Uutiset:

Onko sinulla jo suzukibandit.org tarrat?

Main Menu

Koeajokokemuksia: muut mopot

Aloittaja numbie, toukokuu 15, 2008, 22:37

« edellinen - seuraava »

teem085

Lainaus käyttäjältä: rütli - maaliskuu 31, 2011, 17:44
Helkama Raisua jos pääsis vielä joskus ajelemaan! Siitä on aikaa kun viimeksi olen sellaisen selkään päässyt. Oli varmaan joskus 90-luvun puolella maalaisserkkujen luona.

Mulla oli mopona tommonen,joten kyllä olis mukavaa päästä taas kokeilemaan Motori Minarellin hurjaa kulkupuolta 8) Oli muuten melko harvinainen mopeti vm:2000.Ei ihan joka päivä tullu vastaan...

Kaverin Yamaha 1300 XJR:llä on tullut pari kertaa ajettua. Erittäin mukava vekotin ajaa,tuossa pyörässä on sitä ison pyörän tuntua. Olisin muuten ostanut samanlaisen itselleni jos nuo pyörät eivät olisi niin kalliita...

Kolmone

Olinpa tuossa kiertelemassa Kreikan saaria. Paroksen saarella oli kolmena paivana menopelina Kymcon skootteri (Agility 125 4-t). Agility oli skootteriksi yllattavan hyva ajaa (isot pyorat). Tehoa olisi saanut olla hieman enemman (9 hv), mutta periaatteessa kulkua oli ihan riittamiin saaren tieston kuntoon ja rajoituksiin nahden (max. 50 km/h jotka ovat Kreikassa lahinna ohjeellisia). Kulutus oli tosi pienta (n. 3 l/100 km). Ajopeli taytti tarpeensa (siirtymiset paikasta A->B), mutta moottoripyorailyfiilikseen olisi tarvinnut jonkin tehokkaamman laitteen.
GSF 1250 S 2008 ja muutama 50 cc, GSF 400 1992, CBR1000RR 2008YZF-R6 2008,
GSX-R 600 K9, GSX-R 1000 K6, GSX-R 1000 K2, 1200 S->N -04, 600 S -98, NX 250 Dominator -90, PV 50 -88, 2 x PV50 -81

numbie

Jyväskylässä Jyväs-Marinessa on perjantaina 6.5. ja lauantaina 7.5. Yamaha ja Ducati -koeajot. Varasin Yamahan FZ8-N ja Monsterin 796 koeajot. Diavelkin oli liikkeessä ja ois koeajossa, mutta en uskalla kokeilla. Tähän lompakon tilanteeseen ei noin kallis tauti (=pyöräkuume) sovi...
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

numbie

Yamaha FZ8-N

Tulipa sitten koeajettua tämä Yamahan pienempi FZ-naku.

+ ketterä ja kevyt (ainakin Banditiin verrattuna
+ veti suht tasaisesti
+ hyvät jarrut ja tukeva alusta
+ erinomainen hupailupyörä mutkateille ja kaupunkiin

- ei sitä kuuluisaa vääntöä, kierroksia kun antoi, niin sitten kuljettiin kyllä, mutta ei mitenkään hurjasti
- ehkä siellä keskikierroksilla on joku vääntökuoppa, koska ei niin iloisesti napannut kierroksia kuin joskus testaamani FZ1-S
- ei mikään matkapyörä
- vaihteita pitää polkea, jos meinaa että kulkee (esim. ohituksissa)

Siis: mukava pyörä, mutta ei hirveästi sytyttänyt.

Ducati Monster 796

+ Ducati
+ äänet ja meininki ajaessa
+ kevyt ja ketterä
+ hyvät jarrut ja tukeva ajossa

- pitkät ja huonot välitykset -> tuntui laiskalta (näin esittelijäkin sanoi)
- huono mittaristo (ei siitä nopeudesta saanut mitään selvää)
- Ducati (tärinä ja pauke)

Tämä ei nyt oikein napannut. Viime kerralla ajamani 1100 Monster oli aivan eri peli: ilmeisesti tiheämmillä välityksillä, niin lähti ihan eri tavalla.

Summa summarum: mikään ei korvaa kuutiotuumia eli kyllä oli kivaa lähteä omalla Banditilla ajelemaan, vaikka se tuntui 100 m metriä pitkältä lötköltä lakritsilta ensiksi. Nämä välimallin pyörät ovat ehkä nimensä mukaisia eli välimalleja. Ja onhan toki ainakin Yamahan FZ1:ssä reilusti enemmän niitä hevosvoimiakin... ;D ;D

numbie

ps. Banditista saa aina nakun, jos tuo kate alkaa tökkimään... ;)
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

bandu 12

   Itsekin ajoin eilen FZ8N:n. Pyörä vaikutti tosiaan ketterältä ja mukavalta ajaa. Ala- ja keskialueen vääntö oli
odotetusti vaisua, mutta kuitenkin tasaista. Katettu versio saattaisi toimia myös matkailukäytössä, koska
oli maantienopeuksissa vakaa ja lähes tärinätön.
  Ajoin myös Ducati 848 EVO:n. Se olikin mielenkiintoinen tuttavuus, joskin arkikäyttöön aivan liian äärimmäinen.
Ajoasento puudutti hartijat ja ranteet jo muutaman kilsan matkalla. Moottoritiellä ei ollut niinkään hätää. Puhtia
ja luonnetta tuon moottorista kyllä löytyi, ja ajettavuus oli loistava. Jarrut olivat erinomaiset. Tuli vaan mieleen
verrata aiemmin ajamiini GSX-R1000 ja S1000RR:n ja havaita, kuinka Italiassa on onnistuttu karsimaan pyörästä
vähäinenkin mukavuus ;D

Roof

Onko kukaan käynyt tyypittämässä tälle kesälle palannutta Hondan cb1300 SA abs? Bikeworldissa käydessäni pisti rivistöstä silmään, samoin myös 18 teur hintalappu :o  No enpä ole bandittia vaihtamassa, mutta yhdennäköisyyttä löytyy.

http://www.bikeworld.fi/moottoripyorat/honda/2011/street-naked/cb1300sa-abs
Bandit 1250S  -09

Jomppis

Lainaus käyttäjältä: Roof - toukokuu  9, 2011, 21:35yhdennäköisyyttä löytyy.

Enpä ole käynyt tyyppäämässä moista, mutta kuvan nähtyäni heräsi kysymys:

Miksi aina kivan näköiseen pyörään pitää väkisin ympätä tuollainen susiruma varttikate?!  :-[ :-\ >:( Joko naku tai sitten täyskatettu, mutta en koskaan voisi kuvitella omistavani varttikatettua pyörää. Onneksi banduunkin on saatavilla kokokatteita, jos joskus pitää kuttaperkan suojiin siirtyä lymyilemään.  :P

tigger

Lainaus käyttäjältä: Jomppis - toukokuu 11, 2011, 20:12
Enpä ole käynyt tyyppäämässä moista, mutta kuvan nähtyäni heräsi kysymys:

Miksi aina kivan näköiseen pyörään pitää väkisin ympätä tuollainen susiruma varttikate?!  :-[ :-\ >:( Joko naku tai sitten täyskatettu, mutta en koskaan voisi kuvitella omistavani varttikatettua pyörää. Onneksi banduunkin on saatavilla kokokatteita, jos joskus pitää kuttaperkan suojiin siirtyä lymyilemään.  :P

Mun mielestä se on todella hyvännäköinen vekotin, kämpällä oli eilen tollanen cebari ja kyllä mun silmiin se oli niin kaunis, että piti käydä oikein lähempää katsastamassa....oli se mageen näköinen kyllä, voisi jopa käydä ajamassa... :P Kyllä kait siinä ruutia saattaa ihan mukavasti olla..
Triumph Sprint 1050 St -07
Ex. Honda Cbr 1100 XX -07
Ex. Bandit 1200 S -99

JF65

Tänään Moto Bikessa koeajopäivä, elikkäs:
Suzuki M 1800 R
+äänet
+vääntö :)
+kevyt ajaa

-ajoasento, rispectit niille ketkä pidempää matkaa nuilla ajaa.

Kawasaki 1400 GTR
+voimaa oli :)
+tukeva JA! GeTteRä ajaa

-äänet (ihan kuin huono pölynimuri)

nämä noin äkkiä mietittynä.


Suiza 1200

Lainaus käyttäjältä: tigger - toukokuu 11, 2011, 22:24
Kyllä kait siinä ruutia saattaa ihan mukavasti olla..

Kaverilla oli tuollainen Honda 1300 cb -07 ja siitä mitattiin Beowulf sliparilla 113hv/117nm.
Hänen edellisestä 1200 -04 bandusta mitattiin samassa penkissä Yoshimuran sliparilla & suutinsarjalla 110hv/105nm.
Siinä cb:ssä on kuitenkin enemmän kuutioita ja hieman enemmän vääntöä, mutta tehoissa ei ole ihmeemmin eroa 1200 banduun verrattuna.
Bandit 1216T -99
Ex- pyörät: Honda VFR750F -96, Suzuki Bandit 1200S -00, Suzuki bandit 1200S -05, Yamaha FZ1-N -07, Suzuki bandit 1200S -99. Suzuki bandit 1200N -99 + monta muuta 1200 bandua.

numbie

Lainaus käyttäjältä: Jomppis - toukokuu 11, 2011, 20:12
Lainaus käyttäjältä: Roof - toukokuu  9, 2011, 21:35yhdennäköisyyttä löytyy.
Miksi aina kivan näköiseen pyörään pitää väkisin ympätä tuollainen susiruma varttikate?!  :-[ :-\ >:( Joko naku tai sitten täyskatettu, mutta en koskaan voisi kuvitella omistavani varttikatettua pyörää. Onneksi banduunkin on saatavilla kokokatteita, jos joskus pitää kuttaperkan suojiin siirtyä lymyilemään.  :P

Tycke och smak är olika.  ;) Minusta taas varttikate on paras katevaihtoehto: suojaa kuskia, mutta jättää moottorin näkyviin. Kokokate kuuluu kyykkypyörään ja matkalehmään.  ;D ;D
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

numbie

Lainaus käyttäjältä: Roof - toukokuu  9, 2011, 21:35
Onko kukaan käynyt tyypittämässä tälle kesälle palannutta Hondan cb1300 SA abs? Bikeworldissa käydessäni pisti rivistöstä silmään, samoin myös 18 teur hintalappu :o  No enpä ole bandittia vaihtamassa, mutta yhdennäköisyyttä löytyy.

eräällä toisella foorumilla mainittiin tuon pyörän yhdeksi hyväksi ominaisuudeksi myös penkin alla oleva tilava tavaratila. Sinne kuulemma mahtuu 12 kpl 0,33 l oluttölkkiä  ;D ;D
Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

numbie

oikea merkki eli Suzukin koeajot KuvanMP:llä Jyväskylässä tänään

750 GSR

Olipas hyvä ja kiva pyörä! Paljon parempi kuin Yamahan FZ-8N. Voimaa tuntui tulevan tasaisesti ja keskialueelta lähtien. Pyörässä oli lähtiessä 2 km mittarissa, niin ei ihan urku auki tullut kurvailtua...
+ keskialueen vääntö (vrt FZ8N)
+ kevyt ja ketterä käännellä
+ loistava yleispyörä mutkateille ja kaupunkiin
+ vaihdenäyttö

- ei varsinainen matkapyörä (tai reitinvalintaan on kiinnitettävä erityishuomiota eli ei tylsiä motareita)
- äänet vakiona aika laimeat (korva lienee jo tottunut tuohon omaan Laserin DuoTechin murinaan...)

GSX 1250 FA (abs-versio)

Pitihän se kokeilla, että millainen kone on tuo isompi vesirosmon kone.

+ vääntävä kone
+ tuntui tutulta turvalliselta
+ ABS toimi äkkijarrutuksessa, mutta hitaammissa jarrutuksissa vaatinee tottumista

- eipä se kokokate kauheasti enempää suojaa kuin tuo vanhemman S-mallin (01-05) varttikate
- ajoasento oli vähän outo itselle (mulla leveämpi tanko omassani)
- sama vika kuin omassa vanhassa koneessa: tuntui tuon GSR:n jälkeen aika isolta ja kankealta lehmältä (johtunee painosta ja alustasta)
- turha huudattaa eli veto loppuu tuolla 7-8 000 kierroksessa (tämä menee sinne fun factorin puolelle  ;D )
- äänet tosi laimeat...

Kaikenkaikkiaan mukava tuttavuus oli tuo GSX, mutta vaihtohinkua ei tullut. Tuntui myös jotenkin pienemmältä kuin omani tuo pyörä, en tiedä johtuiko se tuosta ohjaustangosta vai penkkien eroista. Tuo voima ei myöskään minusta tuntunut niin vakuuttavalta kuin omassa pyörässä. Ehkä hieman alemmilta kierroksilta kyllä lähti vetämään, mutta samanlaista riemua ei tuntunut kuin omalla pyörällä, kun vääntää hanat auki.  ;D ;D

numbie

ps. se M1800 pitää päästä joskus koeajamaan...  8)

ps2. tuo Suzukin koeajopäiviä järjestävä tyyppi on tosi mukava, joskus nuo maahantuojan koeajotyypit on sellaisia p....nnieleen yrmeitä.  ;)



Bandit 1200 S vm. -04 2007-2012,  2013-2018 Suzuki RF 900 R -96, Kawasaki ZZR 1200 -04 2018 -2020 BMW K1200S -05 2020 ->

bandu 12


  Tänään tuli ajettua GSR 750 ja GSX-R 600.

Seiskapätkä oli tosi kiva ja viihdyttävä pyörä, josta en löytänyt varsinaisesti huomautettavaa. Ketterä, mutta kuitenkin
vakaa maantiellä. Moottori veti iloisesti keskikierroksilta alkaen ja oli lähes värinätön. Kaikenkaikkiaan pidin tuosta enemmän
kuin Yamaha FZ8N:stä, joka tuntui jotenkin tukkoiselta ja puhdittomalta.
GSX-R 600 oli myös mielenkiintoinen kokemus. Alle 7000 kierroksen ei tapahtunut oikeastaan yhtään mitään.
10000 jälkeen tapahtui sitten senkin edestä. Erityiseti pisti korvaan imuääni, joka oli todella mahtava ;D Ajettavuus
oli odotetusti tarkka ja ajoasento ahdas. Mukavuutta silti selvästi enemmän, kuin viikon takaisessa Ducati 848 EVO:ssa.
  Tuo GSR voisi olla vaihtoehto. Jospa siitä ilmestyisi 1000 kuutioinen versio 8)



 

bandu 12

  Tänään oli sitten vihreät vuorossa eli: Kawasaki ZX10R ja Z1000SX.

Kymppi on sporttipyörien kärkeä eikä siitä näinollen löydy huomautettavaa. Moottori oli jotenkin raaemman tuntuinen, kuin
aiemmin ajamani Suzuki ja Bemari. Voimaa julmasti, eikä näissä olosuhtissa päässyt hyödyntämään kuin osan siitä. Ajettavuus
loistava ja ajoasento tiivis mutta silti melko mukava.
SX olikin sitten jo selvästi käyttökelpoisempi ihan normikäyttöön. Ajoasento oli rento ja tilava. Pyörä kääntyi todella ketterästi
ja oli suuntavakaa suoralla. Moottorissa oli todella hyvin puhtia jo alakierroksilta alkaen. Kaikinpuolin kiintoisa laite tulevaisuutta
ajatellen ja voisi myös olla yksi vaihtoehto.