Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Koeajokokemuksia: muut mopot

Aloittaja numbie, toukokuu 15, 2008, 22:37

« edellinen - seuraava »

-TS-

Tänään tuli koeajettua pari eri pyörää: BMW K1300S ja Kawasaki Z1000SX.

BMW:hen kotiuduin heti, kyyti on vakaata, vaivatonta ja miellyttävää. Kuutosvaihteella voi ajella ihan helposti kuudestakympistä ylöspäin. Miinusta hukassa olevasta vapaavaihteesta. Onnistuin stumppaamaan pyörän liikkeen pihaan. Elektronisesti säädettävä jousitus on mielenkiintoinen tuttavuus myös.
Hintahan tällä on hirveä (20000e ++) joten ei saavutettavissa ikinä :(

Kawasaki Z1000SX oli kyllä pettymys. Pleksiä voi säätää, mutta asento kuin asento -> puhaltaa kypärään ja melu karmea. Kone huutaa maantienopeuksissa aivan liikaa ja kokoajan tuli etsittyä sitä isompaa vaihdetta. Kytkintuntuma oli epämiellyttävä ja vaihteensiirto aivan tunnoton.
Ehdottomasti plussaa ketteryydestä, ja moottorin tietynlaisesta raivokkuudesta. Jos ajaisin kaahottamalla, tämä olisi jees.
Lopputuloksena olin silti sitä mieltä että ei ole minun pyörä tämä malli.
Oli Bandit 1250 SA '07, nyt BMW K1200 R Sport '07
-Kauden '11 aloituskilsat 33358, Kauden '12 aloituskilsat 36633, Kauden 14 aloituskilsat 38140, kauden '15 aloituskm: 39303

Kolmone

Kajaanin penkityspäivillä pääsin koeajamaan mielenkiintoisen uutuuden GSR 750:n. Ketterä ja mukava laite, mutta jäin kaipaamaan alavääntöä. Jos GSR:ää saisi 1000:lla koneella se olisi erittäin mielenkiintoinen tuttavuus (ns. pikku B-kingi) - voisin ostaa, mutta 750 jää kauppaan.
GSF 1250 S 2008 ja muutama 50 cc, GSF 400 1992, CBR1000RR 2008YZF-R6 2008,
GSX-R 600 K9, GSX-R 1000 K6, GSX-R 1000 K2, 1200 S->N -04, 600 S -98, NX 250 Dominator -90, PV 50 -88, 2 x PV50 -81

doc A

Kävin tänään kokeilemassa GSR 750, naku-uutuuden. Lyhytrunkoinen pyörä, kuitenkin yllättävän vakaa verrattuna esim Yamahan Z1:nen. lman ohjausiskariakin kulki hallitusti. Pikkuyksityiskohtana sattui silmään jäähdytyksen paisuntasäiliö mielenkiintoisessa paikassa, koneen alla seisontajalan vieressä. Jarrut tuntui myös hiukan heikkotehoisilta mutta saattoi olla uutuuttaan.


Pidin koneesta. 105 heppainen mylly. Mukava pitkä tehoalue ja ilmeisesti huipputeho ja -vääntö löytyy vasta aika ylhäällä kierrosalueella. Saattaisi olla lähellä kaupat mutta rungon koko itselle hiukan pieni eikä naku ei sovi minulle työmatka-ajoihin syksykeleissä.
650 SA Abs -08/-09
ex: Pappatunturi noin 1969 käsivaihteinen viri; pappatunturi noin 1976 jalkavaihteinen viri; Tunturi Super Sport noin 1983 viri; Yamaha RD 125

Kolmone

#183
Tänään (ostettu ja) koeajettu K2:n kilogixxeri.
- Kyykky ja tiivis ajoasento, mutta tiukan 1-osaisen nahkapuvun kanssa sopii kuin hanska käteen
- Vakaat ajo-ominaisuudet ja menee eleettömän hienosti mutkissa
- Moottori vetää tasaisesti jo 3000:sta, mutta 7000:n jälkeen kuin raivo härkä. Täytyy modifioida A.Mertarannan lausetta: "Herranjestas mitä sieltä tulee? Sieltä tulee vooooimaaa!"
- Myös hiljainen kaupunkiajo sujuu vääntävän koneen ansiosta mallikkaasti
- 150 km meni helposti yhdellä istumisella, joten eiköhän tuollakin voi vetää 600 km:n päivätaipaleita, jos välillä venyttelee;-)

Enempää en ylistä Gixxeriä tällä foorumilla ja teen sen vastaisuudessa sille varatulla nettifoorumille 8)

Tässä vielä kuva em. laitoksesta:


P.S. Bandit olisi edelleen myynnissä nettimotossa id:llä 1137467.

edit: kuva lisätty
GSF 1250 S 2008 ja muutama 50 cc, GSF 400 1992, CBR1000RR 2008YZF-R6 2008,
GSX-R 600 K9, GSX-R 1000 K6, GSX-R 1000 K2, 1200 S->N -04, 600 S -98, NX 250 Dominator -90, PV 50 -88, 2 x PV50 -81

Hombre

Tulipa tuossa joku aika sitten kokeiltua Kawasaki Versys nimistä ompelukonetta.

Istuin mukavuus oli samanlainen kuin anopin olohuoneen sohvalla kalakukkoa suussa. Eli suomennetuna mukava.

Ajo-ominaisuuksiltaan mukava, kun vain olisivat muistaneet lisätä moottorin.

Summa summarum, hyvä aloittelijan pyörä.   
Kotka with flavor,,,

BTmies87

#185
Yamaha fzs1000 tuli tänään kokeiltua, vakio oli ja kyllähän se ihan hyvältä pyörältä vaikuttaa. Banduun verrattuna tuntui yhtä kevyeltä hallita kuin polkupyörä jo siinä vaiheessa kun käänsin sivuseisontatuen ylös. Bandua hiljaisempi( jo tyyppikilvessä luki 88dba kun bandun tyyppikilvessä lukee 94dba.)
Hyvin kiihtyi ja ehkä pikkusen nopeampi kuin bandu. Mutta häviää täysin väännössä bandulle vaikkei se vääntö mitenkään huono ole kun pääsi eteen päin nykimättä jo vajaa 3000rpm kierroksilla. Banduhan taas vetää ihan hyvin jo noin 2000rpm kierroksilta. Myös bandua selvästi piikikkäämpi oli, sai kierrättää vähän enemmän kuin bandua ennen kuin pyörä todella potkaisi vauhtiin.
Moitittavaa fasusta kyllä löytyi jonkin verran: tuli välivapaita muutaman kerran, bandulla taas ei ole muistaakseni ikinä tullut välivapaita. Sitten omistajasta johtuvia juttuja kuten löysä kaasuvaijeri koska meinasi ensimmäisenä kone stumpata kun oli kaasuvaijeri niin löysällä että sai kääntää vähän enemmän kaasukahvaa jotta moottori reagoi. Sitten vasen katkaisijoiden paneeli oli löysällä, oikean puoleinen kaasukahvan luota se katkaisijapaneelin rengas(kenties o-rengas tyyppinen tiiviste?) oli irrallaan siinä katkaisinpaneelin ja kaasukahvan välillä.
Ennenkin olen kokeillut fasukkaa(ennen bandun ostoa), tosin se oli viritetty jonkin verran ja yksi katteista oli rikki. Paremmin siitä oli pidetty huolta kuin mitä tuo tänään kokeilemani fasu.

taianpa pistää tämän tähän aiheeseen vaikka ot:n puolelle meneekin, en vain keksi parempaa aihetta:
Kokeilipa hannu manninen(motomanninen) minun bandun tööttiä. Repesin hieman koska hänen reaktionsa oli sen veroinen: "ai saamari" hän kommentoi ja oli ihan sen näköinen kuin ei olisi koskaan niin kova-äänistä tööttiä kuullut mistään pyörästä, taisi jopa säikähtää mun bandun tööttiä päätellen siitä että kun hän painoi tööttinappia niin nopeasti otti käden pois heti kun töötti raikasi  ;D

BTmies87

#186
Kävin tänään koeajamassa kahta pyörää:
1.Honda cbr 1100xx blackbird 2001. Oli pikkuisen piristetty ainakin devil "tehoputkella" ja seokset säädetty, äänikin sen mukainen ja kovaäänisempi kuin minun bandu mutta silti erittäin mukavaa kuunneltavaa oli. Moottori vastasi todella terävästi kaasuun ja tarkkana piti olla kaasun kanssa. Ihan mukavalta pyörältä tuntui ajossa ja hyvin oli tehoa ja vääntöä, ketteräkin kuten kyykyltä sopikin odottaa. Ei hävinnyt lainkaan väännössä bandulle, aikalailla samanlainen vääntö kun noin 2000rpm:stä veti puhtaasti eteenpäin. mukavasti kulki ja kiihtyi, ei tullut testattua huippunopeutta mutta kovin suurta ranneliikettä ei tarvinnut kun nopeus nousi jo 80kmh vauhdista rivakasti melkein 2xxkmh vauhtiin. Joten kortin säilyminen tällä pyörällä on täysin tuurista kiinni. Erittäin miellyttävä mielikuva jäi vaikka ajoasento ei paras mahdollinen minulle.

2.Yamaha fjr1300 2007. Täysin vakiopyörä. Yllättävän ketterä oli ja kevyt hallita, painoa pitäisi olla enemmän kuin bandussa mutta matalan painopisteen ansiosta en mitään painoeroa huomannut. Kovin tietokonemainen(paljon mittareita) pyörä oli, paljon elektroniikkaa ja melkein luksusta kun oli vielä sähköisesti säädettävä etupleksi. Tämä pyörä tuntui ajoasentonsa kohdalla parhaiten minulle sopivalta vaihtoehdolta bandulle. Vääntöäkin oli ja reippaasti, jopa bandua enemmän taisi olla. Tehoa saisi olla pikkuisen enemmän ja lisäksi vähän viivettä tuntui kaasuun vastaamisessa, tosin melkovarmasti korjautuisi niillä perus pikkuvireillä. Tehoa oli huomattavasti vähemmän kuin blackbirdissä, mikä ei tullut mitenkään yllätyksenä. Muuten erinomaisen tuntuinen pyörä, mutta aivan liikaa elektroniikkaa ja siksi ei juurikaan herättänyt luottamusta. Ei juurikaan minun bandua nopeampi ollut kiihtymään.

Molempien pyörien jälkeen tuntui oma bandu hirveän kankealta hallita.
Kolmatta pyörää, busaa ikävä kyllä en päässyt tänään koeajamaan. ehkä sitten lauantaina tai seuraavana maanantaina kokeilemaan.

BTmies87

Suzuki hayabusa tuli koeajettua, vuosimallin ehdin unohtamaan mutta taisi olla 08 koska mittaristo ei ole sama kuin gen1:sessä. Viriputki oli muistaakseni yoshimura ja ilmanputsari vapari k&n. 200hv konetehoa. Paukkua oli mukavasti ja ketterä pyörä ajossa, mutta vääntö ja kaasuun vastaavuus tuntui huonommalta kuin blackbirdissä vaikka busan pitikin olla säädetty kaikilta kolmelta alueelta viriputkelle. Moottori tärisi/värisi vähän turhan paljon erityisesti pienemmillä kierroksilla(alle 3000rpm). Mielestäni blackbirdiä ja omaa bandua huonompi pyörä jos ei oteta lukuun kiihtyvyyttä ja huippunopeutta erityisesti suuremmilla kierroksilla.

En voi muuta kuin purra hammasta ja todeta näiden kolmen koeajetun pyörän jälkeen että p*rk*l* kun tekisi mieli hankkia blackbird seuraavaksi pyöräksi mutta rahatilanne ja mun rintakehä eivät sitä salli, taitaa minulla pitkään ollut lievä masennus kasvaa entisestä suuremmaksi.  >:(
Fjr1300 olisi koeajetuista pyöristä edelleen paras vaihtoehto ajoasennon ja väännön takia, mutta ei se vaan siltikään toistaiseksi herätä vaihdon halua.

Hombre

Pääsikö kukaan kokeilemaan Diavel paholaista?

Kotka with flavor,,,

numbie

Lainaus käyttäjältä: Hombre - joulukuu 31, 2011, 16:49
Pääsikö kukaan kokeilemaan Diavel paholaista?

Olisi ollut tarjolla, mutta päätin jättää väliin, kunnes taskussa on 25 888,65 e ylimääräistä rahaa... ;)
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

Handegunnar

Viime kesänä koeajoin Aprilia Tuono V4:n. Ei ollut aikaa kirjoittaa kokemuksia heti tuoreeltaan ja moni asia lienee unohtunut, toisaalta pidemmän ajan päästä muistaa vain tärkeimmät. Kevyt se oli käsitellä, huomattavasti Banditia kevyempi ja ketterämpi. Koneen vetoalue oli 4000 kierroksen yläpuolella, sitten kyllä vetikin rajusti. Alle em. kierrosten meno oli hengetöntä, mutta olihan pyörässä kuitenkin 6 vaihdetta joilla saa kyllä koneen pysymään vetoalueella. Ajoasento oli minusta liian pysty, kaupungissa ihan hyvä, mutta ei tiellä.
Bandit 1250A -07, ex.Bandit 1200 naked -99 (huoltosuhde jatkuu)

jsi

Lainaus käyttäjältä: Hombre - joulukuu 31, 2011, 16:49
Pääsikö kukaan kokeilemaan Diavel paholaista?



Pari kertaa tuli Diavelia kauden aikana kokeiltua ja oli kyllä hieno laite. Yllättävän ketterä ja tehoa sopivasti. Istuinkorkeus matala ja ajoasento ihan ok, mutta ei oikein vielä sopinut kun on hivenen huono kahdestaan matkailuun. Ja multistradaan sai öhlins-alustan ja sivulaukut, joten sellaisella mennään  ;D
Bandittiin verrattuna nuo ovat jonkin verran ketterämpiä ja keveämpiä.

Suiza 1200

Mielestäni on hieman huono lähteä vertaamaan bandua ja noita Ducateja, kun uusia banduja saa 2 kpl samalla hinnalla mitä yksi uusi Ducati maksaa.
Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.

jsi

Lainaus käyttäjältä: Suiza 1200 - tammikuu  4, 2012, 17:31
Mielestäni on hieman huono lähteä vertaamaan bandua ja noita Ducateja, kun uusia banduja saa 2 kpl samalla hinnalla mitä yksi uusi Ducati maksaa.


No näinhän se on, eri hintaluokassahan nuo on. Kuitenkin rohkenin kertoa oman muistikuvan noista koeajoista.
Lainaus käyttäjältä: jsi - tammikuu  4, 2012, 00:49
Pari kertaa tuli Diavelia kauden aikana kokeiltua ja oli kyllä hieno laite. Yllättävän ketterä ja tehoa sopivasti. Istuinkorkeus matala ja ajoasento ihan ok, mutta ei oikein vielä sopinut kun on hivenen huono kahdestaan matkailuun. Ja multistradaan sai öhlins-alustan ja sivulaukut, joten sellaisella mennään  ;D
Bandittiin verrattuna nuo ovat jonkin verran ketterämpiä ja keveämpiä.

sepe

Minäkin kävin kesällä ajamassa Diavelin. Laitettiin moottorinohjaus vielä sporttiasentoon. Helposti hallittavaa voimaa ketterässä paketissa, mutta... Ajoin täsmälleen saman lenkin Banditilla heti perään. Ajatus oli, että jos jättäisin liikkeeseen vanhan kunnon Banditin ja sen lisäksi sen tarvittavan n. 20000 euroa, tuntuisi kyllä siltä, että minua on huijattu. Mieluummin V-Max !
1200S -03 ja 650S -06