Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Koeajokokemuksia: muut mopot

Aloittaja numbie, toukokuu 15, 2008, 22:37

« edellinen - seuraava »

Kootee

Ei varsinainen koeajokokemus, koska vaihdoin keväällä vm. 2007 GSF1250A:sta (nakumalli) vm. 2015 DL1000 V-Stromiin.

Havaintoja DL1000 vs. GSF1250A:

+ ketterämpi kuin Bandit
+ suorituskyky persdynolla aika sama (voi ton miinukseksikin laittaa)
+ ajotietokone on ihan kiva lisä
+ luistonesto (vakkari tuli vasta 2016)
+ jousitus parempi (orggis molemmissa)
+ tuulensuojaa tietenkin enemmän kuin nakussa. Vaihdoin alkuperäisen lasin tilalle Givi Airflow:n, joka on parempi kuin orggis. Heittää enimmät öttiäisetkin yli. Ihan huminatonta asentoa en tuulilasista ole löytänyt, mutta toisaalta tuulisuoja tuntuu hyvältä yli satasen vauhdeissa.
+ ei ole liian voimakasta V2 moottorijarrutusta (sen sijaan keulin kerran vahingossa, jota Bandulla ei tapahtunut ikinä)
+ jarrut paremmat Stromissa. Ei mullistavaa eroa kuitenkaan.
+ saakelin rumat, mutta hyvät peilit, kun laitoin peilinjatkeet (yli 120 kg aiheuttaa kuskissa leveyttä)

- satula on hiukan korkeammalla. Huono kaltaiselleni persjalkaiselle, mutta kai mä pärjään kun otan huomioon. Madallettu satula ei kiinnosta, kun sitten jyrkkenee polvikulmakin ja on kuulemma pehmusteistakin madalletussa tingitty.
- vakkari tuli vasta 2016. Ois itse asiassa ihan kiva pidemmillä rupeamilla.
- ei tuolla metsään viitsi lähteä korkeuden ja painon takia. Renkaiksikin laitoin enempi asfaltille suunnatut Metzeler Tourance Next:it, jotka onkin tosi hyvät

+- ajoasennossa ei hirveesti eroa. Mutuna sanoisin, että Bandussa oli hitusen pystympi, mutta ero on pieni
+- kulutuksessa ei mainittavaa eroa. Toimintasäde hyvä molemmissa.
+- tavaraa saa molemmissa kuljetettua paljon, kun laittaa laukkutelineet.
+- ABS oli vanhassakin. V-Stromissakaan ei vielä 2015 ollut kaarre-ABS:iä.

Kauden ajot Stromilla jäi liian vähäisiksi pikkusen onnettomuuden ja siitä johtuneen pitkän korjauskeikan johdosta. Osa osista kun oli pitkässä toimituksessa.
Strom olis mulle täydellinen, jos oisin hitusen pitkäkinttuisempi  :D Nyt tarttee ottaa korkeus huomioon ja vaikka suosiolla nousta penkiltä ja taluttaa pyörä, jos ei varvastaen riitä voima.

DL1000 2015
GSF 1250A 2007

Lappis

Juuri kotiuduin Yamahan koeajopäiviltä.

R1 ja FJR 1300 olivat ne yksilöt, mitkä kiinnosti.

FJR oli kyllä mahtava. Uusin päivitys oli kyseessä ja kyllähän tuolla ajaisi pitkää siivua helposti. Ajoasento kunnossa, kaasuvaste hyvä matalillakin kierroksilla ja mageet saundit. Hieno kokemus.

R1 oli pettymys saundimaailmaa myöten. Ajoasento oli epämiellyttävämpi kuin Gixxerissä,  alavääntö oli huonompi kuin Gixxerissä ja...en tiedä, en tykännyt. Traktori tuli saundeista mieleen.
FJR vihelsi mukavasti, mut R1 oli traktori.

Niken olisi myös ollut paikan päällä, mut aika loppui kesken.

FJR kyllä ehdottomasti vaihtoehto joskus tulevaisuudessa.
GSF 650 SA '07 (15-16)
GSF 1250 GT '07 (16-21)
GSX-R 750 '04 ((19->)*
VL Intruder LC 1500  (21->23)
Suzuki GSX 1400 '03 (23-)
*ratapyörä

Mägine

Tässä muutama mieleen juolahtanut asia kuluvan kesän aikana kokeilluista mopoista!


Honda Monkey 125
Yllättävän isokokoinen. Esikuvaansa huomattavasti vakaampi ja tukevampi. Edessä absit, digimittari, 4-vaihdetta. Mukava köröttelypeli, joskin tehoa saisi olla ainakin tuplasti, että olisi enemmän fun-factorya. Reilun satasen se kerkesi mittariin ottamaan motarilla, piti himmailla kun oli autoja edessä. 80 jälkeen kiihtyminen on aika verkkaista.


Honda Rebel 500
Köröttelyyn sopiva papatin. Leppoisa ja edullinen uudeksi mopoksi. Ei sytytä, mutta varmasti riittää joidenkin tarpeisiin.


Ktm 690 supermoto
Mukavasti potkua yläkierroksilla, ketterän oloinen, quickshifteri ja ajoavustimet löytyy. Tykkäsin enemmän vanhemman mallin ulkonäöstä. Satula on kova ja liukas, alkaa  puutumaan jo vajaan puolen tunnin ajon jälkeen. Alakierroksilla ei ollut ihan mahdottomasti vääntöä. Kallis (14000e). Kakkospyöräksi kiva peli, joskin hinta on aika kova.


Ktm 790 Adventure
Tankki ylettää moottorin korkeudelle. Painopiste alhaalla, yllättävän ketterä painoisekseen. Varsinkin soratielle tehoa on enemmän kuin tarpeeksi. Kaikin puolin miellyttävä mopo ajella. Jos reissua tulisi tehtyä, niin tämän kaltainen pyörä olisi siihen oikein mukava. Ajoasento on pysty ja tällä voisi vedellä vaikka vähän pitempiäkin siivuja.

Ducati Hypermotard 950
115hv V2 kone, paino noin 180kg kuivana. Ohjauskulma on aika jyrkkä, eli ketteryyttä on, mutta motarilla ei ole ihan vakaimmasta päästä. Pirteän oloinen möhkömoto, jolla oli mukava ajaa, vaikka satula olikin aika kova. Hyvä valinta mutkapätkille, eikä tule ihan joka kulmalla samanlaista vastaan. Hyvät jarrut.


Ducati Diavel 1260S
Tässä oli varsinkin alakierroksilla hyvin potkua! Ajoasento oli aika tiivis, mutta kuitenkin hyvä. Painoon ja 240-leveään takarenkaaseen nähden oli kohtuullisen ketterän oloinen. Tyylikkään näköinen (joku tykkää joku ei) ja kaikenlaista elektroniikkaherkkuakin oli tarjolla.


Suzuki Katana 1000
Ulkonäkö on livenä paremman näköinen kuin kuvissa! Mittaristo/ajotietokone on ahdettu vähän turhan täyteen infoa. Moottori on hieno! Äänet ovat makeat vakioputkellakin, alavääntöä on hiukan enemmän kuin noissa kilokyykyissä, mistä konekin on lainattu (GSX-R1000 05-06). Ylhäältä löytyy potkua varsin mukavasti. Kiilasi retropyörissä oman listani kärkeen, Z900RS Kawan edelle.
Jarrut ja jousitus ok. 


Husqvarna Vitpilen 701
Vitpilen on ulkonäöltään mielenkiintoinen. Hiukan erikoinen, mutta tyylikäs. Cafe Racer - olemusta löytyi ulkonäöstä ja ajoasennosta. Hiukan otti käsille, kun tanko oli sen verran matala. Itseä ei kokonaisuudessaan ihan hirveästi sytyttänyt, vaikka mukavahan tuota oli kokeilla.


Triumph Tiger 800XC
Kaverin pyörä. Ajoasento oli miellyttävä, jarrut hyvät. Vääntöä oli kokoisekseen ihan ok. Tämä oli kuristettu A2-kortille sopivaksi, joten tehoa jäin kaipaamaan. Kuristamattomana varmasti täysin riittävästi tehoa. Ajossa ei paino haitannut.
Pari Suzukia ja Ktm

Lappis

#288
Suzuki GSX-R 750 K4

Koeajelun/mielenkiinnon kohteena moinen peli.
Ajoin Espoosta Lahteen ja eihän näitä matkaan ole tehty.
Ajoasento yms. Sitä ihteään. Mutta ratakäyttöön tämän ostinkin, joten ei valittamista.

Alle 7 tonnin kierroksen ei nyt mistään väännöistä voi puhua. Kone herää henkiin tuon 7 jälkeen ja vilkuttelee vaihtovaloa 13,500 kierroksessa. Mut helposti ajelee nättiä ajoa kutosella 60 alueella. Kone vetää helposti, mut huoletta voi kaasun kåäntää ympäri.

Jarrut loistavan tunnokkaat, kytkin jäykkä bandun nestekytkimeen verrattuna.
Aikamoisen turhia pelejä normiliikenteessä. Ensi keväänä pääsee mittaamaan pyörän oikeaa luonnetta radalla.

Komea pyörä ja upea äänimaailma ( Akran kokoputkisto ).
GSF 650 SA '07 (15-16)
GSF 1250 GT '07 (16-21)
GSX-R 750 '04 ((19->)*
VL Intruder LC 1500  (21->23)
Suzuki GSX 1400 '03 (23-)
*ratapyörä

Mägine

Tuli kokeiltua Ktm 640 supermotoa ja 625 SXC:tä ostoaikeissa loppukesästä. 625SXC oli noista se, joka jäi käteen.

Tehoeroa noissa ei juurikaan ole, johtuen siitä, että molemmat olivat Keihinin 41mm pumppukaasarilla. (625 pumppu keihin vakiona ja 640 vaihdettu/modattu). 625 on hitusen kevyempi.
Alunperin oli tarkoitus ostaa 640, mutta se kerkesi mennä ja hetken päästä löytyi sopivan edullisesti 625, jota sitten lädettiin hakemaan. Jälkikäteen ajateltuna hyvä päätös, nappularenkaat sopivat omiin ajoihin paremmin.

Ktm sxc 625 05
Paino on tuolta kisavehkeiden ja pappaenskojen välimailta, noin 130-140kg riippuen siitä paljonko tankissa tavaraa. Sopii kuin nenä päähän hiekka- sora- ja metsäteille. Tehoa riittää oikein mukavasti, n. +55hv. Dr:ään verrattuna tuntuu paljon rivakammalta. Jousitus ja jarrut ovat myös ihan eri planeetalta.
Huonoja puolia ovat tärinä (asvaltilla vähän häiritsee, soralla ei), sekä pieni, noin 10l tankki. Reilummalla kaasulla kun ajelee, niin tankilla pääsee 120-150km.
690 enduroon verrattuna alavääntöä on enemmän, mutta ylhäällä vähemmän kun tuossa seuraajassaan.

Pari Suzukia ja Ktm

Mägine

Taannoin oli vuorossa kohtuullisen legendaarinen Kawasaki KZ1300. Viimeisiä ruiskumalleja tuolta 80-luvun lopussa. Rivikutosen ääni on kyllä upea. Massiivinen ja painava pyörä, mutta eipä tuo liikkeessä juuri häirinnyt. Jarrutkin oli paremmat kuin odotin. Voimaa ja vääntöä oli kyllä tuon aikakauden pyöräksi runsaasti.
Pari Suzukia ja Ktm

numbie

Kawasaki ZZR 1200 vaihtui sitten Bemariin (K1200 S) eli Norjan reissu elokuussa tuli yllättävän kalliiksi. Kävin viime viikonloppuna hakemassa Oulusta ja ajelin Jyväskylään.

Pyörään oli tehty modauksia eli jalkatapit oli laskettu 25 mm ja ohjaustankoa oli korotettu 60 mm. Ajoasento oli 186 cm pituiselle melkein kuin olisi nakun sarviin tarttunut. Ruiskukoneen äkkinäisyyteen meni hetken aikaa tottua, mutta kyllä oli mukavaa ajella mukava mutkatie Oulun eteläpuolelta Limingasta Siikajoen kautta Raaheen. Suosittelen tuota pätkää, jos sinne päin ajot suuntautuu. Bemari kääntyi herkästi mutkiin ja meno oli vakaata. Nopeusrajoitus tuolla tiellä on 60-70-80, mutta mittarissa saattoi olla aika ajoin mittarivirheen kompensaatiota yli tarpeenkin. Ei vain huomannut vauhtia.  ;)

Ajoviima otti hieman enemmän kuin entisellä Kawalla (johtunee noista korotuksista), mutta vähemmän kuin aikanaan leveällä tangolla olleella Bandit 1200 S:llä. Ohituskiihtyvyyttä oli riittävästi, tosin 6-vaihde oli parempi vasta tuossa noin 100 km/h mittarissa jälkeen. Vanhat luut pitivät myös kahvanlämmittimistä, kun lauantaina sattui matkan varrelle pari sateisempaakin kohtaa.

Entsieen Kawaan (ja Banditiin) miinuksina voi sanoa pienemmät sivulaukut, johon mahtunee ehkä uimavehkeet ja varakalsarit mukaan. Pyörässä toki on Hepco-Beckerin takalaukku ja originaali aito BMW K1200S-tankkilaukku.

Jospa tämä koronatilanne ensi kesäksi hellittää ja uskaltaa taas Ponuunkin tulla. Kesä ilman savolaisten justustelua on ollut tosi tylsä.  :D



Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

track08

Lainaus käyttäjältä: track08 - maaliskuu 24, 2017, 14:45
Mua kiinnostaa vaan ne katetut mallit: GSX-S1000FA ja GSX-S750FA. Laukkusarjan tilanne on sama kaikkiin GSX-S-malleihin: laukkutelineitä ei ole saatavilla ollenkaan - vain pehmeitä sivulaukkusarjoja.

Huutooni on viimein vastattu ja Suzuki pyöräytti ulos Suzuki GSX-S1000 GT:n. Linkki johtaa Moottorin juttuun.

Suzukin virallisella sivulla maahantuoja on lyönyt GSX-S1000 GT:lle hintalapunkin: 20 290€. Lisähuomiona Moottorin jutussa vielä maininta: "Kuvissa näkyvät sivulaukut ovat lisävaruste, samoin kahvanlämmittimet, korkeampi tuulilasi ja vieläkin mukavammat satulavaihtoehdot."

Täytyy vain sanoa, että ikävä on hyvän hinta-laatusuhteen Banditteja.
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)

Kolmone

Palaako Simo motoristiksi uuden GT:n myötä?
GSF 1250 S 2008 ja muutama 50 cc, GSF 400 1992, CBR1000RR 2008YZF-R6 2008,
GSX-R 600 K9, GSX-R 1000 K6, GSX-R 1000 K2, 1200 S->N -04, 600 S -98, NX 250 Dominator -90, PV 50 -88, 2 x PV50 -81

Handegunnar

Lainaus käyttäjältä: track08 - syyskuu 27, 2021, 22:44
Täytyy vain sanoa, että ikävä on hyvän hinta-laatusuhteen Banditteja.

Autojen osalta autoveroa on vuosien aikana tarkistettu, mutta moottoripyöristä peritään autoveroa samoin perustein, kun on jo tehty vuosikymmeniä. SMOTO on kyllä yrittänyt ajaa asiaa, mutta ei ole saanut päättäjiä puolelleen. Ehkä päättäjien mielestä moottoripyörä on harrasteajoneuvo, jota sietääkin verottaa. Tämä kyllä sopisi minulle, mutta verotetaan samoin kuin muitakin harrasteajoneuvoja, kuten veneitä tai moottorikelkkoja (vain ALV).
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Handegunnar - lokakuu  1, 2021, 19:45
Tämä kyllä sopisi minulle, mutta verotetaan samoin kuin muitakin harrasteajoneuvoja, kuten veneitä tai moottorikelkkoja (vain ALV).
Tai asuntoautoja ja -vaunujakin 8)

Johon tuo sähköautojen verottomuuskin nyt hiukan kolahtaa, sillä enää ei täyssähköisen asuntoauton tarvitse täyttää laissa tiukasti määriteltyjä as.auton määritelmiä saadakseen autoverovapauden, sillä se on autoveroton joka tapauksessa. Tämä mahdollistaa siis nyt myös pienten täyssähköisten retkeilyautojen tulon vihdoinkin myös Suomeen :)

Vaan onko kukaan missään vielä puhunut mitään täyssähköisten moottoripyörien autoverottomuudesta? Aivan, ei niin halaistua sanaa, joten niistä ilm. maksetaan autovero ihan niin kuin ennenkin. Toooosi reilua, eix olekin >:(

Lainaus käyttäjältä: track08 - syyskuu 27, 2021, 22:44
Täytyy vain sanoa, että ikävä on hyvän hinta-laatusuhteen Banditteja.
No sama kaipuu sitä on täälläkin, johon toivottavasti löytyy jo lääkkeet tulevana keväänä ja saadaan tuollainen hiukka wanhempi GT-Bandit vihdoin hommattua taloon :-[

Vaan onhan tuo kuitenkin 1250 Bandit GT hiukka plaisu, mitäänsanomattoman tylsän näköinen kapine. Jotenkin olen aina tykännyt BMW:n tyylisistä korkeista tankeista ja näin sitä istutaan ikäänkuin pyörän sisällä, ei päällä kuten esim. just Banditissa = joku sopivan muotoinen tankkilaukku käyttöön ihan vain tuon kaipaamani fiiliksen vuoksi -ko? ???

Mutta taloudellisesti on tosiaan kiwa katsella mm. vak.yhtiön laskuja kun tuollaisesta 1250cc kelpo käyttöpyörästä huudetaan alle 300€ vuodessa ympärivuotisena täyskaskolla. Ei todellakaan mikään paha, tuohon hintaan kun et saa nykyisin edes 50cc mopoa kaskolla. Saas nähdä mihin tämän uuden GT:n maksut sitten asettuu, vaan veikkaan että nousua tulee melkoisesti :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Kökkö

Lainaus käyttäjältä: HiTec - lokakuu  2, 2021, 08:57
Tai asuntoautoja ja -vaunujakin 8)

Johon tuo sähköautojen verottomuuskin nyt hiukan kolahtaa, sillä enää ei täyssähköisen asuntoauton tarvitse täyttää laissa tiukasti määriteltyjä as.auton määritelmiä saadakseen autoverovapauden, sillä se on autoveroton joka tapauksessa. Tämä mahdollistaa siis nyt myös pienten täyssähköisten retkeilyautojen tulon vihdoinkin myös Suomeen :)

Vaan onko kukaan missään vielä puhunut mitään täyssähköisten moottoripyörien autoverottomuudesta? Aivan, ei niin halaistua sanaa, joten niistä ilm. maksetaan autovero ihan niin kuin ennenkin. Toooosi reilua, eix olekin >:(
No sama kaipuu sitä on täälläkin, johon toivottavasti löytyy jo lääkkeet tulevana keväänä ja saadaan tuollainen hiukka wanhempi GT-Bandit vihdoin hommattua taloon :-[

Vaan onhan tuo kuitenkin 1250 Bandit GT hiukka plaisu, mitäänsanomattoman tylsän näköinen kapine. Jotenkin olen aina tykännyt BMW:n tyylisistä korkeista tankeista ja näin sitä istutaan ikäänkuin pyörän sisällä, ei päällä kuten esim. just Banditissa = joku sopivan muotoinen tankkilaukku käyttöön ihan vain tuon kaipaamani fiiliksen vuoksi -ko? ???

Mutta taloudellisesti on tosiaan kiwa katsella mm. vak.yhtiön laskuja kun tuollaisesta 1250cc kelpo käyttöpyörästä huudetaan alle 300€ vuodessa ympärivuotisena täyskaskolla. Ei todellakaan mikään paha, tuohon hintaan kun et saa nykyisin edes 50cc mopoa kaskolla. Saas nähdä mihin tämän uuden GT:n maksut sitten asettuu, vaan veikkaan että nousua tulee melkoisesti :-\
Mikä vakuutusyhtiö myy täyskaskoa 1250:een alle 300euroa/vuosi ??
ex 1250s -08,nyk muu mopo

HiTec

#297
Lainaus käyttäjältä: Kökkö - lokakuu  2, 2021, 17:41
Mikä vakuutusyhtiö myy täyskaskoa 1250:een alle 300euroa/vuosi ??
Esim. tämä fillari, rek.tunnus WK-663
https://www.nettimoto.com/suzuki/gsf/2729734

Siitä rek.tunnus POP Vakuutuksen laskuriin
https://www.popvakuutus.fi/ajoneuvovakuutus/moottoripy%C3%B6r%C3%A4vakuutus/laske-hinta/vaihe/perustiedot

Ja lopputuloksena itselleni tuolta pärähtää vuosimaksuksi 279€ ilman mitään säätämistä L-kaskolla ja 200€ omavastuulla :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

track08

Lainaus käyttäjältä: Kolmone - syyskuu 30, 2021, 19:50
Palaako Simo motoristiksi uuden GT:n myötä?

Kyllä mä tässä joka vuosi oon lainapyörillä jonkun tuhatta kilometriä ajellut, mutta tuskin tulee GT:tä ostettua. Jos sen vaikka koittaisi ensi keväänä alkuun koeajaa. ;)
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)

Juha v

track08 kaipaili hyvää hinta/laatusuhteen omaavaa Suzukia, mielestäni sellainen on DL 1050 XT jonka ostin syksyllä.
Edellyttää tietty että pitää katuendurosta. Tarjoaa kyllä rahalle vastinetta taattuun Suzuki laatuun, siinä mielessä tyypillinen Suzuki ettei erityisemmin loista missään mutta ei löydy moitittavaa millään tavalla, voin suositella.
GSX1250FA 2012