Se lukema tikkarissa ei oikeasti kerro sitä turvallista nopeutta. Jaa miksikö näin väitän? Olen nyt tässä seurannut VT-8:lta Ahlaisiin lähtevän tien nopeusrajoituksia. Tuntuu siltä, että joka toinen päivä siinä on 60 taulu ja joka toinen päivä ei mitään (siis 80 rajoitus). Tie on täsmälleen sama, asfaltti täsmälleen sama, ilma sama, näkyvyys sama. Se ei vaan voi olla niin, että jos siinä oli eilen 80 ja oli turvallista ajaa, niin pelkästään merkkiä muuttamalla siinä ei tänään olekkaan turvallista ajaa yli 60. Huomenna siinä on taas 80 ja yhtäkkiä on turvallista ajaa 80. Mulla on nyt muutamalta eri ajankohdalta kuva tuosta tien alusta, kun alkoi jo itseäkin epäilyttämään kuvittelenko koko jutun. Aina ennen siinä on ollut 80 ja sen mukaan olen ajellut. Yksi kerta kaikki autot tuntuivat menevän sen verran hiljaa, että piti seuraavalla kerralla tarkistaa ja toden totta siihen oli ilmestynyt 60 taulu. Sitten se on taas välillä kadonnut ja välillä tullut takaisin. Vähän syö miestä, kun hyvä mutkatie pilataan 60 kyltillä ja jos ajaa vanhalla nopeudella tutkaan, niin sakkohan siinä rapsahtaa.
Niin ja tämä ei ollut lausunto ylinopeuksien puolesta.