1250 vs. 1200 - miten parantaa ajettavuutta

Aloittaja Danmeister, kesäkuu 19, 2008, 00:10

« edellinen - seuraava »

Danmeister

Kokeiltiin kauniilla Myrskylän reitillä pientä testiä kaverin kanssa: vaihdettiin 2007 1250 ja 2002 1200 S (minun) Banduja päittäin kesken syherömutkien ja vertailtiin pikaisesti fiiliksiä ajettavuudessa. Vanhempi rosmo oli selkeästi laivamaisempi. Vanhan bandun rengasprofiilin kaarevuuden puutteellisuus laittoi miettimään, sillä ero oli todella selkeä kaverin rengaspariin. Sellaiset lankut, eikä kulumisesta vaan profiililtaan.  Kuinka paljon tämä vaikuttaa ajettavuuteen? Miten ajettavuutta saisi parhaiten herkemmäksi vanhaan banduun, 1250 suuntaan? Perän nostolla ja esim. Z6 ostolla eteen ja taakse?

Huvittavan erilaisilta tuntuivat. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Ihan henk. koht. tykkään 1200 S:n sporttisemmasta ajoasennosta (pakko tykätä kun on vihitty).

Eli mitkäs olisi ajettavuuden herkkyyden parantamiseen parhaat kikat? Pituutta on 192 cm ja korkeuden nosto noin yleensä hieman kiehtoo 1200 S:ään.

ÖÖ.

Kylllä renkaat vaikuttaa paljon. Aina kun uudet laittaa alle niin ajettavuus muuttuu, muutoksen suuruus riippuu tietty kuinka littanaksi edelliset on ajettu. Minkäs merkkiset/malliset kumit sulla siinä on jos ihan tehtaalta tulevat tuollaisina?

Kilometreistä riippuen saattaa takaiskarikin olla jo hieman löystynyt. Kun takapää hiukan painuu niin ketteryys vähenee, mutkissa sitten takapää painuu vielä lisää ja laivamainen fiilis on valmis.

sopanja

Vaikka rengas on kokomerkinnöiltään sama, niin profiili voi olla täysin erilainen. Mulla oli Bandussa edessä joku Brigestone ja nyt Metzelerin M1. Tämä Metzeler on paljon "terävämpi" profiililtaan ja pyörästä tuli paljon kiihkeämmin kääntyvä aikaisempaan verrattuna. Takarenkaissa ei silmämääräisesti ollu Bridgestonen ja Z6 välillä niin suurta eroa.
GSF1200S -02
VX800 -94 -Myyty-
Pappis -88

välläri

Halvin ratkaisu on kokeilla esim. Z6 eteen ja taakse.Jos vielä tuntuu pahalta,niin miettii sitten vasta
muutoksia alustaan.

pusteri

Koeajoin maanantaina 1250:n ja samaa mieltä oon tosta laivamaisuudesta vanhassa 1200:ssa.On ajeltu Z6:n renkailla kax kesää ja takapään jousi on säädetty jäykäx eli ei niistä juuri apua.Olisko niin, että uusi on aina uusi tai että 1250 on eri pyörä.Itse kyllä oon vanhan 1200:n kannattaja ainakin äänten puolesta, moottori rahina ja pakoäänet:niitä ei ollut uudessa 1250:ssä! >:(
Kysyin kyllä vaihtotarjousta mutta ei ole kuulunut mitään...
ex-1250SA -07 & 1200S -01

muumu

Resepti alusta onneen: Gixxerin tai busan takaiskari ja siihen omalle painolle sopiva lineaarinen jousi. Etuputkiin jämäkämmät lineaariset jouset taas oman painon mukaan ja tietysti uudet öljyt a'la 10W. Pyörän muuttuu täysin erinlaiseksi ajaa. Ja hyvällä tavalla. Eikä maksa kuin noin 300e ja vaihtotyö on kohtuu helppo homma.

Sain itse tänään radalla iskarin (GSXR1000) säädettyä kohdalleen (pari napsua paluuvaimennusta ja 4 napsua vaimennusta jäykemmälle gixxerin vakioasetuksista). Loppu pompotus mutkassa eikä rengas lipsu alta. Voi tosin olla että tuo lipsuminen on Z6 juttuja (mulla M3 nyt koeajossa eikä tunnu ollenkaan hullummalta radalla). Oli aika villin näköstä kun Veli Petska antoi edellä hanaa omalle Bandulle ja takanen luiskahteli mutkissa koko ajan sivulle :o Kehu vaan että lisää kaasua ni ei woblaa ;D

Kaks päällä menee ku ilmajousella verrattuna alkuperäseen ja pyörä pitää ajolinjan mutkissa vaikka olis heittoja. Tämä on siis all-a-round muutos eli sopii niin radalla kuin matkaan.

Ohjauksen keventyminen on luonnollinen seuraus jämäkämmästä jousesta eli perä on lastattuna korkeammalla kuin vakio iskarilla. Jos takarengas on kulunut keskeltä sileäksi niin sitten on eri juttu mutta uudella rankaalla kääntyy melkeen puhaltamalla.. :)
BAT1200S -01

petska

vai et villin näköistä... meni vanhalla rutiinilla kun joskus on pappatunalla harjoiteltu ja melko pappamopo toi bandiitti on...mut silti käytös ei ole sellainen yllättävä (ajakaa tunalla 60km/h monttuun niin johan voblaa :D) ...vai olenkos mä tottunut siihen...saatoi se takiksen kanttikin vaikuttaa siihen...mut taka iskari on pa**a..siihen ei auta mikään...
Suzuki gsf  1200s vm03...tyttöjen malli (vapari) 1216cc... akran race ränni..RS-36...dyna 2000... Suzuki gsxr 1100
ex suzuki gsf 1200s vm98 mut kuitenkin tallissa, ex suzuki gsx750es vm86 ja tietysti 57vm pappatunturi...