Vanhaa ja kaikkien tuntemaa asiaa

Aloittaja Siili, heinäkuu 27, 2009, 23:04

« edellinen - seuraava »

Siili

Löytyy seuraavan linkin takaa, kaikki tuon asian tietävät ja osaavat mutta kannattaa silti vilkaista läpi jos vaikka olisivat ameriikan poijjaat tehneet ihan selkeitä virheitä... http://www.motorcyclesafety.state.mn.us/latest/MMSCHomeSecondary.asp?cid=5&mid=290
1250 SA -08
EX 650 SA -07

muumu

Lainaus käyttäjältä: Siili - heinäkuu 27, 2009, 23:04
Löytyy seuraavan linkin takaa, kaikki tuon asian tietävät ja osaavat mutta kannattaa silti vilkaista läpi jos vaikka olisivat ameriikan poijjaat tehneet ihan selkeitä virheitä... http://www.motorcyclesafety.state.mn.us/latest/MMSCHomeSecondary.asp?cid=5&mid=290
Kompataan tätä. Kävin lueskelemassa keväämällä. Hyvä artikkeli ja mainiosti esitetty kuvilla miten jää katveeseen pyörä helposti.
BAT1200S -01

KAKE-71

Oli hyvä sivusto, sillä täällä Vaasas oli keväällä motoristin näkymis ilta ja paikalla oli moottoripyöräpoliisi joka meinas, että ainoa oikea paikka ajaa on oman kaistan keskellä, josta olin hieman erimieltä enkä suinkaan ollut ainut, itse ajelen aina oman kaistan vasenta reunaa maantiellä ja risteys kohdissa siirryn tarpeen vaatiessa hieman keskemmälle, että näen risteykset kunnolla.
SUZUKI HAYABUSA -09
EX.SUZUKI HAYABUSA -06
EX. SUZUKI SV 1000 -03
EX. SUZUKI BANDIT 1200s  -99

muumu

Vaihtelee hyvä paikka. Ei ole yhtä totuutta vaan tilanteen mukaan ajattelee että miten muut näkee. Esim jos tulee rekka tai pitkä jono vastaan niin keskellä tai jopa oikealla hyvä että näkyy ja helpompi väistää. Vasemmalta puolelta kaistaa jää katveeseen. Auton perässä ajelee niin vasemmalla ja riittävän kaukana autosta paitsi jos on tulossa risteyksessä auto oikealta jolloin oikealla että näkyy. Ja yleensäkkin sivuttaisliikettä kun tekee kun haluaa näkyä niin homma toimii (silmä havaitsee paremmin sivuttain liikuvan kohteen kuin suoraan lähestyvän). Ja valoja & äänimerkkiä saa käyttää näkyvyyden lisäämiseksi ei tarvi hävetä.. Mukavampi olla se valoja vikuttelevä "idiotti" kuin sairaalan pedissä oleva idiootti miettimissä miksi ei tullut näkyiltyä.

Yhtään autoa ei oo vielä yrittäny tulla kylkeen tai ohitella oudosti. Yks kyllä tuli liikenneympyrän siääntulossa sen verran lähelle että kun lähdin liikkeelle niin jalka osu auton etukulmaan... Toinen tämän kesän näkymättömyys harjotus tuli kun yritin ohittaa mutkatiellä mutkia oikovaa volvoa ja arvelin että kyllä se akran rääkäsyn kuulee (olin peilin katveessa mutta ajellu kuitenki auton perässä jo muutaman kilometrin) niin eikös vetässy väärälle kaistalle auto oikealle taittuvassa mutkassa... Onneks havahtu akran siffoniaan ku olin rinnalla.
BAT1200S -01

Isorosmo

Tuli noita kuvia katsellessa mieleen yksi työmatka. Itse olin kotilolla :( Seurailin kanssa kulkijoiden edesottamuksia. Yksi motoristi pisti sillä reissulla silmään. Kaksikaistaisella tiellä oli ainakin kaksi lähetä piti tilannetta, kun motoristi ajoi hiljaksiin vasenta kaistaa ja kotilot vaihtoivat aivan eteen. Tais motoristi körötellä autojen sivulla juuri kuolleessa kulmassa. Itse hurautan tuosta takaviiston kuolleesta kulmasta nopeasti pois, jos mahdollista.

Itte ajelen vaihdellen vasemmassa reunassa tai keskellä ajokaistaa, hiukan riippuen tien leveydestä ja muusta liikenteestä. Kerran on auto koittanut tulla jonosta eteen, mutta silloin pelasti jo oikeaan reinaan aloitettu siirtyminen. Lisäväistön jälkeen jäi tilaa tulla vastakkain, kun sen tarvitun extratilan olin saanu siirtymällä vasemmalta keskelle ennen kohtaamista.

Kaistan oikeaa reunaa en käytä kuin letkassa ajaessa. En halua tulla sotketuksi mopoihin, vaan haluan olla motoristi. Isolla tiellä, varsinkin risteystilanteissa, joku voi kääntyä eteen, kun sotkee motoristin ja mopon keskenään. Tilanteessa, missä ehtii ennen mopoa, ei ehdi ennen moottoripyörää.
1200S -06

tsumia

Mä huitelen tilanteen mukaan vähän muuallakin kuin keskellä kaistaa.

Lainaus käyttäjältä: muumu - heinäkuu 28, 2009, 02:01Ja valoja & äänimerkkiä saa käyttää näkyvyyden lisäämiseksi ei tarvi hävetä..

Offtopic, mutta tässä jokupäivä olin ajelemassa jossain ja pysähdyin pikkutiellä risteyksen jälkeen katsomaan karttaa. Reppu selästä tankin päälle ja kartta auki. Tie näytti olevan oikea, joten kartta reppuun ja heilautuksella reppu selkään - TÖÖÖÖÖT. Samalla risteykseen tuli auto ikkuna auki. Mietein siinä, että olinkohan se tyyttääjä nyt minä vai se auto. Auto löi pakin päälle ja peruutti viereen kyselemään, että onko jotain hämminkiä. Siinä vähän nolona, että oli ihan vahinkolaukaus, kun reppu osu tyyttiin jne. Vähän hävetti siinä kohtaa :D
1250SA -07

BTmies87

Hyvä artikkeli tuo, tosin nuo asiat jo ennestäänkin minulle tuttuja. Nuo kuvat ovatkin minun mielestäni juttuja joita jokaisen motoristin, erityisesti tulevien motoristien olisi hyvä lukea.

Tulee samalla mieleen tämä vanha mutta hyvä suomalainen artikkeli myös, joka ei pärjää tuolle jo aiemmin mainitulle ulkomaankieliselle sivulle:

http://www.tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/turvallisesti-moottoripyoralla/iii-nae-ja-tule-nahdyksi,3

ÖÖ.

Pahoittelut paintti taidoistani mutta tällainen kuva tuosta mielestäni puuttui. Ehkä turhankin liki tuo punainen auto mutta kuitenkin. Eli maantiellä saattaa olla fiksua välillä ajaa myös oikeaa reunaa.