Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Perä "vaeltaa"?

Aloittaja harmaahukka, heinäkuu 19, 2008, 06:28

« edellinen - seuraava »

-TS-

Eli takasta kireämmälle..
Joopa, tuon olisin tehnyt jo aiemmin mutta ei meikäläisen käsi yllä säätämään sitä pahuksen jousen esijännitystäkään mihinkään suuntaan  >:(

Pitääkö purkaa pyörää edestä pois että sitä kiristystä saa säädettyä helposti vai mitävitt..?
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

harmaahukka

Kiitos hyvistä vinkeistä.

Nuo kylmä ja kuumapaineet ovat aika erilaiset. Jonkun 0,2-0,5 eroa. Nyt ajelin 100 km takana kylmää 2,71 ja edessä 2,65. Ekat 30 km jo luulin, että homma olikin ratkennut, mutta sitten eräässä kurvissa taas sama juttu. Kylmää hikeä pukkasi. Ihan kuin koko takapää kulkisi miten sattuu - vähän kuin ajelisi hetken polkupyörällä, jonka takavanteesta puuttuu noin 30 pinnaa.

Kuumapaineita en katsonut, mutta renkaat olivat noin 45-50 asteiset, sanoisin. Z6:n legendaarisen elefantin kuvan perusteella kallistusta vain elukan otsaan saakka suunnilleen, eli ei mitään kaahotusta.

Onneksi veli TS:llä samoja tuntemuksia, muuten kyllä jo epäilisin paranoiaa. Siksi omituisen tuntuinen "vika" kyseessä.

Kokeilen seuraavaksi paluuvaimennuksen kanssa pulaamista. Siitä minulla ei ole mitään kokemusta. Voihan olla, että 2CT ja M-1 "antavat anteeksi" jotakin mitä taas Z6 ei anna.

-hh-
1200S -05

häjy

Paljonko sitä herroilla on vauhtia kun muljahtaa katukäytössä, vai onko se salaisuus ???

Iskarissa se vika/oire piilee. :o

Suzuki Bandit 1200 -02, BMW e93... 330i Cabriolet -07, Harley Davidson FLHXI Street Glide Bagger -06.

harmaahukka

Ihan normivauhtia plus vähän päälle ;) Ei vainen, siis jokunen kymmenen päälle rajoitusten, muttei suinkaan vielä kaahaten. Enkä ole tätä sitten sanonut, jos täällä joku utelias miekkahiha urkkii...

No, nyt pyörittelin taas Z6:sta ja etsiskelin kuhmuja tai lommoja. Ketjulinjan katsoin merkkien mukaan, kiristin sopivaksi taas kerran. Hampaiden perusteella (siis jälkien) pyörä näyttäisi kulkevan linjassa. Haarukka tiivistyy 5 mm akselin kiristäessä (ilman momenttia, käsivaralle).

Paluuvaimennusta naksu lisää, samoin esijännitystä. Nyt 3 ja 5. Linkusto on tip top, iskari on siisti.

-hh-

PS. Tuli mieleen etupääkin. Siis nyt siellä on slicksiksi kulunut pehmeä Power 2CT, jossa loistava kuivapito. Se ehkä saattaisi olla selitys kummalle takasen käytökselle...hmm...
1200S -05

-TS-

Lainaus käyttäjältä: häjy - heinäkuu 22, 2008, 09:56
Paljonko sitä herroilla on vauhtia kun muljahtaa katukäytössä, vai onko se salaisuus ???

Iskarissa se vika/oire piilee. :o


Ei ole salaisuus :)
Rajoitus 60, mittarinopeus 67. Tasakaasulla mutka läpi ja puolessa välissä *pomp*.
Yksin ajellessa en kyllä tuollaista muista. Ahvenistolla taisi suolenkin kaarteissa tehdä samaa mutta ajotyylikin oli aavistuksen erilainen.
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

petska

   Katukäytössä olen ajellut niin hiljaa ettei muljahtelua ole ilmennyt mutta radalla on muljahdellut perä (pappatunailmiö) ja esijännitys on aika tiukalla staattinen painauma jossain 35-40mm välillä ja kuski kamppeet päällä reilut 100kg vaimennus saa olla surutta 3 kadulla tai 4 radalla joskus mukavuus säätönä 2 ;) takatuubissa ja etupäässä on öhlinssin jouset ja ne on kans melkein tapissa paria viivaa vailla....ja pitäisi kokeilla 10w öljyjen tilalle 15w öljyjä kun tuntuu keula pomppaavan... melkein ykkösen ja kakkosen vaihdossa tuo pa**a etupää ampuu kakkosella takaisin pystyyn.... ;) eli paluuvaimennus ei piisaa ja pompottaahan tuo vähän radallakin...
Suzuki gsf  1200s vm03...tyttöjen malli (vapari) 1216cc... akran race ränni..RS-36...dyna 2000... Suzuki gsxr 1100
ex suzuki gsf 1200s vm98 mut kuitenkin tallissa, ex suzuki gsx750es vm86 ja tietysti 57vm pappatunturi...

häjy

Kyllähän tuo siltä tuntuu, että jos norminopeuksissa tekee tuollaista muljahtelua oikeesti, niin vika löytyy takuulla iskarista ja sen säädöistä, eihän se rengas tuossa vauhdissa voi sivuluisuun lähteä millään.....

Eri juttu sit jos vauhdit olis ollu siellä luokkaa +150 km/h ja pienellä pykälällä mutkaan......
Suzuki Bandit 1200 -02, BMW e93... 330i Cabriolet -07, Harley Davidson FLHXI Street Glide Bagger -06.

Tscc

Tutun kuuloista tarinaa.On pitäny joskus pistää pyörä parkkiin ja potkia takarengasta.Yamaha FZ750:ssa olin pari kertaa varma,että kumi puhki.Edellä oli hyviä syitä,johon vielä lisäisin muutaman.Renkaan kuvio,ketjujen jäykkyys jos kuluneet ja rasvaamatta.Asfaltin pinta,karkea vai sileä.Sitten kun kaikki osaset napsahtaa samalla kertaa huonon takaiskarin kera,niin tuntuma on se,kuin takahaarukka olis irtoomassa.
1200N -99
ex Z750-81  GPZ750-85  XJ900-88  FZ750-91  GSF1200-98  VTR1000-97

rosmo69

Tultiin taas siihen että aina ei uusi ole parempi,vanhalla z4:lla ei tuota ilmiötä tule mut kuluu kyllä sikana jos ajaa koko rahalla hyvä jos kympin pääsee ???heitä kutonen pois ja nelkku tilalle tai sit misukka...

kylmakone

mulla on pilot power eessä ja z4 takana. perä vaeltaa mutkissa ei kulje samaa rataa keulan kanssa. ei haittaa kun tottuu. syy moiseen on renkaiden runkojen eri kovuus.

muumu

Lainaus käyttäjältä: kylmakone - joulukuu 28, 2008, 21:48
mulla on pilot power eessä ja z4 takana. perä vaeltaa mutkissa ei kulje samaa rataa keulan kanssa. ei haittaa kun tottuu. syy moiseen on renkaiden runkojen eri kovuus.
Noinkohan olis kuitenkaan renkaista kiinni vaeltaminen. Eri linjoja voi kyllä kulkea etu&takapää mutkassa mutta ei pitäs vaeltaa. Jos renkaan rungoista johtus niin pitäs molempien renkaitten olla samassa heitossa samassa kohtaa samaan aikaa. Renkaat kulkee tyypillisesti saman montun yli eri aikaan eli vaikka olis samat jäykkydet rungoissa niin pitäs vaeltaa.

Esittäsin että kyseessä on joko laakeri ongelma (taka/eturengas, linkusto, ohjaus) tai sitten iskunvaimennuksesta (öljyt vähissä, jouset lyöpyny, takaiskari rikki) tai sen säädöistä (takapään esijännitys ja paluuvaimennus) johtuva ongelma. Tai renkaan runko on rikki jolloin voi johtua rungostakin.
BAT1200S -01

harmaahukka

Siis tää ei voi olla totta! Loistavasti viime 3-4 tkm pelanneen teräksille ajetun Z6:n tilalle vaihdettu viime kesänä paistettu C-sarjan Z6 oireilee nyt upouutena tismalleen samanlailla kuin eka Z6 uutena. En kyllä nyt käsitä...

Tuota "vikaahan" tässä ketjussa jahdattiin kissojen ja koirien kanssa, mutta selitys jäi roikkumaan ja pari tuhatta vanhettuaan ilmiö pikku hiljaa hiipui pois. Tai siihen tottui (autojen iskari-ilmiö, tiedättehän).

No nyt taas tuntui ensi alkuun, että "onpas taas mukava ajaa uudella, tarkkaa kuin mikä, taittuu hyvin kurviin, ohjaus nopea ja terävä...", kun profiili onkin yhtäkkiä pyöreä ja korkea. Mutta sitten taas parissa keskinopeassa mutkassa: "appelsiiniko se oli takiksen alla, ei kai mulla tyhjentynyt rengas, onko siellä akseli irti..." jne. Yritin vauhdissa kurkkia rengasta (on muuten vaikeaa ;D) Eli karkeasti 6-7 tkm takaiset tuntemukset palasivat elävästi mieleen.

Oon kyllä ulalla. Ja miksi vain parilla muulla on vastaavia juttuja, ja kuinka se voi sattua kahteen eri renkaaseen, ja kahteen eri rungon jäykkyyteen? Olisivatko ne nuo julmetun syvät lamellit, jotka ME on viiltänyt Z6:n kupeeseen... voisivatko ne antaa hieman myöten juuri tietyssä paineessa, tietyssä kulmassa... Ei jaksa enää pohtia...

-hh-
1200S -05

BTmies87

Ne merkit joilla tarkistetaan takarenkaan/akselin suoruus eivät ole aivan täysin tarkkoja, tarkemman tuloksen saa teräsmitalla, muovimittakin kelpaa mutta se pyrkii taittumaan mitatessa.

On mullakin bandun perä "vaeltanut" hieman, mutta se todennäköisesti johtuu siitä että huomaamattani ajoin pikkukiven tai pienen asfaltin palan päältä koska tapahtui tiellä jossa oli vasta uusittu asfaltti.

Black Bandit

#28
Minulla myös Mezelerin Z6 renkaat edessä ja takana, eikä vaeltele perä mihinkään. Menee linjassa, niin kaarteissa, kuten suoraakin, ilman lipsahduksia. Eikä vaikuta onko kyytiläinen, vaiko ei. Paineet takana 3.0 ja edessä 2.6

P:S Jousituksen säätö minulla, edessä 3 ja takana 5. Liekö tuolla mitään osuutta asiaan?

tsumia

Miten määritellään "keskinopea mutka" ?
1250SA -07