Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Koeajokokemuksia: muut mopot

Aloittaja numbie, toukokuu 15, 2008, 22:37

« edellinen - seuraava »

JuhaT

Lainaus käyttäjältä: tonttuj - syyskuu 16, 2012, 20:32
Viittitkö vihjaista ihan muuten vaan, missä koeajoit Yammun ja missä Kawan?

Yamaha Center Vantaa, tilasivat koeajopyörän kahden päivän varoitusajalla paikalle.
Vantaa Biketeam oli koeajopaikka Kawalle
Kawasaki GTR. ex Suzuki GSF 1250SA 2007
Vantaa

numbie

Tulipa tuossa pari viikkoa sitten käytyä koeajamassa tuollainen Suzukin RF900R vm. -96. Ajoasento oli (modatun) Banditin jälkeen aika kyykky & kyyry. Pyörään oli vaihdettu miehekkään murinan takaava Remuksen putki (bolt-on?) ja suuttimia. Hyvin kulki ja vuoden ajamattomuuden jälkeen _ei tarvinnut_ edes ajaa hana auki...  ::)

Jämäkän oloinen peli ja oli omistajalla ollut 3 vuotta/3500 km, joten päästin omistajan eroon autotallin täytteestä ja ostin pois.  ;D

Melkein 200 km on ehtinyt ajaa, kun nuo työt häiritsevät harrastamista...
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

Kolmone

onnea uudelle suzukille! RF oli aikoinaan markkinoiden nopein kiihtymään sataseen ja eikös se sovellu jotenkin myös rata-ajeluun?
GSF 1250 S 2008 ja muutama 50 cc, GSF 400 1992, CBR1000RR 2008YZF-R6 2008,
GSX-R 600 K9, GSX-R 1000 K6, GSX-R 1000 K2, 1200 S->N -04, 600 S -98, NX 250 Dominator -90, PV 50 -88, 2 x PV50 -81

numbie

Lainaus käyttäjältä: Kolmone - toukokuu 31, 2013, 06:39
onnea uudelle suzukille! RF oli aikoinaan markkinoiden nopein kiihtymään sataseen ja eikös se sovellu jotenkin myös rata-ajeluun?

Käsittääkseni ennätys on edelleen rikkomatta.  :o

Ja juu, on ehkä Banditia ketterämpi kiihkeätahtiseen rata-ajeluun.  ;D
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

kerma

Kävin tänään koeajamassa Bemarin F 800 GT:n.
Ihan kiva, mutta en tykkännyt vieläkään kaksimukisen käyttäytymisestä.
Nyt jäi pintaan semmonen olo kuin ois ajanut levottomalla traktorilla.
GSX 1250 FA (-11)
GS 500 (-02), GSF 650 SA (-10)

Juha v

Kawasaki ZG 1300 Voyager vm-86   :-[
Onhan se vanha kuusisylinterinen konepyörä melkoinen äijäpyörä, kuivapaino 417kg.
GSX1250FA 2012

Dyny

Lainaus käyttäjältä: Juha v - kesäkuu  8, 2013, 23:56
Kawasaki ZG 1300 Voyager vm-86   :-[
Onhan se vanha kuusisylinterinen konepyörä melkoinen äijäpyörä, kuivapaino 417kg.


Jotkut kutsuu tuota pyörää "norsukawa": ksi  :)
1200N vm 2000

Tscc

Lainaus käyttäjältä: numbie - kesäkuu  1, 2013, 07:48
Käsittääkseni ennätys on edelleen rikkomatta.  :o

Ja juu, on ehkä Banditia ketterämpi kiihkeätahtiseen rata-ajeluun.  ;D

Uusi V-Max on kunkku tuossa 0-100km/h vedossa. Mutta kovan pelin teki Suzuki jo lähes 20v sitten.
1200N -99
ex Z750-81  GPZ750-85  XJ900-88  FZ750-91  GSF1200-98  VTR1000-97

tap_sa

Suzuki AN 400 Burgman skootteri. n. 12km motarilla ja n. 16km taajamassa.
Huomenna uudestaan pitemmällä lenkillä ja vaimo-kulta mukaan.
Saapas näkee, mitä kenkä tekee. Ainakin polvikulma oli Banduun verrattuna luonnollisempi.

Roof

^ jos ois euroja, niin hommaisin talliin tuon burgmanin, nuo isot skootterit ovat oiva pelejä kaupunki ajossa.
Bandit 1250S  -09

tap_sa

Joo, eilen kävin heittään Tre-Häijää-Karkku-Hämeenkyrö-Tre lenkin, 116km.
Huomenna Bandu vaihtuu Burgmanniin. Saankohan mä nukutuks, olo on kuin pikkupoikana joulupukkia odotellessa.

tharenth

VFR800 VTEC käyty kokeilemassa Heinolla Espoossa. Pyörää oli jonkin verran modattu, mm. uudet jarru- ja kytkinkahvat, clip-onit ja Leo Vincen putket. Muuten oli varsin asiallisessa kunnossa, ei suurempaa huomautettavaa. Akku oli tyhjä mutta apuvirralla lähti laakista käyntiin. Renkaat ok. Laukkuja ei ollut mistä pieni miinus.

Ja sitten kokemuksia. Kyllä se V4 on hieno laitos. Tehosavustimella varsinkin oli todella miehekkäät äänet jotka jaksoivat hymyilyttää. Moottorin luonnekin oli ok, vaikkakin alta 3000 kiekan mitään ei oikein tapahtunut (vrt. Bandut joka lähtee vetämään hyvin jo tuolta). Ylhäältä veti kyllä erinomaisesti. Vaihdevivun liike oli suht pitkä eikä yhtä jämäkkää tuntumaa kuin rosvossa. Ajoasento oli varsin kyykky, ainakin omaan makuuni. Jyrkkä polvikulma, hyvin kova satula sekä etukeno ajoasento eivät liiemmin innostaneet. Painoa jonkinverran oli ranteilla jota pystyi kyllä keventämään selän lihaksilla tarvittaessa. Hyvin näppärä oli käsitellä ja meni hienosti mutkiin sekä yllättävän vakaa maantiellä. Suht pienikokoinen laitehan tuo on, kahdella saattaa tehdä jo tiukkaa pidemmät retket tavaroiden kanssa. Yksin toimii erinomaisesti.

Tästä kuitenkin puuttui se semmoinen rauhallinen ja kiireetön meininkin josta tykkään ja jota bandusta löytyy. En ole sporttinen kuski ja tod näk en osaa arvostaa ajoasentoa yhtä paljon kuin joku muu. Teknisesti VFR on loistava peli mutta ei ole minulle  8)
1200 vm. 1997

walde

Viikko sitten tuli pyörittyä parisataa kilometriä FJR:n 2010 mallilla.
Komeeta kyytiä tuo laitos antoi, erityisesti tämmöselle lähes 190cm kuskille oli erittäin iloinen yllätys tuo säädettävä pleksi.
Itsellä nyt pyöränä 600 bandu, joten eihän tuota mitenkään voi verrata tähän koeajettuun 1300 kuutioiseen pyörään koneen puolesta.
Banditissa olen jatkuvasti saanut kuulla ulinaa peräpäästä polvikulmasta. Vastaavaa ulinaa ei FJR:ssä ollut. Toinen merkittävä seikka oli se, että FJR:n kyytiin matkustajakin pääsi kohtuu kivuttomasti vaikka sivulaukut oli paikallaan. Banditissa käytännössä matkustaja joutuu ottamaan vauhtia kuskin jalkatapilta, koska matkustajan tappi jää liian paljon laukun alle.
No nuo huomiot oli lähinnä "vyöruusun" huomioita.

Itselle ajokokemuksena leppoisa iso pyörä, joka tuntuu taittuvan mutkapätkillä ja kaupungissakin kohtuullisen kivasti. Ajossa ei juuri huomannut oliko takana matkustajaa vai ei.
Noista koeajokilometreistä noin 70 tuli ajettua yksin ja 130 kaksin. Tämän pyörän kanssa pitäisi varmaan ennemmin verrata bandusta 1200 tai 1250 konemallia ja ehkä vielä täysin katettua versiota, mutta nyt kun itsellä on tarkoitus vaihtaa isoon matkapyörään niin ostoslistalle on pompannut FJR 1300A vm 2014. Hinta on kohtuullinen siihen nähden millaisen työjuhdan maineen FJR on itselleen kerännyt.
Aikanaan mustarastasta tuli käytyä myös testaamassa ja huomattavin ero tässä oli tuo, että FJR:n ajoasento oli jo lähtökohtaisesti mukava ja paino ei ollut käsillä. Mustarastaalla painon tunne käsiltä hävisi vasta kun nopeutta oli noin 150km/h ja tuo on suomen teillä vähän liian kova matkanopeus (teiden huonosta kunnosta johtuen). Tuon suurempaa analyysiä mustarstaan ja FJR:n välille en lähde tekemään, koska mustarastaan ajamisesta on jo niin kauan.
Yamaha FJR 1300A -14
ex GSF 600S Bandit -03

Mägine

Autokoulun Kawasaki ER-5 tuli testattua ajotuntien yhteydessä ja ihan ok peruspyörä. Omaankin Bandiittiin verrattuna moponen ja melko kapea.
Takana rumpujarrut, edessä vain yksi levy ja kaksi iskaria takajousituksena  ???
Pari Suzukia ja Ktm

track08

Kävin viime perjantaina koeajamassa Honda VFR 1200 FD:n. En muista milloin olisin yhtä kovasti pettynyt.

Automaattivaihteisto oli lyhyesti sanottuna huono. D-asento käytti konetta niin alhaisilla kierroksilla, että läsnä oli vain V4-moottorin tärinä eikä tehoa nimeksikään. S-asennossa ajo tuntui luontevammalta, mutta pitkässä juoksussa se näkyisi varmaankin kulutuksessa. Etukäteen tiedustelin automaattivaihteiston "huomaamattomuutta" vaihdoissa huolenaiheenani se, että jos vaihto tapahtuu mutkassa. Huolenaiheeni oli aiheellinen ja melkoisen sätkyn sainkin kun en osannut arvata vaihteenvaihdon ajankohtaa. Moottorijarrutus oli myös yksi murheenkryyni, kun vaihde vaihtui pienemmälle. Kiihdytyksessä löytyi vielä sellainen ongelma, että jos vaihteenvaihto tapahtui ns. tehopiikin aikana, oli taas uusi tilanne reagoitavaksi. Kokeilin ajamista vaihteita itse vaihdellen M-moodissa ja se oli melkein ajon ennakoitavuuden takia järkevintä. Usein alaspäin vaihtaessa vasen peukalo hakeutui kuitenkin "sammuttamaan vilkkua" alasvaihtamisen sijaan.

Ensimmäisen generaation kaksoiskytkinvaihteisto ei siis näkemykseni mukaan sovi moottoripyörään. Fiilis on vähän kuin huonolla automattivaihteistolla ajaisi, jolloin sitä vain toivoo että olisi ihan perinteinen manuaalivaihteisto käytössä. Myös isoon Bandittiin tottuneena suhteellisen laihalta tuntunut vääntö alakierroksilla yhdistettynä V4-koneen värinään ei mitään hurraahuutoja saanut aikaan. Tarkistin myyjältä vielä jälkikäteen että paljonko vääntöä löytyy kyseisestä koneesta, sillä niin vaisulta se tuntui. Jäi vähän sellainen fiilis että pitäisi koeajaa sama pyörä manuaalivaihteistolla, niin tietäisi että kuinka paljon loppujen lopuksi oli kiinni tuosta surkeasta automaattivaihteistosta.

Hyvää: näkyvyys peileistä taaksepäin.
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)