Ajoasento... hartiat ja niska kipeytyy.

Aloittaja Kouku, toukokuu 24, 2007, 13:12

« edellinen - seuraava »

numbie

Lainaus käyttäjältä: Jope - helmikuu 20, 2008, 16:23
Oletteko vaihdelleet tankoja Banditeihinne?

Minkälaisia putkia suosittelette?

Ilmeisesti leveämmällä tangolla voisi hieman olla muutakin vaikutusta kuin hartiaseudun rennompi olo...

Mulla on tuossa omassani levennetty vakiotanko eli on laitettu tankoon molemmille puolille 20 mm lisää leveyttä. Toimii. (pituutta mulla on 186 cm) ;D ;D

Noihin hartia-selkäkipuihin ja väsymiseen huomasin elintapavaikutuksen: ekana ajokesänä 2004 painoin yli 92 kg ja harrastelin joskus liikuntaa. Seuraavana talvena iski kuntosali/painonpudotusvimma ja paino putosi tonne 80 kg:n tienoille. Loppui selkäkivut ja jaksoi ajaa 400-500 km ilman ongelmia. Eli se ajoasentokin parani, kun vahvisti tuota selkää (ja vatsalihaksia)  ???

Tuo oikean käden puutuminen on sellainen nelisylinterisen rivimoottorin ongelma pitkillä matkoilla: siitä syntyy väkisinkin sellaista  resonanssia ja korkeataajuista värinää, että käsi puutuu. Toisaalta ajamisen pitäisi olla nautiskelua, joten ne tauotkin on osa ajonautintoa. Myös reitinvalinta ratkaisee: suoraa tylsää tietä puutuu koko vartalo, ei pelkästään oikea käsi  ;D ;D
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

Late81

Osta nahkahousut ni helpottaa käsiä. Saattaa naurattaa mut se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa sit takas asiaan itellä oli toi ns. käsien puutuminen todellinen ongelma sit ostin kunnon nahkapökät ja ongelma poistui.Ilmeisesti housut pitävät/tukevat ajoasentoa sen verran paremmin et jännitys käsiltä poistui.

muumu

Sama niskakipijä ongelma pidemmillä reissuilla eli tanko menee vaihtoon. Oon yrittäny pähkiä sopivaa konfiguraatiota mutta taitaa mennä kokeiluksi. Leveyttä saisi olla 7 senttiä lisää mutta pull-back/korkeus on vielä mietinnässä. Itellä niskan kipeytyminen tuntus johtuvan juuri kapeasta otteesta ja/tai kahvan kulmasta  josta seuraa se että hartiat nousee ylös "automaattisesti" ja staattinen jännitys tekee tehtävänsä. Pitäs sojottaa kahvanpää enemmän alaspäin, jos vaaka tai ylöspäin niin jännittyy hartiat.

Mulla loppu sormien puutuminen heti kun lopetin kahvojen "puristamisen". Oikea ote on sama kuin jos pitäisit kiinni kesystä linnusta. Kaasukäden opettaminen oli vaikeinta kun pää väitti että tuppi liukuu jos ei purista vaan kyllä se pysyy kevyellä kämmenen kosketuksella kun on hyvät hanskat.

Laittakaapa ihan uhallenne mittoja/malleja jos ootte vaihtanu tangon niin saa osviittaa. Oma pituus mukaan kans. Tämmöisestä tiedosta ois varmasti apua. Tuolla on kyllä ketjuissa paljon juttua tangoista mutta mitata puuttuu. Esim täällä kovasti mainostetusta Renthalin crossi tangosta on noin 20 eri mallia :)
BAT1200S -01

Late81

Mulla on jonkun customin tanko varmaan metrin mittanen hieman taivutettu aika raskailla tangonpää painoilla. Itellä pituutta tai siis lyhyyttä 179cm ja paino pyörii siinä 110-115 välillä. Tuttu opettaa autokoulussa pyörä hommia ja sano et yrittää aina saada oppilaat ajamaan ilman käsiä ni huomaavat ettei tarttee puristaa niin et kuivasta puusta vesi tippuu.

Mik@

Se kannattaa tietysti muistaa että ajokauden alussa väkisellä paikat on jumissa johtuen sekä pitkästä aikaa uudesta ajoasennosta että se pieni rentous puuttuu ajosta, tahtomattaan puristaa tankoa hieman liikaa ja ajoasento on jäykähkö.

Itse ratkaisin tuo ajoasennon muutoksen riseupeilla, nostin että toin tangon hieman lähemmäksi itseä ja omalla kohdalla sillä oli vaikutusta.

hannlai

Toissa keväänä muutaman ajoviikon jälkeen oikeaan käteen iski kirottu tenniskyynärpää,pyöränä silloin dr 800..
Ajattelin silloin että kaikki on vain ykspyttysen suuresta tärinästä johtuvaa.Ajokausi ajettiin läpi kaikenmaailman puristuspantojen kanssa ja
kilometrejäkin kertyi joku 18tkm.Tuli syksy ja tohtori talliin,ja parin viikon päästä ei merkkiäkään tenniskyynärpäästä.
No,seuraavana keväänä mopo tielle ja kas kummaa,ensimmäisillä ajoreissuilla mokoma vaiva  muistutteli olemassaolostaan...
Joku pieni lääkäri heräsi minussa ja aloin tarkkailla käsien asentoja...
Kaasukäsi oli mutkilla kuin Linnanmäen vuoristorata ...Ylös-alas ja päältä kuin S-kirjain...
Vaiva korjautui 30e sijoituksella,mutta taas piti opetella kantapään kautta....
Banduun vaihdoin ajomukavuuden vuoksi heti leveemmän tangon,vaikka eihän se ees tärise ;D  ;D  ;D
Paluu Bandit mieheksi???

m-aa-ko

mulla on ilmennyt samaa pituutta kun mulla 190 nyt vaihdoin levvemmän tangon josta roikkua testataan miten äijän käy . itse kivut mulla lientyi itsestään pois ja vaimo kun hieroi hartiat ni avot oli hyvä olla.

ekro

Oikean käden puutuminen on ollut minunkin ongelma ja hankin jo viimme kesänä kaasukahvan lepuuttajan joka selvästi auttaa verenkiertoa sormissa kun matkan aikana alkaa puutumista tuntua, voi sormia oikoa peukalon huolehtiessa kaasutuksesta. Jos sormet puutuvat "pökkelöksi" on vaara että äkkijarrutustilanteessa etujarrun kahvan painaminen tuskaisaa ja menetetään kalliita sekunnin osia jarrutuksessa ja väistössä.

jacce

Nämä asentojututhan on tietenkin kovin yksilöllisiä. Minulla auttoi uudessa bandussa tangon kääntäminen reilusti eteenpäin.
Lisäksi vaihdettuani kahvanpainoja korvasin kahvanpainon mutterin n. 15 cm:m umpijöötillä, joka sopi tangon sisään.  Auttanee lisäksi hieman tärinöihin.  Jouduin vaihtamaan tangonpainot tarvikkeisiin kun toinen painoista tipahti, huollon niitä kiristettyä?
Suzuki Bandit GSF 1250 SA -10

jusalami

niin, varmasti auttaa tuo tärinän vähentäminen, kun pyörän päällä on kahden ihmisen edestä painoa niin se tärisee vähemmän ja sen takia varmaan paikatkaan ei puudu niin helpolla.

mulla oli sama homma mutta jaloissa joissain edellisissä pyörissä, jos ajoi yli sata kilomeetriä, niin hyvä että pystyssä pysyi kun viimein piti jaloittelutauon! ;D ;D

Isorosmo

Taitaa tuo tanko väristä aika paljon käsille, ite oon huomannu hanskojen vaikuttavan asiaan. Paksummat hanskat, jotka ei ahdista ranteesta, auttaa.
1200S -06