Bandit vuonna 2020

Aloittaja scooterman58, elokuu 12, 2008, 21:09

« edellinen - seuraava »

scooterman58

Tällä foorumilla on ollut puhetta etenkin ensi pyörää hankkineille onko iso bandit liian iso vasta-alkajalle. Iso bandu on mielestäni niin helppo ajettava, että uskoisin sen sopivan myös vasta-alkajalle. Kertokaa jos olen väärässä,koska olen sitä useimmiten. Niin itse asiaan. Koska näihin ruiskumalleihin on tullut hieman kuutiotilavuuteen muutosta tuli mieleeni millainen Bandit on reilun 10 vuoden kuluttua vai onko sitä enää.Onko kenellekkään muulle käynyt niin kuin minulle,että iso Bandit on käynyt pieneksi. Mielessäni on kuva tulevaisuuden Banditista esim vm 2020. Kuutioita esim. 1800, tehoja vanhoja polleja n. 200. Tälläinen visio tuli mieleeni kun Yamahalta tulee ensi vuonna uusi V-max niin miksei Banditkin jos poistuu joskus markkinoilta voisi palata takaisin entistä tehokkampana ja uudistuneena.

Handegunnar

Kone on "legendaarinen" Suzukin rivi-3 1200 kuutioisena, hevosvoimia noin 130. Keveämpien materiaalien (alumiini, muovit yms.) ansiosta kuivapaino on 180kg.
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

harmaahukka

Energiapuolella ehtii tapahtua aivan mahottomasti tuona aikana. Ties vaikka olisi joku vetykoneen aihio jo myynnissä, vaikka GSF:n kaltaiset "ikimallit" hitaimmin vaihtanevatkin konseptiaan. Samoin liikennepuolella, ehkä nopeusrajoitukset ovat jo niin tiukat, että suurin osa jättää mp-harrastuksen sivuun ja mopojen määrä laskee. Komposiittimateriaaleja tulee luultavasti yhä lisää, paino tosiaan putoaa varmaankin selvästi. Suuri osa Bandiitin osista valmistettaneen Intian ja Kiinan kaltaisissa uusteollisissa maissa. Saapi nähdä kuinka kauan GSF 1250 kone tulee pysymään, saavuttaako edeltäjänsä legendaarisen ikimaineen.

-hh-
1200S -05

track08

Lainaus käyttäjältä: harmaahukka - elokuu 13, 2008, 09:28
Energiapuolella ehtii tapahtua aivan mahottomasti tuona aikana. Ties vaikka olisi joku vetykoneen aihio jo myynnissä, vaikka GSF:n kaltaiset "ikimallit" hitaimmin vaihtanevatkin konseptiaan. Samoin liikennepuolella, ehkä nopeusrajoitukset ovat jo niin tiukat, että suurin osa jättää mp-harrastuksen sivuun ja mopojen määrä laskee. Komposiittimateriaaleja tulee luultavasti yhä lisää, paino tosiaan putoaa varmaankin selvästi. Suuri osa Bandiitin osista valmistettaneen Intian ja Kiinan kaltaisissa uusteollisissa maissa. Saapi nähdä kuinka kauan GSF 1250 kone tulee pysymään, saavuttaako edeltäjänsä legendaarisen ikimaineen.

-hh-

Aika hurjia maalailet, veli hyvä. :) Kulkeehan se kehitys eteenpäin ja liekö olisi tulossa tuo automaailman down-sizing mp-puolellekin, mutta että vetykäyttöisiä moottoripyöriä - tuskimpa vaan vielä kymmenessä vuodessa. Helsingin Sanomissa oli juuri uutinen jossa ennustettiin polttomoottorille vielä 20:tä onnellista vuotta. Mutta mitä piti vielä sanomani niin kyllähän se tulevaisuuden sukupolvi sieltä tulee, mutta tuskin ihan noin nopeasti. :)
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)

ÖÖ.

Veikkaan että suurinpiirtein sama mylly kuin nykyään paitsi nokkia on loivennettu ja kantta ahdistettu. Katalysaattoreta on nyt 5 kpl joista osa on hitsattu kiinni kanteen. PAIR systeemi on entistä tehokkaampi ja monimutkaisempi. Pyörä nykii pahemmin mitä nykyinen mutta vie 0,1 l / 100 km vähemmän bensaa. Muovit on uudistettu. ABS ja luistonesto on vakiovarusteet eikä niitä voi kytkeä pois. Kytkimen painamisen lisäksi startissa pitää istua penkillä ja painaa etujarrua. Sivujalalla tai keskiseontatuella pyörää ei voi käynnistää. Koneen käyntiä ei voi kuulla tai tuntea joten mittaristoon syttyy varoitusvalo joka kertoo koneen olevan käynnissä. Mikäli pyörä huomaa käynnissä ollessaan että molemmat kädet on irti tangosta se sammuttaa koneen ja kytkee hätävilkut. Mikäli kallistuskulma nousee liian suureksi vähennetään tehoja heti 50 %. 1, 2 ja 3 vaihteiden tehot on rajattu 35 hv, 4. vaihteella 65 hv. Liian pienellä tai suurelle vaihteelle vaihtaminen on estetty elektronisesti. Ohiajomelun ja saastenormien takia 6. vaihteella 2000 - 4000 rpm putkessa sulkeutuu läppä ja seokset menee laihalle.

Tscc

Foorumeilla kysellään,kun takarengas kestää nippanappa 40tkm.Rättipäät kokoontuvat kriisikokoukseen,Pray at the pump-liike on laajentunut tänne Pohjolaan.Voi niitä aikoja kun bensa maksoi vaivaiset 1,70e/l.Kaljupää Katainen ei lupaa helpotuksia maakaasuun siirtyneille rahtareille.Ilta-Sanomien lööppi kirkuu otsikolla:Motoristi kaahasi lähes 95km/h moottoritiellä.
Mp messuilla on esitelty  mm.uusi Bandit 800cc,varustus on kattava:esikuvana jo aikaa sitten kuopattu MotoGp-pyörä.Huippunopeus 330km/h,tosin elektronisesti rajattu 99Km/h,airbagit 6kpl-3tankissa ja sivulaukuissa+perälaukussa 1per laukku(pakolliset),kaistavahdit kaatumisen-estotunnistimilla,etu-sivu-taka törmäystunnistimet satelliittiyhteydellä kaikkiin maapallolla liikkuviin moottorikäyttöisiin ajoneuvoihin toimittajana Nokia,ihka uutena Suzuki esittelee lämmitettävät jalkatapit-pakokaasut co-arvo25g/100 km-johdetaan tappien kautta putkistoon jonka mitattu desibeli-arvo on ennätykselliset 60db kaasu pohjassa,sokerina pohjalla alkolukko-kone ei käynnisty jos kuski on maistanut viimeisen kuukauden aikana.
Old-skool Suzukeilla ajavat ovat haluttuja aviomiesehdokkaita,senssipalstoilla Missit ym.mallit etsivät vanhan liiton prätkillä ajavia kundeja.Ennen vuotta 2010 rakennettuja prätkiä kun uudet säännöt ei koske.

1200N -99
ex Z750-81  GPZ750-85  XJ900-88  FZ750-91  GSF1200-98  VTR1000-97

harmaahukka

Lainaus käyttäjältä: track08 - elokuu 13, 2008, 17:50
Lainaus käyttäjältä: harmaahukka - elokuu 13, 2008, 09:28
Energiapuolella ehtii tapahtua aivan mahottomasti tuona aikana. Ties vaikka olisi joku vetykoneen aihio jo myynnissä, vaikka GSF:n kaltaiset "ikimallit" hitaimmin vaihtanevatkin konseptiaan.

-hh-

Aika hurjia maalailet, veli hyvä. :) Kulkeehan se kehitys eteenpäin ja liekö olisi tulossa tuo automaailman down-sizing mp-puolellekin, mutta että vetykäyttöisiä moottoripyöriä - tuskimpa vaan vielä kymmenessä vuodessa. Helsingin Sanomissa oli juuri uutinen jossa ennustettiin polttomoottorille vielä 20:tä onnellista vuotta. Mutta mitä piti vielä sanomani niin kyllähän se tulevaisuuden sukupolvi sieltä tulee, mutta tuskin ihan noin nopeasti. :)

Ei se siirtymä tapahdu siten, että yhtenä viikkona on bensaa ja seuraavalla ei :D Kolmenkymmenen vuoden prosessi monine eri vaiheineen. Mutta tottapa pakiset luultavasti. Vetypyöriä on luultavasti vuonna 2020 jo ajossa, mutta tuskin Banditeja. Banditin kaltaiset "ikimopot" tulevatkin olemaan niitä viimeisiä bensalaitteita. Luultavasti noihin nopeasti muuttuviin malleihin tulee ekana täysin uusia konstruktioita konepuolella.

Vaikea uskoa klassisten biopolttoaineiden menestymiseen. Ne vievät aivan liikaa resursseja ravinnon tuotannolta.

-hh-
1200S -05

Mik@

Todennäköisesti jonkinsorttiset vihreät arvot tuolta saaste- että polttoainepuolelta muuttavat pyöriä, josko jopa jonkinlaiset sähkömopot (bandit ac/dc) ovat arkipäivää mutta varmaa on se että jotkut nykyisistä banditkuskeista osallistuvat peleillään veteraaniajoihin ja loput käyvät moikkaamassa kuskeja sanomalla "minullakin oli nuorempana tuollainen, paljon on kilometrejä, käytätkö delvaccia :P", jne.

track08

Työkaverit katselivat kieroon kun itsekseni naureskelin ÖÖn ja Tscc:n tulevaisuuden visioille. :)

Mielenkiintoista tosiaan nähdä miten alati tiukentuvat ympäristönormit vaikuttavat moottoripyörien koneiden kehitykseen. Varmaan ainakin vielä jonkun vuoden ajan vielä tehot kasvavat, mutta kuten aiemmin mainitsin, luulisi että autojen maailmasta tuttu down-sizing tekisi tuloaan mp-puolellekin - vaikkakin varmaankin ilman turboja..
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)

Handegunnar

Ehkä moottoripyöristäkin tulee joskus jonkinlaisia hybridimalleja. Esimerkiksi siten, että moottori pyörittää generaattoria ja veto on toteutettu sähkömoottorilla. Välissä olisi jonkinlainen akkupatteri hetkellisiä tehopiikkejä (kiihdytykset) varten. Takavanteen sisään saisi kohtuullisen suuren sähkömoottorin. Polttomoottorista voisi tehdä pienemmän ja kapeammalla kierrosalueella paremmalla hyötysuhteella toimivan, koska sähkömoottori on vääntöominaisuuksisltaan huomattavasti parempi. Kyseinen ratkaisu, tosin ilman akkuja, on yleinen laivoissa ja vetureissa.

Tämä ratkaisu tuskin on vielä 2020 Banditissa, mutta ehkä 2050. Edelleen uskon, että Bandit, kuten moni muukin moottoripyörä, on vuonna 2020 kolmipyttyinen.
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

Jake_Tku

Lainaa,sokerina pohjalla alkolukko-kone ei käynnisty jos kuski on maistanut viimeisen kuukauden aikana.
pahemman laatuinen naurunpurskahdus..

Ite kyllä luulen et tulee se moottorin pienennys, mutta samat tehot pysyy kuin nyt.

rio

??? Vaikea ajatella, että tuo mun käypä kulkupeli on tänään yhtä vanha, kuin nyt uusi Bandiitti on vuonna 2020. :o
Taidanpa sittenkin veikata, että vuosi 2020 on lähitulevaisuutta ja luotan Osmo A. Wiion tulevaisuuslakiin "Lähitulevaisuus yliarvioidaan ja kaukainen tulevaisuus aliarvioidaan".

japa vaan

Tekniikka kehittyy veljet.Koneesta tulee yksinkertaisempi esim.nokkaakselit ja ketjut jää pois ja sähkö sulkee ja avaa venttiilit.Niinsanotun vauhtipyörän tilalle tulee generaattori jolla hoituu startit ja lataus.Vaihteet toimii niinikään sähköllä napista.Nestejarrut letkuineen on historiaa,koska jarrut toimii nopeemmin ja tehokkaammin sähköisesti.Kaikki johdinsarjat jää pois uuden väyläkanavien vuoksi.Ajovalot muuttu ledeiksi.Nää nyky vekottimet on antiikkia 10v päästä :o

quumies

Uskoisin ettei kulu montaakaan vuotta kun bandit saa ehkä 20hv lisää ja painottuu entistä enemmän matkailuun. Varsinkin kun Suzukilta puuttuu se hardcore matkailuun painottunut malli. 2015 suzuki tekee uudet strategiat ja legendaarinen bandit/gsf on enää lämmin muisto vuosituhannen taitteesta. Markkinoiden paineessa pari huonommin myytyä vuotta ja räppäilyhenkisille tuodaan edullisempi 1000cc b-king ja matkailuun busaan perustuva uusi 1300cc gsx-f 150hv. 650 bandit selviää 3 vuotta kauemmin vastaamalla kilpailijoiden tarjontaan perus pyörissä.

Handegunnar

Lainaus käyttäjältä: japa vaan - maaliskuu 23, 2009, 18:08
Tekniikka kehittyy veljet.Koneesta tulee yksinkertaisempi esim.nokkaakselit ja ketjut jää pois ja sähkö sulkee ja avaa venttiilit.Niinsanotun vauhtipyörän tilalle tulee generaattori jolla hoituu startit ja lataus.Vaihteet toimii niinikään sähköllä napista.Nestejarrut letkuineen on historiaa,koska jarrut toimii nopeemmin ja tehokkaammin sähköisesti.Kaikki johdinsarjat jää pois uuden väyläkanavien vuoksi.Ajovalot muuttu ledeiksi.Nää nyky vekottimet on antiikkia 10v päästä :o

Nokka-akselit voidaan joskus korvata pneumaattisilla venttiilikoneistoilla, joita elektroniikka ohjaa. Sehän on arkipäivää ollut jo pitkään formuloissa. Mutta tuskinpa vaan sähkömagneettista avausta ja sulkemista. Se olisi liian iso ja painava.

Vauhtipyörää ei ole Banditin koneessa ollut ikinä, eikä monessa muussakaan MP-koneessa.

Nappivaihteet olisivat varmaan mahdolliset jo nyt, mutta niillä ei välttämättä olisi suurta suosiota. Se fiilis nääs ;).

Sähkökäyttöisistä riittävän tehokkaista jarrusatuloista tulee suuret ja painavat. Tietysti uusia magneettisia materiaaleita keksitään (vrt. kaiuttimissa Neodyne), mutta paljon on vielä parannettavaa.

Väylät ovat käytössä jo BMW:ssä, ainakin jossain muodossa. Tulevat varmaankin muihinkin pyöriin ajan kanssa, kunhan halpuvat tarpeeksi.

Ledivalot tulevat kyllä. Nähtäväksi jää joko 2020.

Uskon, että vanhimpiakin Banditeja liikkuu vielä 2020. Niissä on kuitenkin sitä jotain, jota ei korvaa uusin tekniikka ;D. Valmistetaanhan Harlikoitakin ja vastaavia vielä nykyäänkin, vaikka modernimpia ratkaisujakin on ollut vuosikymmeniä.
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)