Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Koeajokokemuksia: muut mopot

Aloittaja numbie, toukokuu 15, 2008, 22:37

« edellinen - seuraava »

RedBandit

KTM 1290 SD pikaisesti koeajettu. Mainittakoon täysin uudet kumet/uusi pyörä, street kartta ja TC päällä. Ei hirveesti säväyttänyt, mutta piti persdynoa käydä vähän kalibroimassa. Peto loisti possaolollaan.

En tiedä miten paljon race kartta yms. olisi vaikuttanut, mutta sadekuuro pääsi yllättämään, enkä alkanut säätelemään asetuksia ja 2000,- omavastuu rajoitti kokeiluhaluja.

Kyllä siinä kuminauhamaista kulkua piisas ja kevyt pyörähän se on mutta... Pitäisi kyllä päiväksi saada koeajoon, mutta jos rahaa olisi yllinkyllin, niin tällä kokemuksella jäisi ostamatta. Oman rosvon osakkeet nousi huomattavasti!
1216T -96

tharenth

Viikonloppuna tuli kokeilta useampaakin mopoa kun kerran oli sekä Heinolla että Biketeamilla koeajoviikot. Ja kuten ajetuista laitteista voi päätellä, niin vähän olen adventure-luokan mopoa seuraavaksi katselemassa rosmon jälkeen. Uuteen pyörään ei kuitenkaan riitä lompakko mutta kävinpä silti hakemassa vähän kokemuksia. Tässä fiiliksiä:

Moto Guzzi V7 II Stone
+ pieni, kevyt, näppärä
+ Guzzin V2 tuo oman mukavan lisän menoon ja sopi oikein passelisti pyörään, toimi myös moitteettomasti ja veti nätisti vaikkakin sääret lämpenevät huolella
+ oikein sopiva kaupunkiin ja pikkuteille
- ei sovellu pitkän matkan ajoon, tuuli vie ja kate puuttuu
- ei kovin monikäyttöinen
Yhteenvetona: Mukava pieni päristin jolla on kiva vetää pikkuteitä ja kaupungissa. Voisin ostaa kauppakassiksi jos/kun saan Veikkaukselta avustuksen. 8.5/10 p.

Moto Guzzi Stelvio
+ kivan näköinen, mukavan poikkeava
+ koneessa riittää vääntöä isoillekin teille
+ pysty, ryhdikäs ajoasento
- tuntui kiikkerältä, painopiste turhan ylhäällä
- kone nyki hieman tasakaasulla kuljettaessa
- kaasukahva tunnoton
- kone ei tuntunut sopivan kovin hyvin tällaiseen pyörätyyppiin
Yhteenvetona: Ei ollut kovin kiva kokemus, liian kiikkerä ja yläpainoinen, joka tosin helpottui kun pääsi liikkeelle. Kaasukahvaan en saanut hyvää tuntumaan koko ajon aikana, liian kevyt eikä tuntunut luontevalta. Jäi vähän tuntuma että puoliväkisin on V2 tungettu adventure-luokkaan. Voisi silti toimia ihan hyvänä ajopelinä jos yllämainittuihin "ominaisuuksiin" tottuu. 7/10 p.

Aprilia Caponord
+ loistava alusta, toimi asfaltilla oikein hyvin
+ erinomaisen vakaa maantiellä, ml. korkean nopeuden mutkat
+ suht helppo pyöritellä parkkiksella
+ kate suojasi hyvin
- katumaasturi, ei tuntunut puhtaalta adventure-luokan vehkeeltä
- hallintanappien sijoittelu ja käyttö jättivät paikoin toivomisen varaa
Yhteenvetona: Selkeästi asfaltille suunniteltu katumaasturi, mm. istuinkorkeus oli matalampi kuin "puhtaissa" adveissa. Tästä syystä ei syntynyt kovin suurta halua lähteä soralle kokeilemaan. Mukava oli kuitenkin pyöritellä ja käyttää, ei jäänyt paljoa pahaa sanottavaa. Ohjaamon ergonomiaa voisi vielä parantaa, nyt varsinkin nappien sijoittelu ei ollut käytännöllinen. V2 ehkä ravistaa enemmän kuin toivoisin mutta sama ongelma koskee kaikkia. 8.5/10 p.

Triumph Tiger 1200 Explorer
+ liikkeellä helppo käsitellä, parkissakin yllättävän
+ rivikolmonen oli todella värinätön ja vääntöä oli oikein yllinkyllin, omaan korvaan oikein mieleinen käyntiääni, tulee mieleen puolikas kutonen
+ todella hyvä ergonomia, kaikki tuntui heti alusta luontevalta
+ oikein vakaa maantiellä
- ihan ehkä turhan iso että olisi täysi luotto soralle lähteä
Yhteenvetona: Puhdas adventure-pyörä, kuten ulkonäöstäkin voi päätellä. Parkissa aavistuksen iso ja kömpelö mutta vauhdissa oikein mukava käyttää. Kaikki toimi ja tuntui heti alusta luontevalta ja helpolta käyttä. Tällä voisi lähteä niille maailmanympärikierroksille. Loppujenlopuksi ehkä hieman turhan iso omaan hanskaan, ks. seuraava pyörä. 9/10 p.

Triumph Tiger 800 XC
+ erinomaisen miellyttävä ja helppo käsitellä hitaassa ajossa ja samalla tarpeeksi vakaa nopeilla siirtymillä
+ sopivan kokoinen sekä pikkutielle että motarille ja maastoon
+ keveys ja helppo käsiteltävyys loivat todella hauskan ajokokemuksen, heti tuli fiilis lähteä soralle kokeilemaan ja pidempääkin reissua tekemään
+ se rivikolmonen, väänsi hyvin, värinätön, hyvät äänet, tarpeeksi huipputehoa
+ todella hyvä ergonomia ja luonteva käyttää, kuten iso-tiikerikin
- katetta ja tuulisuojaa voisi olla aavistus enemmän
Yhteenvetona: Toimituksen valinta, paras yhdistelmä näppäryyttä, fiilistä ja hauskuutta! Helppo ja mukava käsitellä kaikissa tilanteissa, riittävästi tehoa ja makeat äänet. Ostaisin heti jos olisi pätäkkää tarpeeksi ja lähtisin Lappia kiertelemään. Suosittelen lämpimästi, ei ihme että voittaa vertailuja. 9.8/10 p.

Summasummarum: Triumph pitää joskus ostaa, kunhan noiden uusien tiikereiden hinnat tulevat alas. Sillä välin suuntaan seuraavaksi vanhaa Caponordia ajamaan, se kun sopii budjettiin paremmin. Siitä sitten lisää myöhemmin.
1200 vm. 1997

Ottopoika

Kiinnostaisi tietää noiden kokemustesi ja oman pyöräsi jälkeen, oletko kokeillut Suzukin V Stormia?
Laitatko rapsan siitäkin, kiitos.
GSF 650S -08

Kökkö

Lainaus käyttäjältä: Ottopoika - toukokuu 20, 2015, 20:41
Kiinnostaisi tietää noiden kokemustesi ja oman pyöräsi jälkeen, oletko kokeillut Suzukin V Stormia?
Laitatko rapsan siitäkin, kiitos.
Stromia. Ei mikään myrsky.
ex 1250s -08,nyk muu mopo

Handegunnar

Lainaus käyttäjältä: Ottopoika - toukokuu 20, 2015, 20:41
Kiinnostaisi tietää noiden kokemustesi ja oman pyöräsi jälkeen, oletko kokeillut Suzukin V Stormia?

Myös Kawasaki KLV 1000 voisi olla mielenkiintoinen pyörä.
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

Kökkö

Lainaus käyttäjältä: Handegunnar - toukokuu 21, 2015, 23:17
Myös Kawasaki KLV 1000 voisi olla mielenkiintoinen pyörä.
Voi olla kun on täysin sama pyörä kuin Strom,ainoastaan eri värinen.
ex 1250s -08,nyk muu mopo

Juha v

Kävin koittamassa uutuus Stormia viime kesänä, voi pettymysten pettymys. Paperilla moottorin arvot liki isoa Bandiittia, mutta käytännössä valovuoden jäljessä, V2 vaan rytkytti eikä mennyt mihinkään. Kate myös epäonnistunut, törkeä kypärämelu alkoi taajamanopeuksista lähtien.
Poistuin koeajopaikalta todella harmistuneena, mieleni taustalla oli aikomus vaihtaa monipuolisempaan mopoon, ajatus hautautui syvälle ikiroutaan kokemuksen jälkeen.
GSX1250FA 2012

Kökkö

Lainaus käyttäjältä: Juha v - toukokuu 22, 2015, 17:28
Kävin koittamassa uutuus Stormia viime kesänä, voi pettymysten pettymys. Paperilla moottorin arvot liki isoa Bandiittia, mutta käytännössä valovuoden jäljessä, V2 vaan rytkytti eikä mennyt mihinkään. Kate myös epäonnistunut, törkeä kypärämelu alkoi taajamanopeuksista lähtien.
Poistuin koeajopaikalta todella harmistuneena, mieleni taustalla oli aikomus vaihtaa monipuolisempaan mopoon, ajatus hautautui syvälle ikiroutaan kokemuksen jälkeen.
Koeajoitkohan Stormia vai Stromia?
ex 1250s -08,nyk muu mopo

Juha v

Lainaus käyttäjältä: Kökkö - toukokuu 22, 2015, 19:11
Koeajoitkohan Stormia vai Stromia?
Koeajoin SUZUKI DL1000A V-Strom 2014
GSX1250FA 2012

tharenth

Lainaus käyttäjältä: Ottopoika - toukokuu 20, 2015, 20:41
Kiinnostaisi tietää noiden kokemustesi ja oman pyöräsi jälkeen, oletko kokeillut Suzukin V Stormia?
Laitatko rapsan siitäkin, kiitos.

Kävin kokeilemassa isoa strommia vuosi sitten viime kesänä Lahdessa, olisikohan ollut '05 vuosimallia. Ehkäpä siitäkin jotain muistan, kokeillaan:

+ yllättävän ketterä ja kevyt käsittellä kunhan liikkuu, parkkiksella pyörittely oli hieman tuskaista mutta kyllä sen kanssa pärjää
+ moottori väänsi ja pelasi hyvin vaikkakin tuntui hieman viimeistelemättömältä (täristi melkoisesti ja käyntiääni oli jotenkin kolkko)
+ tilava ja ryhdikäs ajoasento, sopii mainiosti pitkälle matkalle
- tunnelma kajuutassa oli hyvin muovinen ja viimeistely jätti toivomisen varaa (ainakin kyseisessä yksilössä)
- kaamea turbulenssi kypärään moottoritiellä, ei pystynyt paria kilometriä pidempään ajamaan kun potta tärisi ja heilui koko ajan, korjaantunee pleksin korkeudensäädöllä
- ei ehkä niin maastokelpoinen kuin jotkin muut adventure-kojeet
Yhteenvetona: Hyvä ja toimiva peruspyörä joka toimii kevyessä adventure-käytössä ja pitkillä matkoilla. Nimenomaan peruspyörä, eli ei kannata hirveitä fiiliksiä hakea vaan toimivaa kulkupeliä. Vähän kuin Bandit, siis. Ketteryydessä häviää pikku-tiikerille ja muille pienemmille mutta muuten käsiteltävyys ihan ok tasoa tässä kokoluokassa. Soraa voisin kuvitella tällaisella ajavani silloin tällöin mutta kyllä enemmän asfaltille tuo on tehty. Edelleenkin iso strommi on listallani mahdolliseksi seuraavaksi pyöräksi, pitää varmaan käydä uudelleen ajamassa nyt kun on enemmän pyöriä ajettu. Mutta perusvarma vaihtoehto, siis, suht hyvät fiilikset jäi, 8/10 p.

Laitetaan vielä tähän jatkeeksi tänään kokeillun Moto Guzzi Breva 1100:n kokemukset:
+ hieno moottori, vääntää hyvin ja makeat äänet, sopii erinomaisesti pyörään ja sen luonteeseen
+ yllättävän ketterä käsitellä ja hallita vaikka ensin näyttääkin isolta, voittaa bandun selkeästi
+ leppoisa ajoasento
- pleksi sellaisenaan ei suojaa yhtä hyvin kuin rosmon kate muuten hyvä ja vakaa motarilla
- tunnoton kaasukahva, kuten Stelviossakin, lisäksi liikerata suhteettoman pitkä eli saa vääntää vaikka kuinka paljon jotta saa tehoja
- pleksi aiheutti ikävää pyörteilyä päälaella, korjaantunee säätämällä
- toinen etujarrulevy oli tässä yksilössä kiero
Yhteenvetona: Tykkäsin paljon, kone sopii hyvin pyörään ja toimivat hyvin yhteen. Mitä nyt kaasukahva oli jälleen hieman tunnoton ja kevyt.  Äänistä pidin myös kovasti ja viriviriputkella varmaan vielä enemmän. Voimalinja vetää pelin tasoihin Trumpan kolmimukisen kanssa joka sekin oli hieno teos. Iso breva sopii erinomaisesti pelkkään kruisailuun tai lyhyeen matka-ajoon. Kovin pitkälle matkalle en oikein lähtisi ainakaan vakiopleksillä. Muuten koko pyörä oli vallan mainio mutta monikäyttöisyyden puute (vrt advet) ja korkea hintalappu (9900e) hieman jarruttavat. Jos en tarvitsisi/haluaisi maastokelpoisuutta niin tämä olisi oikein korkealla listallani. 9.2/10 p.

Jos vaikka huomenna sitä Capoa kävisi vihdoin kokeilemassa. Tänään ei kukaan liikkeessä tahtonut palvella... Ehkä sen uuden Strommin voisi myös koeistaa jos on tekemisen puutetta.
1200 vm. 1997

tharenth

Ei oikein Capokaan napannut. Vaikea sanoa mikä siinä tökki mutta ei kovin hyvää fiilistä jäänyt. Ainakin etukate on kovin kovin leveä mikä lisää massiivisuuden tunnetta. Toki sitten suojasikin viimalta hyvin.

Sivulauseessa voin mainita myös kokeilemani Yamahat MT-09 ja XJR1300. Ensimmäinen oli todella hermostunut ajettava ja ajoasento agressiivinen --> ei ollenkaan hyvä leppoisan rosmon jälkeen. En ostaisi ikinä. XJR puolestaan oli paljon parempi. Muuten kaikinpuolin hyvä laite mutta kone oli hieman eloton. Kiersi ja väänsi kivasti ja oli tärinätön mutta kliinisen oloinen rosmon kaasarikoneen jälkeen. Sopisi hyvin kauppakassiksi ja cafe raaseriksi mutta ei niinkään pitkälle matkalle.

Tällä hetkellä vahvin ehdokas on jälleen iso V-Strom. Siitä jäi paremmat fiilikset kuin Caposta. Uutena haastajana Yamaha TDM mutta niissä ei tapaa olla laukkuja jotka on must.
1200 vm. 1997

Kökkö

Lainaus käyttäjältä: tharenth - toukokuu 26, 2015, 20:46
Ei oikein Capokaan napannut. Vaikea sanoa mikä siinä tökki mutta ei kovin hyvää fiilistä jäänyt. Ainakin etukate on kovin kovin leveä mikä lisää massiivisuuden tunnetta. Toki sitten suojasikin viimalta hyvin.

Sivulauseessa voin mainita myös kokeilemani Yamahat MT-09 ja XJR1300. Ensimmäinen oli todella hermostunut ajettava ja ajoasento agressiivinen --> ei ollenkaan hyvä leppoisan rosmon jälkeen. En ostaisi ikinä. XJR puolestaan oli paljon parempi. Muuten kaikinpuolin hyvä laite mutta kone oli hieman eloton. Kiersi ja väänsi kivasti ja oli tärinätön mutta kliinisen oloinen rosmon kaasarikoneen jälkeen. Sopisi hyvin kauppakassiksi ja cafe raaseriksi mutta ei niinkään pitkälle matkalle.

Tällä hetkellä vahvin ehdokas on jälleen iso V-Strom. Siitä jäi paremmat fiilikset kuin Caposta. Uutena haastajana Yamaha TDM mutta niissä ei tapaa olla laukkuja jotka on must.
Olitko jo Kawan Versyksen koeajanut?
ex 1250s -08,nyk muu mopo

tharenth

Lainaus käyttäjältä: Kökkö - toukokuu 26, 2015, 21:39
Olitko jo Kawan Versyksen koeajanut?

En ole, ehkä senkin voisi käydä kokeilemassa. Olikos siitä muita versioita kuin tuo 2007 vuoden 650? Nuo uudet tonniset menevät budjetista yli ja tuo pienempi on vähän siinä ja siinä riittääkö.
1200 vm. 1997

Kökkö

Lainaus käyttäjältä: tharenth - toukokuu 26, 2015, 22:24
En ole, ehkä senkin voisi käydä kokeilemassa. Olikos siitä muita versioita kuin tuo 2007 vuoden 650? Nuo uudet tonniset menevät budjetista yli ja tuo pienempi on vähän siinä ja siinä riittääkö.
No ei riitä 650 cc kyllä.
ex 1250s -08,nyk muu mopo

tsumia

#254
Tarkoitus oli käydä koeajamassa vain Suzukin GSX-S1000A, mutta se oli juuri ajossa, joten tarjottiin ensin kokeiltavaksi Kawasaki Z1000. Kevyitä pelejä molemmat ja minäkin yletyin ihan kivasti maahan ja pystyin siirtelemään jotenkin järkevästi. Kummastakin löytyy menohaluja ihan mukavasti. Ovat vielä vähän ärsyttävästi sellaisia, että pyytävät vaan lisää. En edes katsellut mitä tuollainen Kawasaki maksaa, mutta heti aluksi alkoi harmittamaan vaihdenäytön puute (jos se oli siellä, niin ei kovin selvästi). Sitten ihmettelin kaksiosaista kierroslukumittaria. Eli suunnilleen 0-4k on pystysuunnassa ja sitten 4k ylöspäin on vaakasuunnassa eri "näytössä". Etujarru oli ärsyttävän herkkä. Tämän kanssa ymmärsin miten hidasajossa ei voi käyttää etujarrua, vaan on pakko olla takajarrulla. En kokenut omaksi ja vein nopeasti pois.

S1000 kanssa ajoasento tuntui istuvan heti paremmin ja niin myös hallintalaitteet. En pitänyt mittaristosta kovin valtavasti, mutta parempi kuin Kawasakissa ja sieltä löytyi kaikki tarvittava. Jarrutkin oli enemmän omaan mieleen. Vaihteet loksahteli paremmin. Jäi mielikuva, että jousitus olisi imenyt kaikki töyssyt tosi pehmeästi. Ilmavirta ohjautui aika mukavasti pois, kun ei tuntunut ottavan kiinni rinnuksiin juuri lainkaan. Jos tekisin kauppaa, ottaisin melkeinpä tämän nakuversion, koska kypärämelu arvatenkin pienempi kuin katetussa ja ainakaan tällä ajolla ilmanvastusta ei huomanut. Paha kyllä, kun nopeus nousee ihan huomaamatta pienessäkin kiihdytyksessä, eikä sitä huomaa muusta kuin mittarista. Ja tarkennan vielä, että en edes yrittänyt polkea mitenkään.

Edit: http://www.nettimoto.com/artikkeli/suzuki_gsx_s1000_voima_olkoon_kanssanne
Samaa mieltä Rajalan kanssa, että kaasuvaste turhankin herkkä. Banditti on paljon leppoisampi ajettava ja 50 kiloa isompi paino tuo vielä lisää säyseyttä. Makuasia sitten kuka tykkää tuosta leppoisuudesta ja kuka aggressiivisuudesta.
1250SA -07