Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Koeajokokemuksia: muut mopot

Aloittaja numbie, toukokuu 15, 2008, 22:37

« edellinen - seuraava »

rosmo69

Naapurin osäntä osti susnan ja ison m1800r:n,entinen mopo oli tai on vieläki tallissa kawa z1300 1983,ollu uudesta asti,molemmat oon ajanut ja rosmon omistajana sanoisin et tossa customissa on munaa,vääntöä ja lähtee et es..ahka on rullalla takana kun oikeata kahvaa tarjoaa,vääntövoimaa on toki rosmossa mut tuossa on ja raakasti,zeta kawa on nostalgiaa ja upea sekin... ;D

välläri

Lainaus käyttäjältä: rosmo69 - joulukuu 18, 2008, 22:44
Naapurin osäntä osti susnan ja ison m1800r:n,entinen mopo oli tai on vieläki tallissa kawa z1300 1983,ollu uudesta asti,molemmat oon ajanut ja rosmon omistajana sanoisin et tossa customissa on munaa,vääntöä ja lähtee et es..ahka on rullalla takana kun oikeata kahvaa tarjoaa,vääntövoimaa on toki rosmossa mut tuossa on ja raakasti,zeta kawa on nostalgiaa ja upea sekin... ;D
Kaveri oli päässyt kokeileen tuttunsa vastaavaa,josta oli kutiteltu reilut 160hv+yli 200Nm.
Tyyppi oli silmät ymmyrkäisenä vielä neljä päivää testilenkin jälkeen  :D

rosmo69

Kummipojan thumpstar 125:nen tuli tänään ajettua montulla kurassa,ja kivaa oli,tosin eihän se näin isoa miestä rajusti vie mutta tuli nuoruusaika mieleen... ;D

My_name_is_Earl

Onko kukaan koeajanut noita Hondan Hornetteja? Yhdessä mahdollisessa autokoulussa olisi harjoittelupyöränä Honda ja mietin onko se ajotuntumalta/ominaisuuksiltaan miten lähellä pikku-rosmoa? Ajokortin ajo alkaa lähiviikkoina. Tai siis teoriat ja sitten kun lumet katoavat ja säät sallivat pääsen harjoittelmaan ajoa.

Kolmone

Lainaus käyttäjältä: My_name_is_Earl - helmikuu 12, 2009, 19:18
Onko kukaan koeajanut noita Hondan Hornetteja? Yhdessä mahdollisessa autokoulussa olisi harjoittelupyöränä Honda ja mietin onko se ajotuntumalta/ominaisuuksiltaan miten lähellä pikku-rosmoa? Ajokortin ajo alkaa lähiviikkoina. Tai siis teoriat ja sitten kun lumet katoavat ja säät sallivat pääsen harjoittelmaan ajoa.

Ajoin korttini 2003 vuonna moisella kamppeella. Näppärä peli, mutta todelliset ajo-ominaisuudet jäivät tosin testaamatta autokoulun köröttelytunneilla. Ei oleellista eroa pompata rosmon sarviin tuon jälkeen...
GSF 1250 S 2008 ja muutama 50 cc, GSF 400 1992, CBR1000RR 2008YZF-R6 2008,
GSX-R 600 K9, GSX-R 1000 K6, GSX-R 1000 K2, 1200 S->N -04, 600 S -98, NX 250 Dominator -90, PV 50 -88, 2 x PV50 -81

harmaahukka

Tulipa piipahdettua koeajamassa melkoisen namiskuukkeli Kotarin RC8. Aika raaka peli ja tuntui hieman hankalalta voimapuolen säätely moisella motilla, kun enemmän noilla rivinelosille päristänyt.

Matkalla huomasin, että näkyy ihmeen huonosti maisemat. No, syynä oli sen, että olin noin metrin päähän näyttävillä lukulaseilla liikkeellä. Takaisin ei enää raatsinut kääntyä, niin saipa koeajoon lisää jännitettä  ::) :D

-hh-
1200S -05

Mik@

Tulipahan koeajettua paikallisessa liikkeessä pari pyörää.

Ensiksi koeajoin uuden GSF1250S. Oli jotenkin tutun oloinen ympäristö kun pyörän päälle nousi :). Pikku päivitystä tietysti omaan kulkimeen oli mutta kaikki oli tutulla paikkaa. Pitkää ajolenkkiä ei tullut ajettua aikarajojen puitteissa mutta sellainen vaikutelma jäi että painopiste olisi ollut hieman matalammalla kuin omassa pikkusessa, mutta tuo voi johtua myöskin omasta takaboxista. Vääntöä löytyi ja ei tuo vakioputkikaan itseä ainakaan isommin haitannut, olipahan sivistyneemmän oloinen ja kuuloinen. Säädöt ruiskussa tuossa ei ollut kai ihan kohdallaan, kun matalilla kierroksilla hitailla nopeuksilla nyki, pienempää vaihdetta piti laittaa. Kai tuohonkin tottuisi mutta kun oma kaasaripeli menee nykimättä isolla vaihteella ongelmitta niin hieman haittasi koeajoa. Mutta ei tuo, valitettavasti, mitään vaihtokuumetta, kovaa ainakaan, aiheuttanut :-[.

Toisena pyöränä kävin kokeilemassa bemarin 800GS-mallia. Kokoluokka jo aluksi oli kerta jopa kahta kaliiberia isompi pyörä kuin oma pyörä. Korkeus, ajoasennon leveys ja tanko tekivät pienen tepposen että kun palasi omaan pyörään niin tuntui kuin mopolla olisi lähtenyt ajamaan :P, pyörä oli ison oloinen fyysisesti. Omasta pituudesta johtuen jalat eivät yllä maahan kunnolla mutta toispuoleisesti jalalla tukea ottaen ei kuitenkaan tullut mitään oho-ilmiöitä, pyörä on hallittavissa. Moottorijarrutus tuntui voimakkaammalta ja kulku muutenkin oli ripeää. Moottoritiellä kypärämelu oli isoa, vaatii kyllä itselle toisenlaista suojaa. Pysty ajoasento sopi minulle ja seisaaltaankin ajo ilman kurotteluja onnistui, penkki yhtä kova kuin bandussa. Vilkkukatkaisimet siinä oli syvältä mutta kai niihinkin tottuisi, mutta joka kerta piti miettiä mitä nappia painaa. Pikku tietokone vaihdenäyttöineen oli plussaa.

Mutta, mutta, valitettavasti minä tykästyin tuohon pikkugessuun :-\. Pientä haikailua sen perään on ollut viime vuonna ja ei tuo koeajo ainakaan sitä parantanut. Sorateiden perään on katse viime vuosina kääntynyt ja ei tuo bandu oikein sinne sovellu yrityksistä huolimatta. Tuo ehkä toisi hieman uusia teitä tutkittavaksi ja kai sillä poluillekin voisi mennä rypemään. Lompakko vain pistää vastaan, välirahan erotus tuntuu vielä suurelta. Tyhjä lompakko otsalla toimii hyvänä jäähdyttimenä kun ei noita käytettyjäkään vielä myynnissä isommin ole. Tietysti olisi se ns. pienempi 650GS-malli mutta siinä jostain syystä tökkii sen ulkonäkö/muovit vaikka ei kai sekään huono vaihtoehto olisi. Väliraha on jo lompakolle sopivampaa, mutta kun se tunnepuoli astuu esiin, järki jää toiselle sijalle. Liikkeeseen pyörä vielä jäi mutta, mutta...

-TS-

Viikonloppua tuli tehtyä lyhyet testit:

BMW F 800 ST; Ketterä, lähtee ripeästi liikenteeseen, kevyt hallita. Miinuksena polvikulma oli yllättävän jyrkkä. Olisi varmaan ihan mukava tyypittää pidempikin matka. Vilkkujen kytkimiin joutuisi varmaan totuttelemaan. Polttoaineen kulutus täytynee mainita erikseen, tämä laitos menee melkein höyryillä.


Ducati 1198: Mahtavat äänet, V2:n röminää ei voita mikään. Kulkee TODELLA kiukkuisesti :) Peileistä ei näe taakse mitään, alle 4000 rpm täristää.
Hitaasti ajaminen vaikeaa koska vauhtia nyt ei vaan pysty pitämään hitaana :D, nopeasti ajaminen kivaa. Helppo ulosmitata omat taitonsa kun vauhtia kertyy päälle puolentoista sadan aivan uskomattoman nopeasti. Kuivakytkin plussaa :)
Hieno vehje myös muotoilultaan. Löytyisi heti itseltä jos olisi liki 40 kEuroa ylimääräistä rahaa ja toinen pyörä matkailuun.

Ducati Monster 696: Pieni, ketterä, oikein mukava mutkapätkän kulkine. Moottorin pienuuden huomaa kun kääntää reilusti kaasukahvaa.
Ducati Monster 1100: Ihan aavistuksen korkeampi kuin pikkuveljensä, moottori tonnisena tuohon pikkupärrään "sopiva". Vielä riemukkaampi kampe kuin 696. Ei uskoisi että moottori on "vain" 95-heppainen. Tietty, kun pyörä painaa ~170 kiloa niin lähteehän se... Nakupyörien hyvä puoli on se että kypärämelu on aika vaimea kun tuuli riepottelee tasaisesti. Alle satasen vauhdissa ajoviima haittaa yllättävän vähän, sitten jossain satasen tuolla puolen alkaa ranteet naksumaan...

Uuden Monsterin muotoilu ei valitettavasti miellytä silmääni yhtään. Muutoin aika ykköslaite tämäkin.

Ducati Hypermotard 1100S - tämä se oli outo kokemus. Istutaan todella korkealla ja edessä, aluksi tuntui kuin olisin istunut eturenkaan päällä suoraan. Ripeä kulkine myös. Koeajolenkin paluumatkalla aloin päästä sinuiksi laitteen kanssa ja sehän alkoi jopa miellyttää. Tangon päissä olevista peileistä plussaa. Tämän pyörän sarvista näkee taaksekin. Samat 95 hv kuin isolohko-Monsterissa mutta silti niin eri tuntoinen kampe.

Vielä minä jonain päivänä tommosen 848/1098/1198:n hommaan, ovat niiin hienoja, ja V2:n ääntä ei voita mikään muu kuin V8.
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

Handegunnar

Viime perjantaina ajoin BMW K1300S:n ja Haybusan. Uusia molemmat. BMW:ssä ajoasento huomattavasti leppoisampi, sopisi erittäin hyvin pikareissulle Välimerelle. Busan ajoasento on huomattavasti kyykympi, erityisesti tiukka polvikulma häiritsi. Ehkä ohjaustankokin olisi saanut olla himpun verran ylempänä. Tehoa oli Bemarissa paljon, vähintäänkin riittävästi, mutta Busassa vielä enemmän. Bemari nypytti tasakaasulla ajaessa ja kaasu oli hieman ON/OFF tyyppinen. Busa taas vastasi kaasuun hyvin loogisesti ja oli helppo ajaa. Jarrut olivat molemmissa hyvät, Bemarissa tosin ylitehokkaat, tuli helposti painettua liikaa. Busan jarrut olivat kohtuullisen tunnokkaat, vaikka eivät ihan niin hyvät kuin jossain italialaisissa olevat Brembon kultasarjan jarrut.

Bemari varmaan hyvä tehokas matkapyörä, mutta siinä ei ole rock'n rollia. Busassa taas on, sillä on sielu. Jos noista pitäisi valita niin ehdottomasti Busa, huonommasta ajoasennosta huolimatta. Siihen on olemassa parannuskeinoja. Varsinkin, jos hintaa vertaa niin ehdottomasti Busa. Jos Banditin vaihtaisi Bemariin pitäisi laittaa Busan hinta välirahaa - ainakin ???.

Molemmilla on turhan helppoa päästä ajokortistaan, pahemmissa tapauksessa terveydestään tai hengestään :(
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

-TS-

#54
Ja lisää.

Tänään tuli käytyä ohimennen Bike Worldilla ja siellähän nökötti Hondia rivi pihassa. Kysäisin ohimennen että josko VFR800:n saisi koeajolle, se kun on ihan näppärän näköinen sport-touring ja vielä V-koneella.

Eipä siinä, puolen tunnin ajolappu taskuun ja menoksi.
Eka vaikutelma siinä parkkiksella pyöritellessä oli, että jäykkä on käännellä. Taisi enemmän johtua etukenosta ajoasennosta.
Jälleen kerran VFR on mukavan kevyt työnnellä edestakaisin. Tietty Banditin massaan tottuneelle lähes mikä tahansa pyörä on kevyt.
Käyntiääni on tyhjäkäynnillä hiljainen, kuulostaa aivan ompelukoneelta  ::) , eikä äänimaailma normiajossa juuri muutu.
Moottori kapinoi aika selkeän oloisesti jos sillä ajaa kuin Banditilla, eli kierrokset normiajossa alle 4000. Kutosvaihteella 60 vauhdissa kahvan kääntö aiheuttaa tärinää ja selkeää kakomista, ei lähde ihan puhtaasti vetämään.
No, ajolenkin aikana alkoi tuntia siltä että ajoasento aiheuttaa aavistuksen rannetuskaa ainakin ensialkuun, joka lientyy yllättävän pian.
Tuskailin alussa VFR:n hiukan laiskanpulskeahkoa kiihtyvyyttä, kunnes eräästä risteyksestä kiihdytettäessä kierrokset menivät yli 7500 RPM - ja mikä muutos! VTEC potkaisee pyörän aivan uuteen liitoon, ompelukonemainen moottorin ääni muuttuu raaemmaksi ja motti kerää kierroksia ahneesti punarajalle asti. Isompaa vaihdetta sisään ja kahva tappiin; niin kauan kun kierrokset ovat yli 7500, on kuin ajaisi aivan eri pyörää. Myönnän, että tässä vaiheessa kypärän sisällä purskahti spontaani naurun reaktio. Juuri sellaista voiman esiintuloa mitä olenkin joskus kaipaillut. Jos haluaa ajaa rauhallisesti, se onnistuu mutta räärää-innon puskiessa päälle kierrokset ylös ja menoksi.

Yksin ajaessa pyörä on ketterä kulkemaan. Mutka-ajo ja pujottelu sujuu todella, todella helpon oloisesti, mistä plussaa.

Hondan Dual brake system tuntuisi myös pelaavan vallan mainiosti. Normiajossa jarruttelut sujuvat vaivatta pelkästään takajarrua polkemalla, jonka voinee laskea jollain tapaa eduksi. Tietty tehokas jarrutus vaatii myös etujarrun käyttöä. Dual brake tuonee kokemattomalle motoristille pelastavan edun jossain tilanteessa. Huonoahan tässä on se, että jos tottuu ajelemaan dual brake pyörällä eikä käyttele etujarrua kahvasta, voi jossain tilanteessa tulla äippää ikävä kun pyörä ei pysähdykään niin tanakasti.

Koeajoajan lyhyydestä johtuen en ehtinyt käydä ajamassa kunnon maantie/moottoritielenkkiä joka olisi paljastanut moottorin ominaisuudet niissä oloissa paremmin. Täytynee korjata jonain viikonloppuna ja pyytää pyörälle reilusti koeajoaikaa että ehtii tutustua matkaominaisuuksiin sekä 2-päällä ajettavuuteen.

Ja sitten huonoihin puoliin, se on hinta. Tämä 800-kuutioinen sport touring-pyörä maksaa vähän yli 17000 euroa. Se on paljon rahaa 800-kuutoisesta matkapyörästä kun samalla hintaa saa Suzuki Hayabusan, tai pari tonnia päälle niin Kawasaki ZZR 1400:n, jotka ovat jo matkapyöriä toiselta planeetalta. Työn laatu Hondassa on kyllä hyvä. Vaihteisto pelaa kuin unelma, moottori toimii mainiosti ja kaikki hallintalaitteet toimivat täsmällisesti. Koeajon jälkeen pystyi kyllä toteamaan, miksi Bandit 1250SA:n saa alle 12 000 euroon, ja VFR maksaa yli 17000.

Hinnasta ja moottorin heikohkosta alakierrosväännöstä huolimatta VFR nousi "seuraava pyörä" - vaihtoehtolistalla hyvin korkealle.

edit; näkyy VFRrää saavan alle 14000 euroon ainakin nettimoton hintojen mukaan. En sitten tiedä, ovatko nuo niitä "plus autovero"-hintoja.
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

Pulpito

Moottorin  remppaaminen se vasta mielenkiintoista onkin kyseisessä (vfr) pyörässä.

reka

#56
Kuulopuheita,mutta tottakin ainakin osa ! Hondan VFR-mopoa ei kannata ostaa paljon ajettuna! Remppaa tulee ja kallista on! Banduhan on vasta 100tkm "sisäänajettu",pientä säätöä vaan ja sillei? Vaan ko Honda  mitä ilmeisemmin vaativa/monimutkainen korjattava. (Pieni V-4).  Se on vähän niinkuin ranskalainen auto,uutena ok,mutta käytettynä,,,,,,,,?  ::)    Lisään vielä,että kestävyys riippuu paljon myös käyttäjästä! Toisilla kestää, toisilla ei,,,, 8)

-TS-

Lainaus käyttäjältä: Pulpito - toukokuu  2, 2009, 18:56
Moottorin  remppaaminen se vasta mielenkiintoista onkin kyseisessä (vfr) pyörässä.

Koeajokokemuksiapa tässä vain kirjailinkin, ja samalla omia mielipiteitä.

Hondalla on 5 v takuu, ainakin jos Brandtilta ostaa. Jos sinä aikana motti lahoaa niin sitten lahoo.
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

reka

Lainaus käyttäjältä: -TS- - toukokuu  2, 2009, 20:11
Lainaus käyttäjältä: Pulpito - toukokuu  2, 2009, 18:56
Moottorin  remppaaminen se vasta mielenkiintoista onkin kyseisessä (vfr) pyörässä.

Koeajokokemuksiapa tässä vain kirjailinkin, ja samalla omia mielipiteitä.

Hondalla on 5 v takuu, ainakin jos Brandtilta ostaa. Jos sinä aikana motti lahoaa niin sitten lahoo.
,,,,joskus kyselin,Takuu ei ole "täydellinen"! Antoivat ymmärtää,se oli Tuupakantien (Vantaa),myyntipiste! Honda on yleisesti ottaen hyvä pyörä,mutta hintaakin on. Tämä takuukin hinnassa "piilotettuna"! ;)

Suiza 1200

En oikein jaksa uskoa, että Hondan Vfr800:sen kestossa tulisi kilometrien myötä ongelmia kestävyydessä. Itselläni oli jotain vuosia sitten Vfr 750F -96 ja silloin tuli noita Vfr juttuja ennemmän lueskeltua. Kaverillani on vieläkin uutena ostettu -97 Vfr ja kilometreja siinä on jotain +130tkm eikä ole murheita ollut.

Toki 800 malliin on tullut jo lukuisia muutoksia, mutta yleensä ei taida noiden Hondien koneiden kanssa olla murheita. Pois luettuna ainakin CBR:n nokkaketjun kiristimet. Vfr on ollut ensimmäisestä mallistaan lähtien muita vastaavia pyöriä kalliimpi. Osaksi korkeampaa hintaa on perusteltu ainakin vanhemminssa malleissa, että kyseisellä tekniikalla valmistaminen on kalliimpaa. Ainakin niissä 750 malleissa esimerkiksi jakopää oli tehty ratas välitteisesti, joten mitään nokkaketjun vaihtoja, yms. ei tarvitse tehdä.

Silloin Honda aikana alkoi jo hieman käydä mielessä, että olisiko seuraava pyörä juuri Vfr 800 fi V-Tec.
Sitten tuli ilmi, että ainakin niissä V-tec malleissa tuli 7000 kierroksen jälkeen älytön pollenpotku ja v-koneen alavääntöä oli onnistuttu laimentamaan reilusti. Sitten jäi V-tec mallin haaveilut seuraavaksi pyöräksi siihen.
Se äkillisesti lisääntyvä teho, kun kaikki ventiilit lähtee kerralla mukaan ei ole välttämättä aika kovin hyvä juttu. Esimerkiksi mutkapätkä kurvailussa, kun pyörä alkaa olla kallellaan, niin yhtä äkkiä tulee kyseinen äkillinen tehopiikki, niin voi tulla pidon kanssa ongelmaa. Tai vaikka sadekelillä lähtee ohittamaan rekkaa tai yms., niin voi loppua pito aika herkästi, kun se tehopiikki taas tulee, silloin kuin sitä ei välttämättä kaipaa.

Toki pyörä valinnat on aina ihan makuasioita kiinni ja hyvä, että markkinoita löytyy tarjontaa lähes kaikkien makuun.   
Hyviä ajokelejä kaikille toivoen.
Kawasaki Z H2 SE -23
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua. Bandit 1216T -99.