttua oli viime vuoden superviikonlopun jäljiltä:

Olipa upea ja vaikuttava näky Porvoon moottoritiellä, kun vähän ennen puolta yötä tummenevassa Suomen suvessa, vastaan tuli silmänkantamaton, häikäisevän kirkas, kuuluva ja voimakas valoilmiö: koko suoran mittainen rivistö rautaperseitä (Salon ja Forssan joukko-osasto) Messilikka johtotähtenä.

Esimerkillistä toimintaa Vuoden 2011 Rautaperseeltä!!

Tässäpä olisi paikka pienelle epäviralliselle kilpailulle, eli kuka tai ketkä saivat mobilisoitua suurimman osaston tienpäälle?

En tiedä onko muualta isompaa porukkaa lähdössä.
Oli se hieno näky kun poikettiin Mikkelissä tapahtumapaikalla, kun oli palju lämmin ja kahvit porisemassa ja lapin miehet tuli viidella can amin spyderillä letkassa pihaan.

Ei muuta kun ajoja vaan suunnittelemaan hyvin suunniteltu on puolix tehty!
1200s -04         
ex600n -99
SS1600k  SS1000

walde

Noniin, viime kesänä SS1000 jälkeen tuli melkein vannottua että oli viimenen kuittiajo mulle.
Viikonloppuna tuli sitten luettua tuo Vuosiajon säännöt läpi ja tilannehan on tietysti se, että reitti on jo suunniteltu ja päivämäärä valittu :D

Tää Rautaperseily taitaa kuulua kuitenkin vähän turhan tiukasti tähän mopoluharrastukseen ja kuuluu siihen "ei kesää ilman ajoa" -kategoriaan.
Olihan se toki tossa talvella jo suunnitteilla ajaa SS2000 samalla reitillä kuin viime kesän SS1000, joka alkoi ja loppui kotiin. Toisinsanoen SS2000 pääsisi välissä kotiin nukkumaan muutamaksi tunniksi.
Katsotaan nyt mitä kaikkea alkanut kesä vielä tuo tullessaan.
Yamaha FJR 1300A -14
ex GSF 600S Bandit -03

walde

Se tuli sitten aamulla palattua reissulta.
Reitti kulki: Rauma-Alavus-Uusikaarlepyy-Tyrnävä-Alajärvi-Pieksämäki-Espoo-Riihimäki-Säkylä-Eurajoki
Tavoitteena olis siis IBAF:n vuosiajo 2013 ja mikäli nyt ei kaikki karttaohjelmat yms. kauheasti valehtele niin kilometrit pitäisi helposti riittää.
Nyt olo on väsynyt, mutta tyytyväinen jälleen siitä että tuon urakan sai hoidettua.
Matkan edetessä tuli vaan mieleen, että isompi pyörä saisi olla alla.

Ajosta vielä sen verran, että tuossa on nyt kaksi mahdollisuutta, joko tulee vuosiajon vaatima R-A-U-T-A-P-E-R-S-E tai koska uusikaarlepyy ei tarjonnut kuin ruotsinkielisiä kuitteja niin vaihtoehdoksi tulee rantaperse. Ei sekään huono saavutus.
Yamaha FJR 1300A -14
ex GSF 600S Bandit -03

walde

Tänäänpä tuli sitten nimi listoille, että SS1000 AR13 on hyväksytysti suoritettu. Seuraavaksi tähtäimeen SS2000. Tänä kesänä ei taida aikataulu enää antaa myöden, mutta ensi kesänä sitten.
Yamaha FJR 1300A -14
ex GSF 600S Bandit -03

Bandito

Keskiviikkona tuli Bandun mittariin 1743 km lisää. Taas riittää vähäksi aikaa tällaiset hullutukset. Oli edellisestä kerrasta kulunut jo viisi vuotta. Oli siinä ajassa unohtunut kuinka hullua hommaa toi on.

mikke85

Moi

Ajattelin antaa ryhmäläisille hieman ajatuksia IBA lajin hienuudesta, ja ehkä jopa muutaman vinkin.

Eilen tuli ajettu IBAn SS2000k, ei tosiaan vielä hyväksytty eikä edes papereita lähetetty tässä vaiheessa

Heti alkuun täytyy kyllä sanoa että perus tonninen menee aika heittämällä tähän verrattuna. Olen ajoa suunnitellut jo alkutalvesta lähtien, ja tehnyt siiheen, ja hienosäätänyt sitä useamman kerran. Viimeinen varmistus ajoon sain Suiza1200 lta kysyessäni neuvoja. Tämä oli järjekstyssä minun seitsemäs ajo, joten jonkunlaista kokemusta alkaa jo olla vyön alla ennen tätä

Matka piti alkaa klo 0300 maanantai aamulla, mutta myöhästyin siitä 7 minuuttia. Eli Lähtö Sipoonlahden Neste asemalta klo 0307 maanantai aamulla. Tästä tähtäsin nopeinta tietä orikedon Nesteasemalla mikä ainakin tähän aikaan vuorokaudessa on kehä 1 ottaen huomion tietyöt. Orikedon Shellin pihalla näin toisen motoristin joka oli selvästi samalla asialla liikkeellä. Ei vaan löytynyt aikaa käydä morjestelemassa. Tässä vaiheessa km oli takana 184. Tästä ampasin takaisin kehä kolmoselle Petikon ST1 seen.km takana 338 ja sää oli vieläkin yhtä kostea kun alussa, ei kuitenkin sadannut vettä ja lämpötila oli 15 astean paikkeella. Tästä lähdin kohti Tamperea, Teboil Pirkanhovi oli seuraava pysähdys. Jouduin luopumaan talviturkista kun lämpötila oli päälle 20 asteen. Km takana 474. Matka joutui mukavasti takaisin kohti kehä Tuupakan Teboilia. Nyt kilometrejä takana 609. Sumum saartamana kävi mielessä koko ajon luovuttamisesta kun matka kotiin olisi ollut vain muutama kymmenen kilometriä. Mutta niin ei käynnyt. Jatkoin tästä matkan pisimmälle etapille Vaajakoskelle.  Pelkäsin tankin riittävyyttä kun matka kertyisi 256km ja matka sisätäisi moottoritietä yli puolet. Perillä päästyä ei mahtunut tankkiin kuin 18L joten ei ollut huolta, olihan minulla 1,5L käyttökelvollista bensaa jäljellä. km tässä vaiheessa vajaa 870. Keli oli mitä parhaimillaan. Pyörään asennettu halpismittari näytti +25astetta. Tästä lähdin kohti Kärsämäkiä. Ja tämä pätkä oli koko matkan rankin, aurinko paistoi ja minulla oli vielä takissa vuori sisällä sekä pitkät kalsarit, takin vuorella menee vielä mukavasti päälle kahdenkymmenen asteen lämmössä mutta ei auringon avustamana helteessä. Olen yrittänyt pitää taktiikkana "ohi kun sen voi tehdä turvallisesti", sekä oman että mopon kohdalle. Mutta tällä pätkällä jäin ulkomaalaisen bussin perässä roikkumaan, 100km/h aluellä mentiin 85km/h,tuli sellainen henkinen väsymys että kyllä tämä tästä. Tämä tietysti söi turhaa aikaa mitä tässä ajossa ei todellakaan ole. Kärsämäellä otin kaikki ylimääräiset kuteet pois jopa hanskat, mikä seuraavalla pätkällä osittautui virheeksi. kilometrejä kasassa 1091. Ennen tämän pysähdyksen kävi vahvasti mielessä varmaan ylipuketunesuuden takia kääntyä takaisin ja yrittä pelastaa ajon normi ss1000lla. Ei väsymys eikä muu epämukavuus painannut vielä päällä, joten moutaindewn ja lidln mealbarin jälkeen päätin kuitenkin jatkaa matkaa. Olin tässä vaiheessa noin 40 minuuttia jäljessä suunnittelusta aikatauista.. On se vaan ihme kuinka paljon vaatteiden vaihto sekä turhan ihmetteleminen vie aikaa. Ja olin kutienkin laskenut 10min per tauko. Tämän jumpan jälkeen matka joutui mukavasti Kemiin asti mikä oli kaukaisin piste. Muutaman hörpyn ja välipalakeksin jälkeen käänsin takaisin 1321km mittarissa. kärsämäellä oli jo 1552 km kasassa, eikä matkalla ollut kun nauttimista. Vihoin alkoi pitkän matkan ajoa maistua. Laitoin vähän ennakkoon päälle takin toppaus sekä pitkä alushousut. Ei ole kuin 223km takaisin jyväskylään. Nämä ovat varmaan suomen tylsimmä kilometrit, mikään ei ahdistanut ajoa. Mutta tuntui silti että ei millään etenee. Vaajakoskella tuli nopeasti juostu kaupassa hakemassa muutaman lihapiirakan ja mountandewin. Syötyäni piirakat laitoin kaikki toppaukset ja ylimääräinen villapaita päällä kun olin puhelimetsi saannut sadevaroituksen lahden eteläpuolella, ja ajattelin säästää aikaa kun kerran olin pysyhtynyt.km Takana oli 1774 tarkoittaen että jonkunlainen todistus tästä pitäisi saada. Matkaa lahteen maistui kuten joku minua aktiivisempi on sanonut "linnunmaidolta". On ihan oikeasi miellyttävä tunne kun ei ole mutkista kiinni vaan suoralla ajo tuntuu mukavalta. Pääsin jopa kokeilemaan pitkiä muutaman kerran ennen heinolaa, missä alkoi pieni sade sekä todella kostea ilma, sellainen mikä tartuttaa visiiriin kunnon "tähti" näkymän. Tarkoittaen sitä että jokainen valo mikä vastaan tulee aiheuttaa  melkein nollanäkyvyyden kuskille. Latoin just ennen Lahtea navigaattorin tankkilaukkuun kun se ei ole vedenkestävää, ja päätin että nyt on vaan mentävä. Laden ja kehä kolmosen välllä missä on 120km/h rajoitukset. Tuli ajettu välillä jopa rajoitusten mukaan mutta useimiten tuntui turvallisimmalta vaan jäädä rekan perään roikkumaan. Luulin ennen tätä että olin ajannunt huonoissa olosuhteiss, räntä, vettä, sumua, kaatosadetta, pimeyttä, mutta tämä pätkä pisti oikeasti miettimään elämän tärkeydestä. Pääsin olosuhteista huolimatta variston ABClle mikä oli välttämätön kilometrien saamiseksi. Nyt kasassa 2021km. Lyhyintä kilometrejä olisi 2008. Aikaa olisi jäljellä noin 45 min, ja voiton maku alkoi jo maistua suussa. Ei olisi kun Sipoonlahden Nesteasemalle saamaan varmistuskilometrejä. 2042 kilometrin kohdalla takaisin Sipoonlahdella. Karttaohjelman mukaan tämän ajetun matkan etäisyys olisi 2023km. Minulla oli tässä vaiheessa puoli tuntia aikaa 24 tunnin ikkunaan. Kävi kyllä mielessä jos kävisi vielä porvoossa hakemassa 25 varmistuskilometiä. Mutta päätin kuitenkin olla ajamatta säätilanteen takia, Ja elää moton mukaan.   
"Plan your Ride and Ride Your Plan".

Huomasin ajon aikan muutama tärkeä asia.
Minulla oli tarkka aikataulu paperilla tankkilaukussa koska pitää lähteä tankkauspaikalta että pysyy aikataulussa. Tämä säästi minut aikataulustressistä. aikaisemmista ajosta olen huomannut että on kiirrettä jatkamaan koska ei oikein tiedä missä mennään
Pakkaa mukaan sen mitä kuvittelet tarvitsevasi. Minulla oli esimerkikisi 5l bensa varakannu, että ei tarvitsisi huolehtia perillä pääsemistä. Mikä oikeasti lievitti stressiä kun tiesin km raja olisi hyvin lähellä esim kulutus 18 ja tankista saatava määrä 19,5l.
Ota mielummin eksi ylimääräinen paita liikaa kun yksi liian vähän. Ja juotavaa, minulla meni vettä sekä dewta yhteenssä melkein kolme litraa. Muutama burana ei ole pahaksi vaikka ei tarvitsisi.
Tällä matkalla ei tullut ajankohtaiseksi mutta se että odotta että huoloasema olisi auki viidelta aamuyölla mutta ei ole, se sitten syö miestä varsinkin jos kylmä on iskenyt pahemman kerran. Se että tietää moottoripyörän polttoaine kulutus ja mahdollinen öjlynkulutus auttaa matkan suunnittelussa.

Taisi vähä iskeä kirjailian hulluus

Toivittavasti tästä on apua jälkipolvelle
Bandit 1200N -01

Suiza 1200

Kattava kertomus ajosta ja siitä on varmasti apuja muille IBA ajojen ajajille ja niitä suunnitteleville.
Onko foorumin porukat noita vielä miten paljon ajelleet, kun tähän aiheeseen ei ole tullut ainakaan juttuja?

Omat pyörät ei enää nykyään sovellu noihin ajoihin, mutta aikaisemmin tuli ajettua SS1000, BB1500 FINLAND, SS2000k.
Jälkimmäiset kaksi ajoa oli jo huomattavasti haasteellisempia.
Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.