Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Koeajokokemuksia: muut mopot

Aloittaja numbie, toukokuu 15, 2008, 22:37

« edellinen - seuraava »

muumu

Lainaus käyttäjältä: m81 - kesäkuu 17, 2010, 10:52
Onhan tuossa tietysti paukkujakin eri tavalla kuin pikkubandussa mutta kyllä alustasta lähtien kaikki tuntui itselle sopivammalta.
200-300e panostuksella (jos ite tekee) saa Bandittiin likimain täydellisen alustan. Muutosta tulee niin että varmasti huomaa enkä ainkaan itse keksi mitään edullista muutosta joka muuttaa pyörän luonnetta niin paljon kun alustan päivitys.

Laakerointi kuntoon ensimmäisenä (pyöränlaakerit, ohjauslaakeri, linkuston laakerit, haarukan laakerit). Etupäähän uudet jouset sopivalla jäykkyydellä ja samalla stefat, likuholkit ja öljyt uusiksi. Shimmata ei tarvi mutta jos lähistöllä on asiantuntija niin isommassa ainakin kaipaisi lisää paluuvaimennusta itse. Taakse sopivasta elimenluovuttajasta iskaria (gixxeri) ja se säätöihin ja vot se on siinä. Ei sisällä rakettitieteellisiä toimenpiteitä. Ei maksa maltaita.  ;D
BAT1200S -01

Jusa

Onko kukaan koskaan ajanut  v-rodilla? Mielenkiintoista olisi kyllä kokeilla sellaista.
Onhan se ihan hieno pyörä, myöntäkee pois!  ;D

walde

Tulipa kauniin kelin saattelemana käytyä ajamassa muutamaa pyörää...
Ensin alle Kawasaki ZZR 1200 ja lenkille.
No ensin lähdin isompaa tietä ja totesin laitteen kohtalaisen päteväksi kyykyksi, ei tuntunut käsissä juuri laisinkaan. Sitten mutkapätkälle ja jo alko kädet puutumaan. Noin tunnin lenkin heitin sekalaista tietä ja sitten totesin, ettei pyörä totisesti ole tarkoitettu minulle. Nätti ulkonäkö ja kevyt kulku oli kyllä taattua, mutta ajoasento ja satula ei miellyttänyt.

Sitten takakaisin liikkeeseen ja vuosimallin 2010 Honda VFR 1200 alle  ;D ;D ;D
Märät unet on taattua kamaa.... ajoasento aika lähellä Bandittia (ehkä vähän kyykympi).
Pyörän vaihto ei ole ajankohtainen vielä, mutta seuraava pyörä alkaa haarukoitua.
VFR:llä en ihan yhtä runsasta lenkkiä pystynyt heittämään, mutta kaiken tyyppistä tietä tuli koitettua silläkin enkä löytänyt juurikaan moitittavaa. Vasta kun pyörän takaisin liikkeen pihaan pysäköin niin huomasin, että laitoshan oli kardaanivetoinen. Muihin ajamiini kardaanivetoisiin tuntuma kaasulta takarenkaalle oli tässä ihan uskomaton.

Huomioitavaa tässä on se, että 1250 bandittia en pääse täällä ajamaan kun paikallinen liike ei Suzukia myy.
Eli siis merkin vaihtaminen ei vielä ole kiveen hakattua :D
Yamaha FJR 1300A -14
ex GSF 600S Bandit -03

pusteri

Lainaus käyttäjältä: Jusa - kesäkuu 19, 2010, 14:00
Onko kukaan koskaan ajanut  v-rodilla? Mielenkiintoista olisi kyllä kokeilla sellaista.
Onhan se ihan hieno pyörä, myöntäkee pois!  ;D

On ajanut, noin tunti sitten tuli ajettua HARLEY-DAVIDSON VRSCD NIGHT ROD 1200 -04 ja hyvän näköinen pyörä mutta se ajoasento  . . .
Jalat ja kädet edellä mennään  ;D
Kaverin H-D Dyna Super Glide Custom -10 tuli myös tyypitettyä Itä-Suomen kierroksella pari päivää sitten.
Tässä mallissa jalkatapeilla melkein normaali sijainti  :)
Yhteistä näissä pyörissä herkkyys asvalttipaikkauksiin joka yllätti minut sekä vaatimaton jousitus/iskunvaimennus ja jälkimmäisen heikot jarrut.
Makeita fillareita molemmat jos eivät vaan maksaisi niin paljon...
ex-1250SA -07 & 1200S -01

numbie

Uusimmassa Bikessä oli noiden keskikokoisten nakujen koeajo (ai niin, eihän siellä ollut yhtään Ducatia?). Jotenkin vaikuttaa, että Yamahan uusi FZ-8 ei ehkä olekaan niin onnistunut. Tuota Triumphin Street Tripleä kyllä pitäisi päästä vielä joskus kokeilemaan.
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

herkko

Kävin eilen koeajamassa Honda cbf1000:sta. Vaikutti ihan kivalta laitteelta. Kuivapaino on 245 kg mutta oli yllättävän kevyt käsitellä
Etujousitus oli pehmeämpi kuin omassa Bandussa, Hondassa ei ollut mitään säätöä etupäässä mutta normiajossa riittävä vaimennus
Korkea touring pleksi aiheutti voimakkaan kypärämelun, kun laski päätä alas niin melu vaimeni. luulen että normi pleksi on parempi
Moottori vastasi hyvin kaasuun mutta ei ollut liian äkkipikainen
Kaks päällä ajettaessa tilavampi kuin oma Bandiitti :D

Pitäisi käydä vesibandu ajamassa jotta voisi verrata keskenään
cbf 1000-07
ex1200S -02

Antsa

1300 Busa alla pari päivää. Ajoasento isomahaiselle ei sopiva, tais siis painon alaspäin pudottajalle. Myös polvet aikalailla koukussa. Valoista lähtö hankalaa. Teho, liikkuvuus sekä ajomukavuus/käsiteltävyys hyvä, kun vauhtia on hieman lisää ::)
1250 SA ABS-14. EX 1250 SA  ABS-12.   EX 1250 SA  ABS-10,   EX 1200 SA -06

GT

Lainaus käyttäjältä: Antsa - heinäkuu 21, 2010, 16:17
1300 Busa alla pari päivää. Ajoasento isomahaiselle ei sopiva, tais siis painon alaspäin pudottajalle. Myös polvet aikalailla koukussa. Valoista lähtö hankalaa. Teho, liikkuvuus sekä ajomukavuus/käsiteltävyys hyvä, kun vauhtia on hieman lisää ::)

Taisit kokeilla gen1-mallia?  Ajattelin tuosta valoista lähtemisestä, siinä kun kaasu tahtoo olla vähän on-off-tyyppinen.
Mutta gen2:ssa ei niitä ongelmía ole ja muutenkin on paljon ketterämpi kuin vanha malli.

Busan hankintahan on ihan kansanterveydellinen teko kun täytyy hankkiutua eroon siitä isosta mahasta :)

Kolmone

Eilen ajelin tyylillä, jota olen aina vältellyt. Mutkatien varressa asuva kaveri lainasi Suzuki Intruder 800:stä (vm. 2000). Pyörään oli vaihdettu roikkuvampi tanko ja jalkatapit oli siirretty eteenpäin. Ajovarusteina oli turvallisesti shortsit ja T-paita. Aluksi hieman pelotti, mutta 10 km:n jälkeen pääsin sinuiksi pyörän kanssa, vaikken uskaltanutkaan kallistaa kaikkia customin rajallisia kallistusvaroja. Moottorissa oli tehoa ja etenkin vääntöä aivan riittävästi customin ajo-ominaisuuksiin nähden ja nopeudet pysyivät tosiaankin maltillisina. Toki Vance&Hines-putket pitivät mukavasti kovaa ääntä sekä kiihdytyksissä että moottorijarrutuksissa, joten se loi tunnelmaa. Koeajo oli piristävää vaihtelua, mutten siltikään ryhdy custom-kuskiksi. Toisaalta jos ajokortteja hallinnoiva viranomainen haluaa jostain syystä pitää liian pitkän aikaa ajokorttiani muualla kuin minun lompakossa, niin customi voisi kiinnostaakin ;)
GSF 1250 S 2008 ja muutama 50 cc, GSF 400 1992, CBR1000RR 2008YZF-R6 2008,
GSX-R 600 K9, GSX-R 1000 K6, GSX-R 1000 K2, 1200 S->N -04, 600 S -98, NX 250 Dominator -90, PV 50 -88, 2 x PV50 -81

doc A

Kokeilin tänään uutta Yamaha FZ1:stä. 150 heppainen kone oli kyllä raisu näihin banduihin verrattuna, riippumatta onko iso tai pieni. 80 vauhdissa sopiva vaihde olisi ollut kakkonen tai kolmonen. Kaarreajo-ominaisuudet olivat myös hyvät mutta etupään jäykkyys oli kyllä suoraan sanoen pettymys. Pyörä vispasi aika lailla nopeissa tangon käännöksissä. Myyjä ehdottikin että jos ostaa, kattaisi asentaa ohjausvakautin. Kone taisi olla minun makuun ehkä se pyörän vankin ominaisuus - jos siis pitää tyrmäävistä tehoista. Kortti tällä pelillä saattaisi kyllä olla helposti koetuksella.
650 SA Abs -08/-09
ex: Pappatunturi noin 1969 käsivaihteinen viri; pappatunturi noin 1976 jalkavaihteinen viri; Tunturi Super Sport noin 1983 viri; Yamaha RD 125

Jusa

Lainaus käyttäjältä: pusteri - heinäkuu 15, 2010, 18:14
Lainaus käyttäjältä: Jusa - kesäkuu 19, 2010, 14:00
Onko kukaan koskaan ajanut  v-rodilla? Mielenkiintoista olisi kyllä kokeilla sellaista.
Onhan se ihan hieno pyörä, myöntäkee pois!  ;D

On ajanut, noin tunti sitten tuli ajettua HARLEY-DAVIDSON VRSCD NIGHT ROD 1200 -04 ja hyvän näköinen pyörä mutta se ajoasento  . . .
Jalat ja kädet edellä mennään  ;D
Kaverin H-D Dyna Super Glide Custom -10 tuli myös tyypitettyä Itä-Suomen kierroksella pari päivää sitten.
Tässä mallissa jalkatapeilla melkein normaali sijainti  :)
Yhteistä näissä pyörissä herkkyys asvalttipaikkauksiin joka yllätti minut sekä vaatimaton jousitus/iskunvaimennus ja jälkimmäisen heikot jarrut.
Makeita fillareita molemmat jos eivät vaan maksaisi niin paljon...

Niin, ei kai noissa se maksimaalinen suorituskyky ja ajo-ominaisuudet ole se " the thing"  ;D
Hintaa noilla kyllä on...

Lainaus käyttäjältä: bandiaimo - heinäkuu 29, 2010, 17:05
Kokeilin tänään uutta Yamaha FZ1:stä. 150 heppainen kone oli kyllä raisu näihin banduihin verrattuna, riippumatta onko iso tai pieni. 80 vauhdissa sopiva vaihde olisi ollut kakkonen tai kolmonen. Kaarreajo-ominaisuudet olivat myös hyvät mutta etupään jäykkyys oli kyllä suoraan sanoen pettymys. Pyörä vispasi aika lailla nopeissa tangon käännöksissä. Myyjä ehdottikin että jos ostaa, kattaisi asentaa ohjausvakautin. Kone taisi olla minun makuun ehkä se pyörän vankin ominaisuus - jos siis pitää tyrmäävistä tehoista. Kortti tällä pelillä saattaisi kyllä olla helposti koetuksella.

Niin, sillä ne vissiin laittelee kaikki pc, putket, pienemmät läpät ruiskuun jne. Tai ainakin melkein kaikki jotka on omistaneet ko. pyörän ovat sen alavääntöjä vakiona valittanu.

Suiza se tietäisi kertoa varmaan asiasta enempi...

Kolmone

Tulipa testattua "vanhakoppaista" Hayabusaa lyhyen 15 km:n lenkin verran. Voin todeta, että ylistävät puheet Busan koneen luonteesta pitävät paikkaansa. Tehoa on tosiaankin paljon ja se tulee käyttöön tasaisesti kierrosten kasvaessa. Ajoasento on tiivis ja minulle (175 cm) itse asiassa hyvä. Tosin jo pidemmän aikaa ajoittain kipeä vasen ranteeni ilmoitti olemassaolostaan jo noinkin lyhyen lenkin jälkeen. Tosin se olisi korjattavissa tankoa korottamalla. Lisäksi koeajetussa yksilössä oli tuplakuplapleksi eli alkuperäinen pleksi antaisi enemmän vastetta yläkehoon ja helpottaisi tilannetta käsien kannalta.

Busa tuntuu painoonsa nähden yllättävänkin kevyeltä käsitellä matalan painopisteen ansiosta. Katteet suojaavat kuljettajaa hyvin ja se yhdistettynä hyviin ajo-ominaisuuksiin sekä tehokkaaseen moottoriin voi yllättää kuljettajan ajamaan tahattomasti liian kovaa. Eilisiltana kuultua: "Hayabusalla ei voi kiihdytellä, se vain muuttaa nopeuttaa kaasun asentoa kääntämällä".

Me likes.
GSF 1250 S 2008 ja muutama 50 cc, GSF 400 1992, CBR1000RR 2008YZF-R6 2008,
GSX-R 600 K9, GSX-R 1000 K6, GSX-R 1000 K2, 1200 S->N -04, 600 S -98, NX 250 Dominator -90, PV 50 -88, 2 x PV50 -81

Unlit

Lainaus käyttäjältä: Kolmone - elokuu  1, 2010, 19:19
[...]
Eilisiltana kuultua: "Hayabusalla ei voi kiihdytellä, se vain muuttaa nopeuttaa kaasun asentoa kääntämällä".
OT, mutta menkööt: Eräältä HD-kaveriltani kuultua: "Tuo on kuule kätevä laite. Ei tartte ajaa kahtasataa että pelottaa, pelottaa jo heti 80 jälkeen. Jos haluaa ajaa kovempaa, vaihdetaan vaihdetta. Kaasua kääntämällä vaan tärinä ja ääni lisääntyy!"

Handegunnar

#148
Tulipa käytyä tänään koeajamassa kaksi pyöräuutuutta: Triumph Sprint GT 1050 ja Yamaha Supertenere 1200.

Triumph oli varsin miellyttävä matkasport. Ketterä ja kevyen tuntuinen. Moottori vääntää tasaisesti koko kierrosalueella. Tosin alle 3000 kierroksen ajosta se ei oikein tuntunut tykkäävän. Ei se tosin niin vääntävä ole kuin jotkut ovat puhuneet ja lehdet antaneet ymmärtää. Mutta kyllä sillä pärjäisi, onhan siinä 6-vaihdetta. Moottori on mukavan tärinätön ja ajoasento miellyttävän etukeno. Tykkäsin myös katteista, ne antavat riittävästi suojaa, mutta kypärä jää vapaaseen ilmavirtaan. Aivan niin kuin sportissa kuuluukin olla. Ääni oli tyhjäkäynnillä mukava, mutta kierroksilla enemmänkin sähkömoottoria muistuttava. Ulkonäkö on kyllä hieno, parempi kuin yksikään japanilainen. Ennemmin minä Sprint GT:n ostaisin kuin Hayabusan, vaikka Busassa onkin paljon enemmän tehoa ja vääntöä. Sprint GT:n ajoasento on parempi ja muutenkin käteen käyvämpi. Myös tehdasasenteiset laukut ovat paljon lähempänä pyörän keskilinjaa, kuin missään pyörässä tarvikelaukut/telineet. Laukut olivat ajossa paikoillaan, eivätkä tuntuneet mitenkään haittaavan. Vääntöä on tosiaankin omassa Banditissa selkeästi enemmän ja sitä on myös alempana.

Supertenere oli taas aivan toisen tyyppinen pyörä. Ajoasenossa on tilaa, istuinkorkeus on aika korkea ja tapit alhaalla. Tosin asento on sellainen yliryhdikäs  pönötys, joka saattaa pidemmällä matkalla alkaa ottamaan alaselkään. Jousitus oli erittäin mukava, eipä juuri kuopat tuntuneet. Kapea plexi on jossain kaukana pystyssä ja aiheutaa helvetillisen metelin kypärään maantievauhdissa. Moottorin käyntiääni on aika jännä, eikä kone täristä. Mutta ei tämäkään kone niin vääntävä ja tehokas ole, kuin Bike lehden testi antoi ymmärtää.  Vai kuinka laiskoja ne möhköenduroiden koneet oikein ovat? Pisteet taas väännöstä omalle Banditille. Supertenere on isokokoinen ja painavakin, mutta ei se ajossa tunnu mitenkään. Toisaalta tuli mieleen, että olisiko soralla liian iso. Siitä jatkona, että mihin tuollainen pyörä sitten oikein on tarkoitettu, koska paljon parempia maantiepyöriäkin on vaikka kuinka. Päinvastoin kuin Triumph Sprint GT Yamaha Supertenere on aivan sikaruma. Myös Yamahan polttoaineruiskutus toimi jotenkin kulmikkaasti, ei sentään sitä olisi tarvinut kopioida BMW:stä :P

Summa summarum. Oma Bandit tuntui koeajojen jälkeen edelleen hyvältä, enkä missään nimessä olisi valmis uhraamaan sellaista rahasummaa, jota vaihto jompaan kumpaan em. pyöristä tarvittaisiin.
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

Unlit

Tuli heitettyä lenkki Päijänteen ympäri lainapyörällä. Alla oli Yamaha TDM 900 (tämä yksilö). Vaihtoehtona oli myös GSX 1400, mutta tällä kertaa oli tarve kuljettaa melko paljon tavaraa, joten TDM it is.

Noniin, kone käyntiin; ihan kivaa papatusta rivi2:nen pitää. Edellinen omistaja oli vähän poraillut änkkäreitä, joten ääni oli ennemminkin patpattava kuin muhkea. Sitten satulaan ja ihmettelemään ajoasentoa. Selkä suorana ja stonga ylhäällä ja aika läheellä, eli sellainen kunnon papparais-ajoasento. Ajossa tuo asento oli muuten ihan jees, mutta alaselkä rupesi puutumaan jossain vaiheessa. Toinen ongelma ajoasennon suhteen oli melko jyrkästi nouseva penkin etureuna. Eli alaselän lisäksi puutuminen iski myös kasseihin  :-\ Noh, pysyvää traumaa ei jäänyt...
Mitään ihmeempiä värinöitä Jammu ei pitänyt, vaan ainoa tuntemus oli rivi2:sen tärinä, joka erosi selkeästi Bandun korkeampitaajuisesta värinästä.

Moottorin täyttä potentiaalia en päässyt kokeilemaan, kun nopeudenrajoitin istui tarakalla, mutta ihan tarpeeksi sitä jerkkua oli tollaiseen rauhalliseen mutkamatkailuun. Vääntöä oli pikkubanduun verrattuna kivasti, mutta alle 3000 kierroksen ei silti tehnyt mieli kierroksia päästää. Alle 3 krpm:n meinaan kone alkoi vedättäessä tärittää jo melkoisesti, joten suurimman osan matkasta tulikin käytettyä 5. vaihdetta. Kutosella satasen vauhdissa kierroksia oli 3500 ja vitosella samoissa kierroksissa oltiin n. 85 vauhdeissa.

Alusta jätti hieman toivomisen varaa. Takapää toimi mielestäni todella hyvin ja se nieli täysin eleettömästi kuopat, heitot ja kivet. Etupää sen sijaan tuntui oudon heppoiselta ja pintakovalta, vaikka paikallaan testaillessa keulakin tuntui hyvin löysältä (olikohan se liiankin löysä). Lisäksi keulan tuntuma oli hyvin heppoinen, ja tämä tuntuma korostui entisestään soralla, jossa keula tahtoi seilata sinne sun tänne.

Ehdottoman positiivinen seikka oli Jammun kulutuslukemat. Kun mittarissa oli 300 km, näytti digitaalinen bensamittari tankin olevan vielä puolillaan menovettä! Koko reissun (630 km) kulutus oli kutakuinkin tasan 4 l/100 km. Koko ajan siis kaksi päällä ja kolme laukkua täynnä tavaraa.

Kaiken kaikkiaan hauska peli tollaiseen rauhalliseen kruisailuun, mutta ajoasento ei itselle ollut se täydellisin ja kun keulan tuntuma oli mitä oli, niin ei siitä sentään seuraavaksi pyöräksi ole. Bandu pitää pintansa  :)