Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Koeajokokemuksia: muut mopot

Aloittaja numbie, toukokuu 15, 2008, 22:37

« edellinen - seuraava »

betula

Tälläsia koeajo kokemuksia ja vähän pidempiäkin ois mulla.

Er6-n: vm.06
Näppärä pyörä pikku pyörittelyyn ei suurempia moitteita paitsi ohjaustanko joka vakiona liian kapea.
Moottori on hyvän luonteinen.

Vtr 1000f: vm.03
Tuli ajettua noin 500km, tykkäsin muuten mutta kädet kramppas jatkuvasti. Kyseisessä pyörässä oli jotku hiilikuitu sliparit ilman killeriä, ihan järjetön meteli mutta hyvä sellainen. Käänti kyllä äänellään päitä! Alakierroksilla kone vähän kakisteli muuten ok.

yzf 1000 thunderace: vm.02
Lyhyt koeajo, oli meillä duunissa vaihdokkina pari vuotta sitten n.20tkm ajettu.
Hyvä ajoasento, koneessa oli ruutia ihan riittävästi, oon moneen kertaan harmitellut kun ei tullut ostettua, hintakin oli sellainen että omansa olisi vieläkin saanut pois. Tyhmä minä :-[

Bt1100 Bulldog: vm.03
Tollanen on tullut omistettua yhden kesän. Ei ihan nimensä veroinen tehojen puolesta, mutta toimeen tuli. Ajoltaan pehmeä ja kallistusvarat rajalliset, takamus puutui herkästi, äänet ihan ok varsinkin slipareilla + ei ihan joka risteyksessä tullu vastaan. Kardaani oli hyvä ja jarrut kans.

Fz6s: vm.08
Lyhyt koeajo liikkeestä. Muuten olis saattanut tarttua mutta 600sen alavääntö ei houkutellut kakspäällä ajoon. Muuten hyvä perusrassi, kulkee kyllä kun antaa jengaa.

f800st: vm.08
Sama juttu, lyhyt koeajo liikkeestä. Pyörä oli hyvä ajaa, ajoasentokin passas, kuulemma kulkee pelkällä bensanhajulla ja kulkukin oli kohdallaan + hihnaveto. Itseä rassas vilkut ja ainakin tuossa yksilössä käsiin tuli niin veemäiset tärinät, että sormista hävisi tunto 5minuutin ajon jälkeen.

Gsx-r750: vm.07
Kaverin pyörä, vaihdettiin kerran ajelureissulla. Hyvän tuntunen vetää, kääntyy mutkiin kuin itsestään, pyörään uskalsi heti luottaa, kevyen tuntuinen käsitellä, sopiva kone ja hyvät jarrut. Miinuksena omalle kohdalleni turhan jyrkkä ajoasento, oma bandiiti tuntui ton jälkeen ihan homosohvalta.

Triumph Bonneville t100: vm.08
Ihan mielenkiinnosta kävin kokeilemassa ja eihän se hassumpi ole kun pitää mielessä että kyseessä on ns.retropyörä ja suhteuttaa ominaisuudet sen mukaan. Ajoasento miellyttävä, kone käy todella värinättömästi myös ajossa, äänet vakiona vähän laimeat, teho ei pääse yllättämään, kuitenkin hauska ajaa  ja ulkonäkökin ok. Samasta pyörästä väännetty truxton on kyllä makeempi mutta sitä en päässyt kokeilemaan. Ei ihan mahdoton ajatus pyöräksi joskus myöhemmin.

Triumph thunderbird 1600: vm09
Eka customi jolla oon ajanut ja kyllä tykkäsin. Vakioäänistä en tiedä koska koeajopyörässä oli supertrapit kiinni ja äänet oli todella kohdallaan. Todella vakaan tuntuinen ajaa olematta kuitenkaan kankea käännöksissä, pyörän painonkin huomasi lähinnä kävelyvauhdissa. Kone käytännössä värinätön vaikka kaksmukinen, vääntöä piisas vaikkakin kaksisylinteriselle ominaista potkimista ilmeni liikkeelle lähdöissä, ajoasento oli kuin itselleni tehty(pituus 175cm), vaikka ennen ajoa mietin että onko pyörä mitoitukseltaan liian iso minulle. Sen verran lämmitti että jos pinkka olis ollut kunnossa, niin pyörä ois vaihtunut.

Tälläsia on nyt ja aikaisemmin tullu kokeiltua. Bandiitti tuli valittua sen yleiskattavien ominaisuuksien sekä hinnan takia.

numbie

Jyväskylässä Ducati koeajopäivät Jyväs-Marinessa pe 4.- la 5.9.09. Pitäisköhän käydä tuo Streerfighter koeajamassa?  8)
Lisätietoa http://www.jyvasmarine.fi/ajankohtaista/81
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

Joikhu

Moro,

Lupailin esittäytymisen yhteydessä kirjoitella hieman kokemuksia F800S bemarista jolla mennyt kesä kehoa siirrettiin.

Tarina alkakoon ajasta ennen BMW:tä. Alla oli vm. 1991 CBR1000F. Kulkine oli tuotu joskus 2000 luvun alussa Saksasta ja ollut yhdellä omistajalla Suomessa. Kyseinen omistaja oli saanut viiden vuoden aikana ajettua pyörään n. 5000km ja kunto ei uutta hävennyt. Cebari oli kahdestaan ajeluun mitä mukavin laite ja tehoa riitti. Miinuksena aika kova polttoaineen kulutus ja nokkaketjun ääntelyt kylmänä. Kesä kesältä takapenkkiläinen viihtyi vähemmän ja vähemmän kyydissä ja jotenkin CBR alkoi tuntua liian möhköltä yksin ajeluun.

Jo syksyllä 2007 katselin BMW:n F800 malleja mutta päätin vielä satsata Hondaan. Kesä 2008 meni suurimmaksi osaksi työreissuissa ja ajelut jäi todella vähiin. Lisäksi Honda-vanhus päätti alkaa protestoimaan pitkiä seisonta-aikoja ja starttailu useamman viikon tallikomennuksen jälkeen oli joskus työn ja tuskan takana. Vastoinkäymisten kannustamana BMW palasi mieleen ja Marraskuussa 2008 Honda lähti Käyttöauton vaihtopyörä riviin ja alettiin odottelemaan uutta BMW F800S:ää saapuvaksi. Lisävarustelistalle tuli ruksattua ajotietokone, Akran vaimennin, Led-vilkut, Muovilärpäke takapenkin suojaksi yms... Hyvitys Hondasta oli lähellä nettimoton markkiarvoa mutta kyllähän BMW:n loppuhinta nousi aika korkeaksi suhteessa kilpailijoihin. Ajattelin että laadusta kannattaa maksaa  ::)...

Maaliskuu 2009 saapui ja samoin BMW. Huhtikuussa tiet sulivat lopullisesti ja ajokausi alkoi uudella BMW:llä. Netin foorumeilla Akran äänimaailmaa oli kehuttu mutta kun pyörä ensimmäistä kertaa tulille iskettiin edessä oli pieni pettymys. Laite kuulosti enemmän keinotekoisesti tukahduteltu crossimopolta kuin S-kategorian moottoripyörältä. Ilman dB killeriä äänimaailma oli osapuilleen siedettävä mutta desibelit nousi jo sellaisiin lukemiin että taajamissa pyörällä ei paljon iljennyt ajaa. Lisäksi jo ensimmäisten kilometrien aikana huomio kiinnittyi moottorin korkeataajuisiin tärinöihin - ne oli jotain aivan muuta kuin muissa ajamissani kaksipyttyisissä. Alle 5000rpm sisäänajokierroksilla tärinän kanssa pystyi elämään ja ajattelin että kunhan kone saa kierroksia ja kilometrejä alleen niin tärinät vähenee.

Koko sisäänajo aikaa varjosti etupäästä lähtenyt kolina jarrutuksissa ja montuissa ja se tuntui vaan matkan edetessä pahenevan. Kävin kolinasta valittelemassa jo muutaman sadan kilometrin jälkeen mutta huollosta sanottiin että katsotaan asia ensihuollossa - selvä homma... Lopulta koitti huollon aika ja syyksi kolinaan kerrottiin liian löysällä ollut ohjauslaakeri jota oli kiristetty. Ehdin ajaa huollon jälkeen noin 100km kun sama kolina palasi - ja entistä pahempana. No ei muuta kuin uudelleen pyörä huoltoon. Huoltomies oli ratkaissut asian kiristimällä lisää ohjauslaakeria - seuraamatta BMW:n työohjeita ja momentteja. Lopputulos oli että pyörä ei mennyt metriäkään suoraan. Palautin BMW:n toisen kerran liikkelle ja ilmoitin että nyt laitetaan keula kuntoon ja soittakaa kun on valmista. Meni noin 1,5 viikkoa ja sain pyörän takaisin. Etupää oli purettu totaalisesti ja sinne oli vaihdettu uudet laakerit, ohjurilevyt yms. Syy toistuvaan kolinaan löytyi levystä jota vasten ohjauslaakeri makaa - sitä ei oltu lyöty tehtaalla loppuun ja aina isommassa töyssyssä laakeri pääsi löystymään. BMW laatu?

Kelit alkoivat lämpenemään ja BMW oli päivittäisessä ajossa työpaikan ja kodin välillä. Vaikka kilometrejä alkoi kertymään niin tärinät ei hävinneet minnekään. Maantiellä 100km/h nopeudessa tangoissa ja jalkatapeissa kävi sellanen vibra että 35km työmatkan jälkeen alkoi kädet ja jalat jo puutumaan. Moottoritie nopeuksissa tärinä oli jotain aivan käsittämätöntä ja samalla tuli huomattua että 120km/h nopeuksissa pienikin sivutuuli / autojen aiheuttamat virtaukset veivät pyörää sivulta toiselle. CBR oli mennyt maantiellä kuin juna - BMW veteli kuin iskarivikainen Lada karhunurissa. Sen minkä isollatiellä hävisi kääntyi taas mutkapätkällä bemarin eduksi. Kapealla mutkatiellä bmw kääntyi mutkiin kuin unelma ja yksinajossa iskunvaimennus söi montut ja kuopat todella mallikkaasti. Samaan pakettiin kun lisättiin vielä tehokas ja tunnokas etujarru niin useamman kerran tuli mieleen että bemaria pitäisi päästä testaamaan radalla.

Kelien lämmettyä ja uuden pyörän myötä emännyskin alkoi innostumaan uudelleen mopoilusta. Jo ensimmäisillä iltalenkillä kahdestaan tuli huomattua että 800S:ää ei ole tehty ajettavaksi kyytiläisen kanssa. Pyörän omamassa on vain ~180kg ja tehoja 85hp = mahdoton yhtälö 140kilon lihamassan kuljettamiseen. Lisäksi emäntäkin valitteli jatkuvasti penkkiin välittyvistä tärinöistä vaikka sitkeästi kesän ajan kyydissä istuikin.

Alkukankeuksien jälkeen BMW toimi luotettavasti työmatka-ajossa. Ainoat kesän aikana kohdatut ongelmat oli mustaksi muuttuneet takajarrunesteet (syytä ei kerrottu ja jouduin vielä maksamaan nesteiden vaihdon syyshuollossa!) sekä hellesäällä kovemman ajon jälkeen ilmennyt satunnainen sammuilu moottorijarrutuksissa (syytä ei löytynyt huollossa).

Lopulta kesä alkoi kääntymään syksyksi ja edelleen talveksi. Kesän ajokokemukset mielessä päätimme että BMW ei loppujen lopuksi ole meidän pyörä ja aloimme katselemaan paremmin kahdestaan ajeluun sopivaa kulkinetta. Ja etsintä siis päättyy huomenna kun haemme neste-banditin Tampereelta. Ettei tästä viestistä syntyisi romaania niin tässäpä BMW F800S plussat ja miinukset 6500km kilometrin kokemuksella:

PLUSSAT:
+ Erittäin pieni kulutus (~4.5l / 100km) työmatka-ajossa
+ Kahvanlämmittimet vakiona kevään ja kesän kylmiin keleihin (kaksi eri tehoa)
+ ABS vakioina
+ Käytännössä huoltovapaa ja äänetön hihnaveto joka toimii erittäin hyvin
+ Todella hieno käsiteltävyys - taittuu mutkiin kuin ajatus ja varsin nautinnollinen ajettava mutkapätkillä
+ Tunnokas ja tehokas etujarru
+ Lisävarusteena saatava useamman satasen maksava ajotietokone ja vaihdenäyttö on todella hyvä


MIINUKSET
- Moottorin todella surkea äänimaailma, pakoäänet ei parane sliparillakaan
- itse kone kuulostaa betonimyllylle = koneen mekaaniset äänet tuntuu ja kuuluu jatkuvasti
- Moottorin käyttäytyminen, loppujen lopuksi aika suppea "käyttökierros" alue - melko "voimaton" paketti. Maantienopeuksissa ohituksiin piti pudottaa 6->4 jos halusi mennä rivakasti ohi.
- Moottorin korkeataajuiset tärinät tangoissa / jalkatapeissa oli jotain todella järkyttävää yli 4500rpm (= juurikin vetoalueella). Tekeevät matka-ajon käytännössä mahdottomaksi
- Melko epävakaa ajettava jo moottoritie nopeuksissa (ehkä kokokatteellinen ST on rauhallisempi?)
- Suhteellisen kalliit huollot (ainakin Vaasan käyttöautolla)
- Laatu ei vastannut BMW:n itsestään antamaa kuvaa (Muoviosien sovitus, johdotukset yms...)
- Todella muovinen habitus - kaikki mikä näkyy on natisevaa muovia
- Akkuun, paisuntasäiliöön yms. käsiksi pääseminen vaatii aina useamman kuin viiden ruuvin irrottamista
- Takajarrun voisi poistaa - täysin tunnoton
- Ajotietokoneen ja vaihdenäyttö lisähinta

Siinäpä niitä... Jatketaan vertailua kesälle kunhan persuus on muotoutunut Banditin penkkin

MJ

MJ

reka

#93
Olen Veli-hh-:n kanssa samoilla linjoilla ko moposta.(Kawasaki 350,model 1972).  Minun tilanne oli vakava,tapahtui 2-päällä,oikealle kaartuva mutka. Etupyörä "lähti"alta,siinä ja siinä,ettei metsähallitus kutsunut!  Kokemusta moto-cross ja enduropyöristä,vaistomaisia liikkeitä,sain Kawan hallintaan. Muistan tapauksen,kuin eilisen päivän. Säväyttää vieläkin!  Vielä pikku lisäys,paljon pahempi oli isoveli
Kawasaki 750,3-pyttyinen,kaksitahtinen,tunnettiin nimellä "Leskentekijä"!

Joikhu

Moro,

Tulipas käytyä Seinäjoella ihmettelemässä uutta VFR1200:sta. Kuvien perusteella ei oikein tiennyt mitä odottaa - muotoilua kun ei mitenkään perinteiseksi voi kuvata. Tasan kahdeksantoista reikäleipä peitto nykäistiin pyörän päältä pois ja pakko on tunnustaa että hienohan se oli. Kuvissa pyörän etupää näytti suhteettoman isolle verrattuna muuhun pyörään mutta livenä se ei häirinnyt yhtään.

Katteiden muotoilu on jotain sellaista mitä ei ole ennen moottoripyörissä tullut vastaan. Kate alkaa tankin sivuista ja jatkuu yhtenäisenä jäähdyttimen alareunaan asti. Missään ei näy kiinnitysruuveja tai muutakaan joka "särkisi" kokonaisuuden. Sama teema jatkuu perässä - kaikki muodot on tavallaan yksinkertaisia ja simppeleitä mutta samalla moderneja. Periaattessa kaikki mikä näkyy on muovia nykyajan trendien mukaisesti. Ainoa osa joka hieman häiritsi silmää oli vaimennin jolla on kyllä kokoa vähintäänkin riittävästi - mutta sekin taitaa olla sitä nykyaikaa.

Muutama kierros pyörän ympäri ja sitten selkään. Penkki tuntuu hyvälle ja on joko todella matalalla tai kapea. Nimittäin tälläisella 180 senttisellä molemmat jalkapohjat on maassa ja polvet vielä aavistuksen koukussa! Miellyttää varmasti lyhempääkin kuskia. Polvikulmaa oli vähän vaikea testata kun toista jalkaa piti pitää maassa. Tankki antaa todella hyvän tuen jalalle ja tankoa ei tarvitse kurotella. Pyörän painopiste on saatu vietyä alas sillä satulassa tunne on kuin kevyen kyykyn päällä - 250 kilon paino ei tunnu missään!

Lopulta vekotin iskettiin tulille. Voi että - meni päivä pilalle. Pyörää kierrätettiin maltillisesti (alle 5000rpm) ja äänet oli kuin olisi paineilmaa puskenut villasukan läpi - todella hengetöntä. Ehkä äänimaailma paranee kunhan vauhtia ja kierroksia on enemmän mutta ei pyörä taajamanopeuksissa varmasti päitä käännä ainakaan ääniensä puolesta

Sitten se viimeinen pointti eli hinta. Hienohan pyörä on mutta kun hintalapussa komeilee melkein 21t€ niin vaihtohimot kyllä haihtuu talvisen viiman mukana. Keväällä olisi luvassa koeajo - ihmetellään sitten lisää.

track08

Lahden moottoripyöränäyttelyssä tuli eilen sitten istahdettua VFR 1200 F:n selkään. Ensivaikutelma oli se, että kate tuntui antavan suojaa ihan hyvin. Muotoilu on uutta ja meni hetken aikaa miettiä oliko se lintu vai kala, mutta lopulta pyörää kierrellessä joku kantilta tuli sellainen olo, että kallis se ainakin on. En myöskään pidä tämänkään mallin keulasta, ei vaan silmä totu siihen, ainakaan vielä.

Tulee tosta keulasta mieleen X-Men-sarjakuvien/elokuvien Magneto. :)
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)

Pulpito

Naapurin mies osti talvella ktm 990 smt supermoton ja käväisi tänään näytillä.Kovin kevyeltä tuntui käsitellä (190kg kuivapaino) ainakin gsf:ään verrattaessa.
Istuinkorkeus 85cm vastasi liki banditin 80cm,koska löysempi jousitus antoi periksi.
Kaasu on mallia on/off eli taajama ruuhkassa menee kytkimen viirailuksi.Laatuosista kasattu pyörä monipuolisine säätöineen.
Tämä ktm malli on tarkoitettu katukäyttöön.Hinta 15500 euroa.
Kotikatuni on niin lyhyt,että yksi kotari/katu kyllä riittää.

pusteri


Kawasakin uusi Z1000 tuli tänään testattua ja oudolta tuntui ajaa nakulla pitkästä aikaa.
Näppärä käsitellä ja hyvä etujarru jäi päällimmäisenä mieleen sekä mukava pysty ajoasento.
Vääntöä pienillä kierroksilla ei bandun tapaan löytynyt ja sivutuuli riepotteli pyörää helpommin
kuin bandua.Hyvän näköinen se on mutta ehkä liian "muovinen" katteettomaksi pyöräksi.
ex-1250SA -07 & 1200S -01

tsumia

Porin pyörässä ja mopossa oli tänään koeajettavana muutama Aprilia, iso Bandit, B-King ja tonninen gixxeri. Bandittia ei viitsinyt kokeilla, kun sillä saa ajaa muutenkin, mutta kingiä ja gixxeriä tuli kokeiltua.

Ensin gixxerillä lenkki ja pakko se on uskoa, että kyykyn ajoasento ei tunnu sopivan itselle ja pyöräkin tuntuu tosi pieneltä, vaikka itsekin olen enemmän höyhensarjasta. Mukavasti se tuokin meni ja alavääntökin oli yllättävän hyvä, vaikkakin hiukan Bandittia heikompi. Taajamassa ei kovin miellyttävä kokemus, mutta mutkatiellä taipuu kyllä kivasti mutkiin. Maantiellä satkun nopeudessa ihan käypä peli, kun ajoviima kevittää yläkroppaa sen verran, että paino käsiltä vähenee. Kaasuun vehje vastaa aika herkästi ja jossain mutkassa kaasua löysätessä tuli löydettyä hivenen epämiellyttävä on/off ominaisuus. Hyppäsi nimittäin moottorijarrulle aika yllättäen, mutta tottumis ja säätämiskysymys. Kokonaisuutena ei kovin isoja hurraahuutoja irronnut, vaikka laitteen keveys joka tilanteessa ja jalkojen ylettyminen maahan miellyttikin. Juuri keveyden ja jalkojen paremman ylettymisen takia parkkiin peruuttelu oli helpompaa kuin Banditin kanssa.

Seuraavaksi B-Kingin puikkoihin, joka satulasta katsottuna vaikuttaa todella massiiviselta. Painoakin on suunnilleen sama mitä Banditissa, mutta tuntuu silti kevyemmältä. Sitten vaan baanalle ja ensimmäisillä kymmenillä metreillä ohjaus tuntui vähän oudolta, mutta tielle päästyä tuli valaistuminen. Ajoasento sopii itselle just eikä melkein. Suht leveä ja suora tanko, johon kädet osuu juuri passelisti. Näkyvyys hyvä, kun ei tarvitse katsella yläviistoon. Paljon rennompi ajaa mitä gixxerillä ja hiukan rennompi mitä Banditilla. Vaikka tuo naku onkin, niin maantiellä viima tuntui odotettua paljon vähemmän. Jotenkin se lamppu/mittaristo varmaan saa ohjattua tuulta pois. Kaasuun vastaavus aika pehmeä ja oikeastaan samanlainen kuin Banditilla. Kaasua kun vääntää, niin kiihtyvyys tulee aika pehmeästi. Maantieltä pois pienelle mutkatielle ja hienosti se taittui sielläkin. Myyjä kehui, että kokoisekseen ja painoisekseen se menee kyllä kevyesti pikkupyörittelyssä ja pakko olla samaa mieltä. Tosi hieno ajaa mutkissakin. Normaalisti ajaessa eroa Bandittiin ei oikein huomaa (ainakaan minä), mutta hanaa antaessa eroa kyllä on ja niinhän pitäisikin. Jos nakupyörä hillitsee nopeuksia, niin..empäs tiedä. Vähän kun kiihdyttää, niin mittari huitoo 150 tuntumassa, ennenkuin alkaa viiman huomata. Ei tuo ihan niin raaka peli ollut mitä kuvittelin, kun alakierroskäytös oli niin sivistynyt, mutta hällä väliä. Oikeastaan tuo oli ikäänkuin tehokkaalla Banditilla olisi ajanut.

Muutama vuosi sitten eri pyöriä koeajellessa ei oikein mikään sytyttänyt ennenkuin koeajoin isoa Bandittia. Silloin koeajolta takaisin tullessa hymy oli herkässä ja nopeasti selvisi mikä pyörä menee ostoon. Nyt ei päästy ihan samaan fiilikseen, mutta kunhan rahoitus on kunnossa, niin seuraava pyörä on aika varmasti B-King! Kuume nousi, mutta eiköhän sitä Banditilla mennä vielä ainakin tämä kesä. Paitsi jos voitan lotossa.
1250SA -07

Suiza 1200

Lainaus käyttäjältä: Reka - toukokuu  8, 2010, 20:57
Olen Veli Tsumian kanssa vähän samoilla"linjoilla"! ;)  Minulla ei mopojen hyvyys/huonous kiehdo,vaan kokeilunhalu.   Tällä nykyisellä ajelen lyhyemmän aikaa ,kuin Bandulla.(Vain tämän kauden).    HAAVEISSA on BMW,"baybe"! Mutta ei,ei ette minusta eroon pääse,moni voi toki toivoa? :'(             Netti pelaa,voi olla,että joskus on Bandiit/sukulainen?   Olenkin jutellut jo,ettei seuraava olisi SSSUOMEN kilvissä? ;)  Elikkä teen maastamuuttoilmoituksen! ;D

Tosiaan moni asia ei selviä, kuin vain kokeilemalla.
Tuo BMW baybe malli ei minulle kertonut mitään, niin piti käyttää apuna ihan googlea. Nuo vissiin on yleisimpiä ulkomailla?
Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.

reka

#100
Vielä pieni historian muistelu.     Vuonna 2008 ostin Suzuki Bandit 1250 SA:n kuten tiedätte.
  Ennen ostopäätöstä koeajoin muutamalla mopolla.  Ei niistä enempää.    Lähinnä Bandua oli Honda CBF 1000.   Hondalla "koeajoin" 680km=viikonvaihteen.  Bandulla olin jo ajanut.
Voin todeta,että valinta Bandun eduksi oli selvä! ;D  Mahtava moottori ja on edelleenkin,vääntöä löytyy,tehoa riittävästi Suomen liikenteeseen 2-päällä matkaa ajettaessa,ym.    Ratamiehille on Suzukilla omat mallit.
  Loppukommentti: olin tyytyväinen Banduun,sopi minun tarpeisiin. Jos nyt pakko sanoa miinusta,jarrut "voisi päivittää"!    Mutta vaihtelu virkistää,avartaa....pieni kaipuu jäi..siis todella pidin Bandusta,pienistä puutteista huolimatta! :D

numbie

Lainaus käyttäjältä: Suiza 1200 - toukokuu  8, 2010, 23:23
Lainaus käyttäjältä: Reka - toukokuu  8, 2010, 20:57
Olen Veli Tsumian kanssa vähän samoilla"linjoilla"! ;)  Minulla ei mopojen hyvyys/huonous kiehdo,vaan kokeilunhalu.   Tällä nykyisellä ajelen lyhyemmän aikaa ,kuin Bandulla.(Vain tämän kauden).    HAAVEISSA on BMW,"baybe"! Mutta ei,ei ette minusta eroon pääse,moni voi toki toivoa? :'(             Netti pelaa,voi olla,että joskus on Bandiit/sukulainen?   Olenkin jutellut jo,ettei seuraava olisi SSSUOMEN kilvissä? ;)  Elikkä teen maastamuuttoilmoituksen! ;D

Tosiaan moni asia ei selviä, kuin vain kokeilemalla.
Tuo BMW baybe malli ei minulle kertonut mitään, niin piti käyttää apuna ihan googlea. Nuo vissiin on yleisimpiä ulkomailla?

Suiza, tuo ois hieno! Mutta koitetaan pysyä otsikon alla eli "Koeajokokemuksia muut mopot"  ;)
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

muumu

BMWn 1000RR ja uusi Busa testattu pikaisesti. Saksalaiset osaa tehdä kellontarkkaa mekaniikkaa joka jopa kulkee nykyään ja Busa taas kulkee edelleen hyvin. Kovin on kyykky ajoasento kuitenki yli 190cm pitkälle molemmissa. Mitäpä noista muuta voi sanoa kun koeajo suoritettiin tasaasella Pohojanmaalla suoralla moottoritiellä. Ei oikeen pääse mutkaominaisuudet esille... joutas tulla tuon moottoriradan jo tänne Ouluunkin.

Jarrut pitää kyllä päivittää Bandittiinkin on sen verran paljo paremmat pysäyttimet Bemarissa että ei tarvii Bandun jarruista puhua samana päivänä.
BAT1200S -01

Peku

Nyt on tässä viime vuosina tullut testattua mun nuorison pyöriä.
Pari skootteria ja yksi derbi senda super moto mopo,,niistä ei nyt niin kauheasti kerrottavaa :D eteenpäin vievät
jopa MINUNKIN kokoista.

Sitten tytön pyörät: Yamaha XT 125 -06,,,ihan kiva mutta tehoa aivan liian vähän, oikeastaan jo vähän vaarallinen
                            kun ei meinaa aina edes satasta saada lasiin ja rekka hengittää niskaan.

                           Kawasaki 250 R -08,,,tämä pyörä oli todella positiivinen yllätys. Tehoiltaan ei mikään räjähtävä
                           mutta ajo ominaisuudet aivan mahtavat, pyörä menee just sinne mihin kuski käskee. Kevyt ja ketterä.
                           Tehot tosin riittää kyllä kortin lähtöön ;) Mutta moottorin luonne on saatu ihmeen nöyräksi ei tarvitse
                           kierrättää jos ei halua ja silti pärjää muiden matkassa ainakin mutkatiellä aivan hyvin.
                     
                          Honda CBR 600 F2 -90,,,Tämän ikäiseksi pyöräksi aivan loistava jatke tolle kawalle. Kone ei tässäkään ole mikään kauhea kierros
                          hirmu mutta kyytiä piisaa todella riittävästi. Ajoasento on ehkä pikkusen liian kyykky minun vatsalle ;) mutta muuten ei
                          kauheasti haukuttavaa ole. Kivasti taipuu kytäjän mutkissa jos vaan uskaltaa.

Sitten pojan pyörät: Yamaha DT 125 LC -00 täystehoisena ihan kiva lelu 16 vuotiaalle mutta ei minulle.

                            Yamaha YZF125 R Aivan liian korkea pyörä oikeestaan kaikille paitsi koripalloilijoille :o Mutta kun liikkeelle pääsee
                            tai taipuu ajoasentoon nii ihan kiva peli. Tehot riittää liikenteen mukana pysymiseen ihan hyvin ja ajo ominaisuudet
                            piikiksi  aivan loistavat,,edellyttäen että taipuu ja ylettää ohjaustankoon ;) 

   

muumu

Ducatin uusi 1200 Multistrada tuli ajettua Enduro versiona. Täytyypä sanoa että siinäpä vasta viihteellinen pyörä ajella ;D

Eikä puutu ekniikka pronoa. Löytyy luiston & sutimisen & keulinnan estoa ja sähkösäätöstä alustaa ja vaikka mitä ajoprofiilia endurosta touringin kautta urban profiiliin (vaikuttaa luiston estoon ja tehoihin). Xenonin loimottaa nokalla ja yllättäen peileistä näkee ajossa taaksepäin!!!

150hp koneesta ja kierrosaluettakin riittää.Hyvin keulii ja sportti ohjelmalla saa vetää jopa vähä keulaa ylös ennenku rajottaja iskee. Takanakilla ei pitoa eli hyvin slaidaa. Alusta on tehty siis lähinnä huvitteluun.

Kyllä alkasin juu mutta tuohon ei kyllä budjetti riitä  :-\ Hyvä jos omavastuuseen koeajolla joka oli huikeat 3500e!!! Taitaa olla about oman pyörän hinta  :'( Onneks jäi kippaamatta.
BAT1200S -01