Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Reissupyöräksi?

Aloittaja holley, toukokuu 18, 2007, 22:52

« edellinen - seuraava »

holley

1987 XJ alkaa vaivaisen 189'000 jälkeen näyttää lieviä oireita. Viime kesänä sekoilivat kohojen neulat, toissa kesänä hävisivät jarrut Münchenissä (jännää ajella pohjoiseen ilman) ja nyt meni kardaani. Pitää siis päivittää pyörä ja Bandit on hinta-laadultaan kiehtova. Valitettavasti rahat riittävät vasta ekaan malliin. Mitenkäs teillä on reissut taittuneet kyytiläisen kanssa? Motorrad 19/97 ei mairitellut: kuvassa kaveri heitti Banditin sivulaukkua roskikseen ja tekstikin oli armotonta. Tosin vertailukohtana oli esim. K1200 ja ST1100 Honda, siis enemmän "oikeita" matkapyöriä. Nämä on eri aikakauden ja käyttötarkoituksen pyöriä, joten vähän epäselvää, kuinka paljon kyytiläisen olot huononee XJ:hin verrattuna, vai onko edes isoa eroa?

Suiza 1200

Itselläni on kokemusta XJ 900 -86 noin 15tkm ja en pysty sitä kyllä kehumaan.
Nuo on aika "hyviä" testejä missä on yksi pyörä on puolet halvempi, kuin muut testattavat pyörät.
Kuitenkin K1200 ja ST1100 painii todellakin aivan eri sarjassa, kuin Bandit.

Bandit on edullinen peruspyörä joka soveltuu monenlaiseen ajoon ja sitä voi tarvittaessa muokata omaan käyttötarkoitukseen sopivammaksi.
Alkupään malleissa voi olla se takaiskari hieman turhan pehmeä kaksi päällä ajoon.

Kyytiläisiä on myös monenlaisia, kuin toiset viihtyy GSXR:n takapenkillä euroopan reissut ja toiset vaatii lähes nojatuolin, että edes kyytiin lähtevät.
Kaikki tämä selviää vain ja ainoastaan kokeilemalla sitä pyörää sen kyytiläisen kanssa.
Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.

välläri

Minulla -05 1200 malli ja lähdimme vaimon kanssa kesäreissuun itäsuomeen.Kolme laukkua niin täynnä,
kuin sopii+me 75kg/kpl.
Kyllähän se reissu pystyttiin tekeen,voimaa kyllä piisaa.Mutta ajo-ominaisuudet loppuu kesken.
Takapainoinen,etupää hempula.Kai siihenkin parannuksia pystyy tekeen.
Nyt kun molemmilla on nyt omat pyörät,käytän vain sivulaukkuja.Yksin ajaessa sivulaukut täynnä on
loistava matkakumppani.

Tscc

Hyvin onnistuu,itsellä xj900:sta kokemusta 70tkm.Banditin teho ja vääntö parempi.Esim.-98 1200s vakio kunnossa heitin 1200km reissun yhtenä viikonloppuna,eli yhteen putkeen n.600km sivu.Seitsämän tunnin ajon jälkeen ei paikat olleet puutuneet yhtään.Takaiskari on kyllä tosi surkee,kaks päällä saa vetää asetukset täysille ja silti se ei kanna kuormaa kunnialla.Korkeemmat pleksit,niistä ei oo mitään hyötyä ainakaan tossa vanhemmassa.Oon tosin heittäny saman reissun nykyisellä nakulla,penkkiä on madallettu,tanko drag bar,alumiinijalkatapit.Polvikulma on loivempi,kun orkkistapeissa on sitä kumia tolkuttoman paksulti.23 vuotias tankkilaukku toimittaa katteen virkaa pitkillä reissuilla.Ainakin mulle Banditin satula,sarvet ja jalkatappien etäisyys on kuin tehty.Mutta senttipeliä se on,vanhalla gpz750r Kawalla hyydyin 150km:ssa
1200N -99
ex Z750-81  GPZ750-85  XJ900-88  FZ750-91  GSF1200-98  VTR1000-97

holley

No niinhän siinä kävi, että kaupat tuli heti! Saa nähdä miten sitten ne reissut taittuu. Itselle oli tilaa saman verran kuin XJ:ssäkin, kyytiläisellä pikaisesti vertasin jalkatapista satulaan n.45cm vs. XJ:n 50 cm (joka taas oli sama kuin molemmilla on kuskilla). Polvet siis nykytyyliin enempi koukussa ja kyytiläinen ylempänä. XJ 900 ei tietenkään wanhanaikaisine stereoperineen takuulla loistaisi sekään 2000 -luvun iskaritesteissä, joten katsotaan miten tämä toimii kuoppateillä. Muuten oli kauttaaltaan kevyempi käsitellä ja putkimuutoksella 115hv vs. XJ:n 98 hv ja painossa n. -20 kg ja ennen kaikkea jarruissa -150tkm (esim. jarrusatulat lie vakiot vielä XJ:ssä) toki tuntui, en tarvi (vielä) mitään Hayabushaa tms ja tämä on esim. kaupungissa varmasti ketterä. Pleksi oli kai vakio ja niistä se korkeampi (jos niitä on kahta mallia?) ja jossain 140 km/h nurkilla suojasi vähintään sen minkä XJ:nkin pienehkö varttikate tällaista 180cm kuskia. Kun vaihtaa riittävän vanhasta pyörästä uudempaan, riittää tämmöinen Banditkin oikein hyvin ja kaikki tuntuu niiiiin hienolta.

petska

xj 900 vastaa suoritus kyvyltään vanhan mallin 750 efee eli vm84-88 suzukin gsx750 es/ef  ja jonnin verra XJ jammua testanneena muihin aikalaisiinsa aika hyvä mut vähän mopo... :D esim gsx 1100 efe suzukiin verrattuna
Suzuki gsf  1200s vm03...tyttöjen malli (vapari) 1216cc... akran race ränni..RS-36...dyna 2000... Suzuki gsxr 1100
ex suzuki gsf 1200s vm98 mut kuitenkin tallissa, ex suzuki gsx750es vm86 ja tietysti 57vm pappatunturi...

Tscc

Tähän täytyy nyt laittaa yx karmeimmista kokemuksista mp:llä.Alla oli tuo xj9oo,matka alkoi Vantaalta kohti pohjoista,vuosi oli ehkä -90.Elimäellä alkoi tihuuttamaan,no rukan sadepuvut päälle.Mikkelistä n.50km ylöspäin Yammun mittari näytti tasaista 120km/h.Rautakaiteet tien molemmin puolin,yhtäkkiä pyörä "häviää"alta, silmänräpäyksessä ajattelen etten päästä kaatumaan,refleksinomaisesti puristin hetkessä täysillä sarvista.Löysään kaasun,eukko huutaa mikä se oli,jouduttiin vesiliirtoon huutaa vielä.Pudotan vauhdin 60km/h,kylki revähti takapenkkiläisellä.Oli tipahtaa kyydistä,kun takarengas tökkäsi.
Emme pysähdy,vaan paluumatkalla, kun on kuiva tie,katsotaan kohtaa.Tielaitos on tehnyt n.3m.pitkän ja keskeltä n.metrin leveän päistään kaventuvan pikipaikkauksen,jossa korkeat reunat.Takarengas kierti ton reunaa pitkin,eturengas meni yli.Hengissä selvittiin ja sateessakin on tullut ajettua tuon jälkeen.Pohjois-Norjassa satoi kuus päivää,kilometrejä tuli 3000,mutta se on sitten eri tarina.
1200N -99
ex Z750-81  GPZ750-85  XJ900-88  FZ750-91  GSF1200-98  VTR1000-97

holley

1800 km kolmessa viikossa Banditilla ja oli tosi hyvä juttu taloudellisesti, etten koskaan ennen koeajanut uudempia pyöriä XJ:n omistaessani. Kaikki toimii kevyesti, taipuu mutkaan ilman voimaa ja tottakai putkimuutoksella tehty + mitattu 20 hv teholisä piristää menoa. Varsin pirteän tuntuinen, kun ei tullut vaihdettua mistään 170+ hv vehkeestä. Tähän tottuu ja  saattaa tulla kulttuurishokkina esim. XJ:n jarrut mallia "äijä" herkkyydeltään, kun remppaan pyörän joskus kasaan. Halpaa ja isoa pyörää kaipaavalle toki vanha XJ:nikin puoltaa paikkansa. Saahan niitä pihan täyteen yhden Banditinkin hinnalla... Kertonen joskus lisää vertailua juurikin Norjasta, millainen reissuvehje on 99 Bandit XJ:hin verrattuna.

poku

Jotenkin suitsa on mailmallakin sosiaalisempi moottoripyörä kuin moni muu.En tiedä onko markkinamiesten juttuja.
650GT-07

ippo

Mikä putki holleyllä on alla??

holley

Harris Racing siinä lukee, en tiedä tarkemmin...

ÖÖ.

Nyt tuli ensimmäinen testireissu ns. täysvarustuksessa tehtyä. Eli 3 laukkua + tankkilaukku + eukko kyydissä + omatekemä känny/gps teline + 12 v ulosotto. Reilu 1000 km tuli viikonloppuna päästeltyä eikä mitään suurempaa moitittavaa.  puutuu suorilla teillä ja tuulisuoja sais olla hieman parempi. Voima ja alusta riittää hyvin kaikille alustoille hiekkatiestä motarille.

track08

Ehkäpä tämä sopii tämän reissuosion alle..

Olisi suunnitelmissa heti kärkeen tuollainen 275 kilometrin reissu suuntaansa ja ensimmäistä kertaa tällä pyörällä kaksipäällä. Pyörä on siis pikku-Bandit '05 S. Mitäpä kaikkea tulee ottaa huomioon noin yksin ajamiseen verrattuna?
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)

Kolmone

Painoa on enemmän takana ja suhteessa vähemmän edessä -> alhaisemman kaarrenopeudet.

Pikku-Banditilla ohituksissa pienempää vaihdetta peliin.

Hyvää matkaa!
GSF 1250 S 2008 ja muutama 50 cc, GSF 400 1992, CBR1000RR 2008YZF-R6 2008,
GSX-R 600 K9, GSX-R 1000 K6, GSX-R 1000 K2, 1200 S->N -04, 600 S -98, NX 250 Dominator -90, PV 50 -88, 2 x PV50 -81

harmaahukka

Lainaus käyttäjältä: track08 - kesäkuu 21, 2007, 09:08

Olisi suunnitelmissa heti kärkeen tuollainen 275 kilometrin reissu suuntaansa ja ensimmäistä kertaa tällä pyörällä kaksipäällä. Pyörä on siis pikku-Bandit '05 S. Mitäpä kaikkea tulee ottaa huomioon noin yksin ajamiseen verrattuna?

Aika paljon ratkaisee onko tottunut ylipäänsä 2-päälläajoon, siis sekä kuski että kyytiläinen. Jos ovat niin eipä juuri ongelmaa. Vain lisäpaino.

Jos eivät, niin kyytiläisen kanssa pitää tarpeeksi tarkasti ja painavasti selittää pelisäännöt.

Tilaa on kuskilla selvästi vähemmän, sivuttaisssiirto ei onnistu. Ajoneuvolla on paljon lisää massaa ja keula selvästi suhteellisesti ottaen kevyt. Taakse naksu tai pari lisää jousta kyytiläisen painon mukaan.

Jarrumatka luonnollisesti pitenee, pyörää on "vietävä" määrätietoisemmin kurveihin ja kokonaisaerodynamiikka muuttuu melkoisesti kovassa vauhdissa. Rajut kiihdytykset ovat epämukavia molemmille, vaihtamiseen tarkkuutta...

Pakkojarrussa kyytiläinen useinkin tulee kuskin käsivarsille (siis paino), ellei ole koko ajan kahvoissa kiinni kunnolla. Toisaalta epävarman kyytiläisen kantsii mieluummin liimaantua kiinni kuskin selkään kuin aiheuttaa vaaraa tekemällä vaistomaisia korjausliikkeitä yksikseen.

Ja sit pitää tietää mitä tarkoittaa, kun kyytiläinen alka hakata nyrkillä kuskia kypärään  :D

-hh-
1200S -05