Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Koeajokokemuksia: muut mopot

Aloittaja numbie, toukokuu 15, 2008, 22:37

« edellinen - seuraava »

numbie

Jollakin taisi olla tuossa nickin alla jotain sellaista, että "ei ole riemulla rajaa, kun banditilla ajaa". Tämä pitää kyllä varsin hyvin paikkansa, mutta näin keväisin ja alkukesästä on paljon noita koeajopäiviä, niin voisi avata ketjun, jossa voisi kertoilla koeajokokemuksiaan. Itse olen ihan mielenkiinnosta yrittänyt päästä ajelemaan erilaisilla pyörillä, jonka jälkeen aina huomaa oman Banditin olevan kuitenkin se paras pyörä mulle.  ;D ;D

ma 12.5. Aprilia Shiver 750 ja Tuono Factory
Kyllä tuo italialainen V2-koneella oleva pyörä tai V2-yleensäkin on ihan oma juttunsa. Shiver oli mulle vähän pieni, mutta tosi hauska kaupunkiin. Kova tuuli pilasi hieman ajonautintoa. Tuono oli enemmän minulle mieleen, mutta huomasin pitäväni kuitenkin rivinelosen räjähtävästä lähdöstä kuin V2:n tasaisesta voimasta. Mahdottoman hyvä Tuono oli ajaa, mutta nakupyöräksi oli outoa, että jalkatapit olivat lähes kyykkypyörän asennossa.  ;D

to 15.5. KTM SuperDuke R ja Kawasaki ZX6R
Tuo SuperDuke oli nakupyörä radalle eli penkki oli kova kuin mikä ja muutenkin aika räyhä/asennepyörä. V2-ruiskukoneesta huolimatta (tai siitä johtuen) oli tosi vaikea saada pyörä liikkeelle ja ajotyyliä ensimmäisen vartin aikana ajotyyliä voisi kuvata sanalla nykivä. Paremmin meni kun antoi kierroksia kunnolla, mutta sitten mentiin jo aika kovaa... 8) Ajo-ominaisuudet oli kyllä parhaat, mitä olen kokeillut, tuntui että  kallistaa saa niin paljon kuin uskaltaa ja pyörä menee kuin juna. Jotenkin myös yli 100 km/h vauhdissa se pieni kate ohjaili tuulet pois eikä kaikki ilma tullut syliin. Kortti tuolla pyörällä lähtisi noin vajaassa kuukaudessa, kun ei sitä malttaisi olla ajamatta kovaa. ;D ;D

Tuo Kawasaki oli eka kunnon kyykky, jolla olen ajanut. Ei taida olla tuo kyykistely enää näin vanhan miehen laji. Hauska peli oli tuokin, kierroslukumittarissa oli 0-5000 tosi tiheässä ja siitä 5000 ylöspäin tosi harvassa tuonne 16 000 asti...  ;) Ei jäänyt epäselväksi, että kyseessä on kierroskone.  :D Tuon ajon jälkeen Bandit tuntui lähes Bemarin matkaendurolta. Veikkaisin myös, että kortti ei pysyisi kyykylläkään kuukautta omassa lompakossa; oli tuota Kawaa sen verran mukavaa kierrättää yläkierroksilla...  ;D

Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

harmaahukka

#1
Tuo on todella fiksu tapa päästä perille mopojen sielunelämästä noin kokonaisuutenakin, ja samalla vertailla eri genrejä käytännössä. Olen etenkin uusille motoristeille suositellut pikku jippona päästä nopeammin sisään "lajiin". Ööö.... itsekin tietty aika uusi, mutta mitäpä siitä...

Ei millään jaksa laittaa ylös mitä kaikkia on tullut koeajettua, ehkä 40 kpl. Hauskimmmasta päästä ovat minusta olleet mm. Busa, Dragstar 1100, Matchless 350 (vm -54), viri-MT-01 ja tietty viime vuoden YZF-R1.

Koklaan pitäisi päästä ainaskin Kingiä ja vihdoinkin jotakin Harrikkaa sieltä painavasta päästä. Ja sit jotakin isoa enskaa vaikka KTM SuperENDUROA tai sit Dukea tai.... Niin ja LC8:aa kansa pitäs... ja ...ja...

-hh-


edit: välttämätön mallikorjaus
1200S -05

Matson

<--- Tunnustan kirjoittaneeni kuvan alle tuollaista, kun oli tytöilläkin riemussa pitelemistä päästessään "koeajamaan" Bandittia tuossa pihalla.

Varsinaiseen asiaan minulla ei valitettavasti ole paljoakaan annettavaa, kun ainoat kokeilemani pyörät ovat omani lisäksi Kawan ER-5 ja uusi 2008 iso Banditti.

Tuon Erkin kävin kokeilemassa, kun olin ekaa pyörääni ostamassa viime keväänä. Mutta kun Erkki ei käynnistynytkään heti vaan vaati akun vaihdon, niin otin sitten vierestä sen isomman ja hienomman Banditin (vaikka olikin "liian kallis"). No ei sen jälkeen enää Kawasaki paljoa lämmittänyt, kun oli ensin päässyt hopeista unelmaa kokeilemaan. ;D Ero oli konkreettinen sekä tehoissa että ajettavuudessa. Vaikka Erkki oli pienempi ja kevyempi, niin Banditti on mielestäni selkeästi helpompi ja mukavampi ajettava. Tai sitten kyseisessä Erkissä oli jotain virityksiä (esim. ohjaustanko oli mielestäni aika kapea, kuten kyykkypyörissäkin, liekö se vaikuttanut). Bandit oli siis eka ajamani pyörä sitten autokoulun, josta oli kuitenkin kulunut aikaa jo kymmenisen vuotta. Silti sillä muisti (ainakin yleensä) ottaa vilkun pois ja huolehtia ryypynkin poiston jo tuolla ekalla lenkillä. Erkillä meni jotenkin siihen mopon hallitsemiseen enemmän ajatusta, eikä vilkkua tai ryyppyä kumpaakaan muistanut oikein säädellä. Vaikka siis koeajoin Banditin ekana - omituista. :)

Niin, ja se S1250 sitten.. Kävin kokeilemassa pari viikkoa sitten uutta (6 kilometriä ajettua) kapistusta. Täytyy sanoa, että kyllä kelpuuttaisin sellaisen tuon omani tilalle, MUTTA eihän sellasella perhana saa korttia pysymään taskussa millään. :D Pienempään kaasari-bandittiin verrattuna vastaa kaasuun todella nopeasti ja lähtee heti vetämään kovaa, vaikkei kierroksia olisikaan paljon. Lopputulos: kahvaa ei saa juurikaan käännellä vapaasti tappiin asti, jos mielii selvitä ilman sakkoja. Omassa saa sentään kääntää ihan rauhassa ja kiihtyminen alkaa sitten kunnolla vasta 7 tonnin jälkeen. Kahvan kääntäminen se vasta hauskaa on, kun saa käännellä rauhassa. (huomatkaa, miten tässä täytyy kehitellä perusteluja, ettei tarttisi vaihtaa pyörää) ;)

tmk

Onhan noi koeajopäivät mukavia, nyt viime viikkojen aikana tuli testattua FZ1, Ducati 848, Kawa Z750 ja uusi iso Bandu. Ducati oli melkosen hauska peli mut en kyllä semmosta ottais yleispyöräksi, kuitenkin aika ratavehje. Äänet oli kyllä komeat   ;D Fasu ja Bandu oli molemmat varsin mukavia, helppoja ajaa ja voimaa riitti alhaalta asti. Kawakin oli ihan hauska muttei mitenkään sykähdyttäny. Kyllähän tuo pikku-Bandu tuntuu hetken aikaa aina harmillisen voimattomalta isojen mopojen jälkeen  :D
1200S -02
ex 600S -04

paksuaki

Itselläkin on tullut kierrettyä koeajopäiviä tässä lähiaikoina!! Ja seuraavat pyörät testattua!!

KTM: 530exc-r, 690duke, 690smc, 990supermoto, 990superduke

YAMAHA: YZF-R1, XT660R

SUZUKI: GSX1300-R, B-KING, INTRUDER M1800R

Jos olisi rahaa, niin ajokokemusten perusteella käyttöpyöräksi ostaisi uuden busan ja leikkikaluks kotarin 690smc:n!! ;D
GSF-R1200N K1.
Ex-Pyörät: ZZR600 -93 -> GSF1200N -97 -> GSF1200N K4 -> GSX-R1100W -94 -> VS750 Intruder -91 -> GSX750 Inazuma -99 -> GSF1200(S) -97 -> CBR 954RR -03 -> GSF1200(S) -96.

ÖÖ.

#5
Ei ole hirveösti mopoja tullu koitettua mutta muutamaan kuitenkin.

KTM 650exec (muistaakseni). Tärisee, pärisee ja suhisee. Kyllähän se ihan mukavasti kiihtyi mutta se tärinä. Kaveri tuon ajoi muistaakseni Lahdesta Turkuun ja ihmettelen miten jaksoi. Jännä tunne kyllä kun kämmenpohjia kutittaa kun vääntää kaasua. Hiukan kiikkerä tämmöseen katupyörään tottuneelle.

GSX-R 750 n. -92 Kulkee hienosti kunhan kierrättää. Alusta ja jarrut olivat yllättävänkin hyvät. Ajoasento sopi jotenkuten. Satulasta kahvoihin oli riittävästi matkaa.

GSX-R 600 n. -03 Tuntuu kevyeltä ja kulki ihan riittävästi kuhan taas jaksoi kierrättää. Kone kyllä toimi hienosti pienemmilläkin kierroksilla. Ihan liian pieni, mittaristoa ei nähnyt kunnolla kun plexin reuna oli edessä.

R1 n. -00 Tuntuu erittäin pieneltä ja kevyeltä. Mulle ei ainakaan sopinut ollenkaan ku pää oli jossain etuakselin etupuolella ja mittareita pitäisi katsoa pleksin läpi väärältä puolelta.  ;) Kulkee riittävästi, mutkatiet tuntuu ihan suorilta.

VTR 1000 F n. -03. Hienot soundit, lähes täydellinen ajoasento, kevyt ja mukavat ajo-ominaisuudet. Olisin mokoman voinut ostaakkin mutta se kone ei tuntunut hyvältä ollenkaan. Luulin että v2 pitäisi vääntää alhaalta hyvin mutta . 4000 rpm piti olla taulussa että jaksoi vetää ilman hirveää jyrinää ja rutinaa. Kyllä se eteenpäin meni hienosti mutta hiukan puhditon ehkä. Samaten tämä versio "yski" vähän väliä kun tyhjäkäynniltä lisäsi kaasua.

TLR n. -99 Tämän meinasin jo ostaa muttä myyjä ei tullut vastaan riittävästi. Ehkä hauskin vehje mitä olen ikinä ajanut. Ajoasento oli käsille kova mutta siihen sentään mahtui kunnolla. Tässä vehkeessä v2 oli juuri sellainen kuin odotinkin. Veti tasaisesti koko kierros alueen läpi kunnes rajoitin pilasi huvin. Ja ne äänet oli yoshin putkilla jotain äärimmäisen hienoa. Naapurit varmasti suuttuisivat mutta mun mielestä se oli musiikkia koko kierrosalueella. Alusta oli vaihdettu öhlinsin osiin joten siinäkään ei mitään valittamista. Kortti lähtisi kyllä ekalla viikolla varmasti.

Dragstar 650. Tällä vehkeellä ajaessa melkein ymmärsin custom kuskeja. Leppoisaa ja mukavaa cruisailua. Tehoa ei ollut hirveästi mutta kone veti tärinättömästi oli sitten mikä vaihde tahansa päällä. Ehkä 4. pyöräks vois tällaisen hommata tai sitten siinävaiheessa kun maha ei mahdu tankkia vasten enään.

GS500. Track08 entinen pyörä. Tämäkin oli tavallaan yllättävän hyvä laite. Ehkä kokemuksen GS125 mallista vaikuttivat siihen. Mukava asento, kevyt ja hyvät ajo ominaisuudet. Ainoa mikä hieman häiritsee oli kova tarve kierroksille. Tietysti noin pienellä koneella se on ymmärretävää.

poku

Olen aina kokeillut uusia pyöriä, jotenkin se myös kuuluu tähän harrastukseen ja näin tulin myös banun omistajaksi vuosi sitten, mutta on hauskaa kun joku uskaltaa ostaa pyörän ajamatta! Viikko sitten tapasin Lahnuksen Shellillä herran ja rouvan juuropeenilla ja olivat Porvoosta ajelleet katseleen missä Heino on koska sieltä oli tarkoitus hakea uusi 8Bemu jolla ajettaisiin ameriikan Pan. Kysyin, kuinka olivat päätyneet ko. mopottimeen? Lukemalla testejä ja niitä vertailemalla?Haloo! Kyllä niitä pitää uskaltaa itse koittaa, eihän sitä muuten tiedä. Viimekesänä moni kysyi että miksi snadi banu eikä isorosvo ja vastaus on tänäkin vuonna sama, pidän siitä.
650GT-07

track08

Honda CB 500: Kortti tuli ajettua tällä pyörällä. Ihan mukava peruspyörä. 500-kuutioisista peruspyöristä CB 500 on ainakin paperilla aavistuksen tehokkaampi kuin ER-5 tai GS 500. Sivistyneessä perusajossa oikein mukava peli, eipä tullut ominaisuuksia kummemmin testattua.

Suzuki GS 500 E: Näitä tuli testattua muutamakin, ennen kuin löysin sopivan uuden ja vähän ajetun alle. Reilun 36 tkm perusteella oikein mainio peli aloittaa moottoripyöräily. Sopivan ketterä ja kevyt ajaa vielä kun taidot eivät ole juurikaan millään tasolla. Vielä 100 km/h vauhdissa taittaa matkaa ihan kivasti, mutta sen jälkeen tuuli riepottelee, naku kun on. Pieni kulutus ja varsin pienet käyttökustannukset muutenkin (kulutusosat halvempia kuin esimerkiksi pikku-Banditissa).

Yamaha XJ900: Tällainen tuli koeajettua ihan uteliaisuudesta. Pyörä oli melkein 15 vuotta vanha, mutta parin tonnin hintalappu kuulosti hyvältä. Ihan näppärä matkajuhta se vaikutti olevan. Täydet katteet poisti kaiken puhurin ja matkantekoon ihan kiva pyörä. Se oli kuitenkin iso ja raskas plus minulta puuttuvat tee-se-itse-miehen taidot, niin jätin ostamatta.

Kawasaki Ninja 636: Kaveri vuokrasi tämän pariinkin otteeseen ja pääsin kokeilemaan sitä. Aluksi kääntelin pyörää jollain parkkialueella vain todetakseni että pyörä oikein huutaa suurempia nopeuksia. Moottoritien rampista kiihdytin niin nopeasti kuin uskalsin ja ykkösellä mittarissa välähti 135 km/h. Suurissa nopeuksissa Ninja tuntui oikein kivalta, mutta taajamassa käännellessä tuntui kuin olisi pää mittareiden etupuolella ja ranteet olivat kovilla.

Suzuki Bandit 1200 N: Viime vuonna juttelimme geelisatuloista tällä foorumilla. Tämän jälkeen pääsin kokeilemaan mamolan 1200 N Bandittia. Satula oli tosiaan aivan toista maata kuin vakioistuin. Varmasti miellyttävä kapistus pitkiä reissuja tekeville kuskeille. Itse pyörä oli miellyttävää Bandittia itseään. Reilusti tehoa alakierroksilta saakka. Tämä Banditti vaati vähän enemmän käskemistä mutkissa, mutta siihen tottui aika nopeasti. Muistan että jarrujen teho teki vaikutuksen pikku-Banditin vähän nihkeään jarrutuntumaan verrattuna.

Suzuki Bandit 1250 AS: Samalla reissulla sain koettaa ÖÖn uudenkarheaa isoa Bandittia. Pääsi vähän yllättämään se ero, minkä tuo lähes tuplakuutiotilavuus (pikku-Bandittiin verrattuna) tuo. Etunen hieman nousi aggressiivisemmassa kiihdytyksessä. Tuntui että isossa Banditissa ajoasento on vähän korkeammalla kuin pienessä. Kytkin oli tarkempi ja ajotuntuma vakaampi. Ja ne jarrut olivat myös tässä Banditissa paremmat kuin tuossa pikku-Banditissa. Iso Banditti tuntuu etenevän vakaammin kuin pieni. Hitaassa vauhdissa oli vaikeaa pitää kierroksia vakiona.

Yamaha R6: Työkaverin Yamahaa sain koittaa pidemmänkin siivun ihan kunnon mutkapätkää ja moottoritiellä ajelua. Ajoasento tuntui suurinpiirtein samalta kun Ninjassakin: pää on jossain pleksin yläpuolella niin ettei mittareita tahdo oikein nähdä. Kivahan R6:lla oli mutkatiellä päästellä, mutta tämäkin pyörä oli parhaimmillaan vasta suurissa nopeuksissa. Reilun tunnin kierroksen jälkeen oli kyllä ranteet ihan rikki. Pikku-Banditin sarviin tämän jälkeen tarttuessa kyllä kaipasi vähän tehoa lisää.
GSX1250FA'12 ('16-'19) Ibiza
GSX1250FA'10 ('14-'16)
GSF650S'05 ('07-'11)

maximal

Kävin koeajamassa KTM 690 SMC:n ja aika myyty olin sen jälkeen. Hauskuutta riitti ihan pirusti just kaupunki kruisailuun ja enskarenkailla soratiet olisi yhtä perunavakoa. Pelottaa kun enskaa on ruvennu mieli tekemään ihan pirusti!

petska

Eilen sain naapurin pojan 750 gsxr vm96 eli raidin rokkaan kunnollla vähän kaasareita ruuvasin ja synkkasin niin kivasti keuli ykkösellä ja kakkosella...kiipiää kivasti leijjaan kierroksilla ;D

toi muuten lykkäämällä pihalle ja tuuppasin talliin kun ei liikkunut enää lauantaina ajamalla...ja tuumailin et täytyy vähän katella... :D

tuntui muuten bandiitti kivalta tuollaisen loppuunajetun kierros kyykän jäliltä...

Suzuki gsf  1200s vm03...tyttöjen malli (vapari) 1216cc... akran race ränni..RS-36...dyna 2000... Suzuki gsxr 1100
ex suzuki gsf 1200s vm98 mut kuitenkin tallissa, ex suzuki gsx750es vm86 ja tietysti 57vm pappatunturi...

iiöö

Tänään oli Oulussa Ducatin koeajopäivät. Kävin kokeilemassa MS2R ja MS4R monstereita, sekä Hypermotardia.

Hypermotard oli aika erikoinen ajokokemus todella pystyn ajoasennon takia. Todella kevyt käsitellä, ja voimaa riitti. Hillittömän hauska ajaa kaupungissa ja varmaan myös pienillä mutkapätkillä, mutta ei ole ihan pitkän matkan ajoa varten suunniteltu.

Monsterit taas oli tutumman tuntuisia, ja vaikka paperilla ei suorituskyvyssä ole hirmu eroja, käytännössä oli. MS2R oli melko puhdittoman oloinen, kaasua sai käyttää todella reilulla kädellä ilman isompaa vastausta. Moottoritielle ajelin kakkosella, ja rajoittajaan napsahti kun odottelin että koskahan tää oikein lähtee kiihtymään...

MS4R taas oli ihan eri planeetalta. Tuntui että ykkösellä ja kakkosella kaasuvivun kääntökulmalla säädetään suoraan keulimiskulmaa. Kolmosellakin vielä lähti etunen leijaamaan kun kunnolla kiihdytteli. Tää kannattaa käydä koeajamassa, jos vain tilaisuus tulee! Ainoa vika oli, että oma Bandu tuntui aika mopolta tän jälkeen :(

On noissa veekakkosissa vaan makeat äänet, varsinkin vähän avarammilla putkilla :D
GSF-R 1200 K1

muumu

Kävin kans tyyppäämässä nelos monsterin. Melkonen vehe on :) Saa hymyä naamalle. Mulle tuli semmonen tunne että tuo alusta on viritetty keulimista edistävästi. Ei tulla pysys kortti taskussa viikkoa pitenpää ..
BAT1200S -01

bandu-02

Uusi Kawa 10-ninja, eihän semmosessa asennossa voi pyörällä ajaa.
Bmw K1200R, hienopyörä ei liian kyykky ja voimaa pirusti myös alakierroksilla.
-07 busa, seuraava pyöränikö?!
1200s -02

Handegunnar

Bemarin K1200S ajoin muutama vuosi takaperin. Varsin miellyttävä kokemus. Alusta ja jarrut ovat erinomaiset, tehoa tarpeeksi. Sillä voisi pyyhkäistä parissa päivässä Välimerelle.
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

purpeli

Testasin tossa Kawasaki GTR 1400:sta koeajopäivillä ihan vaan sen vuoksi, kun ajokokemuksia on lähinnä vain nakupyöristä. Ja kyllähän sillä ajelu oli aikas mukavaa. Sähköllä säädettävä visiiri, joten fiilis oli hieman eri kuin naku bandiitilla. Niin ja onhan siinä ne katteet, ettei tuulta tule polvillekkaan lähes ollenkaan. Ja vaikka pyörä näytää suurelta laukkujensa kera, niin oli vielä keveäpi hiljaisessa vauhdissa kuin bandit. Mukava kyllä, mutta eihän se nyt fiilistelyssä kuitenkaan naku bandittia voita :=)